Zaterdag verscheen er in Trouw een interview met Nina Polak waarin zij haar kijk op de tien geboden geeft en deze linkt aan haar jongste roman, Gebrek is een groot woord. Het boek vertelt het verhaal van Skip een dertigjarige vrouw die het liefste de wereld afreist op haar zeilboot en zo probeert te ontsnappen aan het overbevolkte Amsterdam en de sporen van haar verleden. De roman beschrijft zo de drang naar het hebben van de  vrijheid om ‘tussen de mazen van (ogenschijnlijke) natuur- en sociale wetten te glippen.

In het interview vertelt Polak dat haar ‘interesse [in religie] vooral uitgaat naar de mystieke tradities’ en dat ze open zou staan voor een intreden tot het klooster. Maar ze heeft ook veel geleerd van kunst en het schrijven, wat haar hielp minder snel een oordeel te vellen over anderen.  ‘Op de beste momenten is scheppen iets wat je nederig maakt ten aanzien van dit krankzinnige, fantastische bestaan.’ Die nederigheid is volgens Polak tegenwoordig erg belangrijk. Als vrouw, homoseksueel en joodse, zou zij zich in vele internetdiscussies kunnen mengen, maar kiest ervoor dit niet te doen. Die visie zet Polak door in haar leven en verantwoordelijkheden richting de wereld. ‘Ik doe kleine dingen en probeer over de grote tegenstrijdigheden af en toe iets zinvols te zeggen. Veel meer is het niet. Helaas.’ ‘Goed, ik schrijf. Dat is een elitaire, narcistische bezigheid, zeker, maar het is tegelijkertijd ook een manier om mijn geest te ontsluiten voor anderen,’ vertelt Polak die met haar schrijven ‘iets moois, doordachts en zinvols’ probeert te plaatsen tegenover de lelijke, platte en onbeholpen woede en onvrede van mensen.

Klik hier om het volledige interview te lezen.


De pers over Gebrek is een groot woord:

‘Polak grossiert in heldere beelden, grappige oneliners en krachtige eyeopeners. Polak doet het.’ Trouw

 ‘De onverwisselbare toon, die behalve taal en techniek ook een eigen manier van kijken is. Na twee boeken denk ik dat ik Nina Polak in zo’n blindproeverij wel zou herkennen.’ De Groene Amsterdammer

‘Het is verleidelijk om de roman langzaam te lezen, om maar zo lang mogelijk in dit universum te blijven, om haar zinnen te savoureren. Het gevoel dat uit de taal oplaait is enorm.’ NRC Handelsblad

‘Alles wat haar debuut zo goed maakte – stijl, humor, een eigenwijze blik op haar generatie – keert in Polaks tweede boek terug.’ de Volkskrant ****

‘Polak heeft een bijzonder verhaal geschreven, waarmee ze uitdrukking geeft aan de tijdsgeest: alles en iedereen heeft een stem en een mening, informatie kent geen hiërarchie, niets is eenduidig, maar toch willen we iedereen die niet in de pas loopt doorgronden.’ Het Parool

Over Gebrek is een groot woord:

Nynke ‘Skip’ Nauta is al zeven jaar op zee als het verleden plotseling voor haar neus staat, zomaar, in de jachthaven van Cannes: het echtpaar Zeno en hun briljante puberzoon, Juda. De enthousiaste Zeno’s hebben al eens eerder goed gezorgd voor Skip en ze nodigen haar uit om een zomer door te brengen in hun tuinhuis in Amsterdam.

Schoorvoetend accepteert Skip de uitnodiging en reist terug naar Nederland. Ze treft een stad en een gezin aan waaraan de tijdgeest knaagt. In de overbevolkte, overbekende straten van Amsterdam valt bovendien niet te ontsnappen aan de sporen van twee verloren liefdes: een man en een moeder, die allebei tevergeefs hebben geprobeerd om Skip de tragedie in te trekken. De heldin heeft zich altijd met succes verzet tegen de rollen die haar werden opgedrongen, maar nu zal ze haar buitenstaanderschap opnieuw moeten overdenken. Kan een balling eigenlijk ooit nog thuis zijn?

