Maxim Februari bij LezenTV over ‘Klont’ en de roman in het digitale tijdperk
Maxim Februari was 17 november te gast bij de webserie LezenTV, waar hij uitweidde over zijn veelgeprezen roman Klont.
In het intrigerende gesprek benadrukte Februari de hernieuwde kracht van de roman in deze digitale eeuw. Tegenwoordig zijn de vragen waarmee wij al duizenden jaren worstelen verstrikt in een digitale ‘klont’: de verzameling ongrijpbare en onbegrijpelijke digitale fenomenen die ons leven omsluiten. Deze ‘dataficering’ reduceert ons tot een abstract patiëntendossier: voor de samenleving geldt slechts wat wij hebben gedaan, wat wij consumeren en kopen. Volgens Februari behartigt de roman echter de vitaliteit die wij nog altijd hebben: wat wij hopen en dromen, wat wij kunnen en wat wij voelen. In Klont gebruikt Februari de kracht van de roman om zijn hoofdpersonen dergelijke vitaliteit te geven. Hiermee laat hij zien dat wij ons niet hoeven te laten ‘abstraheren en laten terugbrengen door technologie.’ De roman wapent ons hiertegen. Als je je dus afvroeg of de roman nog wel in leven was: het antwoord van Maxim Februari is een klontvormig ‘ja’.
Klik hier om het volledige interview te kijken.
Eerder sprak Februari ook al met De Correspondent over de ethiek van de digitale revolutie en de manier waarop romans daarmee omgaan. Deze podcast kun je hier beluisteren.
De pers over Klont:
‘Februari’s mooie stijl, de krachtige beelden, de heldere psychologie van de personages ook, maken dat ‘Klont’ in zijn geheel een goed voorbeeld is van wat erin beweerd wordt: dat alleen menselijke intelligentie, liefde en verbeelding een medicijn kunnen zijn tegen de doorgedraaide kunstmatige intelligentie.’ Trouw
‘Klont is speels, erudiet, ironisch, ernstig.’ de Groene Amsterdammer
‘Klont laat superieur zien hoe hard we romans nodig hebben. In elk geval deze.’ de Volkskrant *****
‘Het verhaal is onweerstaanbaar komisch’ Leidsch Dagblad ****
‘Februari beheerst zijn materie volledig en schrijft met humor en verbeelding.’ NRC Handelsblad ****
‘Bovenal is Klont een psychologische roman die op een subtiele wijze de vraag stelt waarom wij voortleven.’ Dagblad van het Noorden ****
Meer over Klont:
Bodo Klein heeft zich op het ministerie van Veiligheid onmogelijk gemaakt en moet een paar weken in de luwte blijven. Zo kan hij mooi een opdracht uitvoeren voor zijn minister: hij wordt op pad gestuurd om verdachte uitspraken te onderzoeken van de wereldberoemde spreker Alexei Krups. Helaas komt op hetzelfde moment de familie van zijn vrouw logeren.
Alexei Krups reist intussen rond met een bejubelde lezing over digitale technologie. Door het gebruik van data en kunstmatige intelligentie zullen de roman en de politiek teloorgaan, waarschuwt hij opgewekt. Halverwege zijn tournee merkt Krups tot zijn verbazing dat hij een groot expert is geworden op het gebied van alle denkbare technologieën. Zijn roem dwingt hem steeds boudere uitspraken te doen. Maar wat weet hij er eigenlijk van?
‘De grootste vraag van de huidige tijd is hoe de mens greep houdt op zijn leefwereld’, zegt een collega van Alexei Krups. Leren we de wereld en de mens beter begrijpen door de vooruitgang? Of zorgt het menselijk tekort ervoor dat we juist alle controle verliezen?
Schrijver, jurist en filosoof Maxim Februari debuteerde in 1989 met de roman De zonen van het uitzicht en ontpopte zich in de bijna dertig jaar die volgden tot een van de scherpzinnigste en origineelste denkers van ons taalgebied. In 2007 publiceerde hij de grote roman De literaire kring, die nationaal en internationaal bejubeld werd. Het boek won de Annie Romein-Verschoorprijs en behaalde de shortlist van de Libris Literatuurprijs en de Gouden Uil Literatuurprijs en de longlist van de International IMPAC Dublin Literary Award. In 2008 ontving Februari de Frans Kellendonk-prijs voor zijn gehele oeuvre.