Marte Kaan te gast bij MAX Nieuwsweekend
Marte Kaan, psychotherapeute en schrijfster van Moeder natuur, was vorig weekend te gast bij MAX Nieuwsweekend. In Moeder natuur ging ze op zoek naar antwoord op de vraag ’tot in hoeverre moederliefde, dus de gevoelens van een moeder voor haar kind, natuurlijk zijn of tot in hoeverre dat een cultureel construct is’. Bij haar zoektocht kwam ze tot de conclusie dat een groot deel voornamelijk cultuur bepaald blijkt te zijn.
Kaan ziet een mogelijke uitweg van dergelijke culturele constructen in de lockdown. Wanneer de kunstmatige familierituelen – bijvoorbeeld de ‘familietour’ met kerst – tijdens de lockdown noodgedwongen stop worden gezet, hebben mensen opeens tijd om te beseffen wat ze er eigenlijk bij voelen. Volgens Kaan kunnen mensen de afstand juist fijn vinden of ‘je komt er meer achter wat je echte gevoelens zijn, dat is soms een schok en soms ook prettig’.
U luistert de uitzending hier terug.
Over Moeder Natuur:
We hechten ons aan onze ouders, aan onze geliefden, aan onze kinderen, en moeten hen ook steeds weer laten gaan, tot de dood ons definitief scheidt. Onze vroege hechtingsgeschiedenis is van grote invloed op al onze relaties. Toen Marte Kaan vanwege haar scheiding haar kinderen een paar dagen per week moest missen, vroeg ze zich af hoe dit hen zou vormen. Met een fascinatie voor de emotionele krachten die loskomen legt ze aan de hand van literatuur, film en wetenschap intrigerende psychologische en sociaal-culturele mechanismen bloot. Moeder Natuur toont wat het loslaten van je kinderen met je doet, waarom liefdeloosheid alles met liefde te maken heeft en hoe de afgrond van de dood ons kan bevrijden van een vals zelfbeeld. Al lijken we vaak willoos te zijn overgeleverd aan onze natuur, onze worstelingen zijn wel de bron van verhalen en ideeën die ons helpen verdragen dat we onze geliefden uiteindelijk zullen verliezen. En leren ons bovendien dat afscheid inherent is aan een hechte band.
Marte Kaan (1977) is schrijver en psychotherapeut. Eerder verschenen van haar Lang leve de liefde en Wij houden alleen van onszelf en, in de reeks Nieuw Licht, Onderbuik. Haar fictiedebuut Saboteur (2014) werd genomineerd voor de J.M.A. Biesheuvelprijs en de ANV Debutantenprijs.