Gebrek is een groot woord is een roman over de desoriëntatie tussen vrijheid en verbondenheid. Een boek over hechting, aan elkaar, maar ook aan onze eigen realiteit.

Nina Polak (1986) debuteerde in 2014 met het alom bejubelde We zullen niet te pletter slaan, dat werd genomineerd voor de Anton Wachterprijs, de ANV Debutantenprijs en de Opzij Literatuurprijs. Ze is redacteur bij De Correspondent en schrijft regelmatig voor De Gids.

Ook interessant



‘Grace’ besproken in de Volkskrant en getipt in AD MEZZA

‘Grace’ besproken in de Volkskrant en getipt in AD MEZZA

Vorige week werd Grace van Paul Lynch getipt in AD MEZZA en besproken in de Volkskrant. In Grace beschrijft Paul Lynch de Grote Hongersnood in 19de-eeuws Ierland. Volgens Hans Bouman…

Lees verder >
‘Hogere machten’ van Joost de Vries op de shortlist van de Libris Literatuur Prijs 2025

‘Hogere machten’ van Joost de Vries op de shortlist van de Libris Literatuur Prijs 2025

Joost de Vries maakt met zijn vorig jaar verschenen roman Hogere machten kans op de Libris Literatuur Prijs 2025. Volgens de jury is Hogere machten ‘zonder twijfel, Joost de Vries’…

Lees verder >
‘Sprakeloos’ van Tom Lanoye op nummer 5 in de Boekentop 50 van NRC

‘Sprakeloos’ van Tom Lanoye op nummer 5 in de Boekentop 50 van NRC

  Sprakeloos van Tom Lanoye staat op de 5de plaats in de lijst van de beste 50 Nederlandstalige boeken van de 21ste eeuw. De lijst werd samengesteld door de boekenredactie…

Lees verder >
Een interview met Dick Veerman in Trouw

Een interview met Dick Veerman in Trouw

Afgelopen woensdag verscheen er in Trouw een interview met Dick Veerman, Foodlog-hoofdredacteur en auteur van Daarom zijn boeren boos. Zijn boek biedt een brede en ook historische analyse van de…

Lees verder >
Joris Van Bladel te gast bij OVT en in gesprek met Knack

Joris Van Bladel te gast bij OVT en in gesprek met Knack

Afgelopen zondag was Joris Van Bladel te gast bij OVT om te praten over zijn nieuwe boek Land van het grote sterven: Hoe Rusland de westerse logica tart. In de…

Lees verder >
Astrid Roemer op longlist van de International Booker Prize 2025

Astrid Roemer op longlist van de International Booker Prize 2025

Over de gekte van een vrouw, in het Engels verschenen als On a Woman’s Madness, van Astrid Roemer maakt kans op de International Booker Prize. De International Booker Prize is…

Lees verder >
Wouter van Oorschot over Bob Dylan

Wouter van Oorschot over Bob Dylan

Op 20 februari 2025 was de Nederlandse release van A Complete Unknown, een biografische dramafilm over Bob Dylan, geregisseerd door James Mangold. De film vertelt het verhaal van de jonge…

Lees verder >
‘We moeten ‘misschien’ blijven denken’ van Esther Jansma genomineerd voor Herman de Coninckprijs

‘We moeten ‘misschien’ blijven denken’ van Esther Jansma genomineerd voor Herman de Coninckprijs

Zojuist werd bekendgemaakt dat de dichtbundel We moeten ‘misschien’ blijven denken van Esther Jansma (1958-2025) is genomineerd voor de Herman de Coninckprijs. Deze prijs is de belangrijkste Vlaamse onderscheiding voor…

Lees verder >