‘Monster’ besproken in de Groene Amsterdammer
Monster van Roderik Six is onlangs gerecenseerd door Christiaan Weijts in de Groene Amsterdammer. In deze recent verschenen roman vertelt Six het verhaal van een man die na de dood van zijn vrouw zich terugtrekt in (al dan niet alcoholische) verdoving en blijft steken in de ontkennende fase van de rouw. Weijts noemt Monster een moderne remake van Camus: ‘gaandeweg duiken er meer elementen uit De vreemdeling op, getransponeerd naar onze tijd, die wijzen op andere bedoelingen’.
Volgens Weijts schetst Monster ‘een wereld die soms iets van een tranentrekkende film had, soms iets van een droom, en overwegend iets van een sinistere cartoon’.
U leest deze recensie hier terug.
Over Monster:
Een banaal ongeluk. Een moment van onoplettendheid. Koplampen die voor de laatste keer een paar prachtige ogen belichten.
Na de dood van zijn vrouw trekt een man zich terug uit de wereld. Rouwend om een verdwenen leven verschanst hij zich in zijn woning, met enkel de nieuwslezer als gezelschap. Hij is met stomheid geslagen – de dood is waar de taal faalt.
Tot een onverwacht telefoontje hem uit zijn sluimer wekt.
Met chirurgische precisie snijdt Roderik Six de grote levensthema’s aan. In Monster serveert hij opnieuw een staaltje van zijn literaire talent. Een ontroerende en onthutsende roman over de liefde, en, onvermijdelijk, de dood.
Roderik Six (1979) is literair journalist bij het weekblad Knack. Met zijn debuutroman Vloed won hij prompt De Bronzen Uil. Ook zijn tweede roman Val werd bekroond en met de bejubelde roman Volt sloot hij de V-trilogie af. Van zowel Vloed als Val zijn de filmrechten verkocht.