Olivier van Beemen in NRC Handelsblad: Onderzoek bij Heineken bevestigt intimidatie promotiemeisjes
Vandaag maakte NRC Handelsblad bekend dat uit eigen onderzoek is gebleken dat de promotiemeisjes van Heineken in Afrika inderdaad lastig worden gevallen. Eerder dit jaar verscheen het spraakmakende Bier voor Afrika van Olivier van Beemen dat in korte tijd overal in de media werd belicht en onder meer licht schepte op deze zaak. Het jongste boek van Van Beemen en de opvolger van Heineken in Afrika, veroorzaakte al veel opschudding bij verschijnen en beschreef dit probleem in detail, wat toen nog ontkend werd door Heineken. Bier voor Afrika is het resultaat van vijf jaar onderzoek en uitvoerige gesprekken met de directie van Heineken.
Klik hier voor het volledige artikel.
Eerder verschenen er uitgebreide besprekingen van Bier voor Afrika in NRC Handelsblad, Het Parool, Trouw, Algemeen Dagblad, Follow the Money, Noordhollands Dagblad en op nos.nl en nu.nl.
‘Niet eerder is er zo uitgebreid geschreven over een Nederlandse multinational in Afrika. [Van Beemen] schrijft het met veel vaart op.’ de Volkskrant ****
‘[Van Beemen] trekt een beerput van corruptie, seks en relaties met dubieuze, moorddadige regimes open. Zo ontmantelt hij de reputatie van ethisch zakendoen die Heineken zo graag uitdraagt.’ Algemeen Dagblad
Over Bier voor Afrika:
‘Maak er geen kruistocht van, daar ben je veel te jong voor,’ waarschuwde Heineken-topman Jean-François van Boxmeer de auteur tijdens hun eerste ontmoeting. Onderzoeksjournalist Olivier van Beemen beschouwde het als een aanmoediging nog dieper te graven, op zoek naar de Afrikaanse geheimen van de bierbrouwer.
Bier voor Afrika is een boek vol opzienbarende onthullingen en baanbrekende analyses die een nieuw licht werpen op de zakenwereld in Afrika. Het commerciële succesverhaal van Heineken gaat gepaard met veelvuldige schendingen van de eigen gedragscode en internationale richtlijnen. De brouwer raakte betrokken bij oorlogsmisdaden, corruptie en benadeelt de lokale fiscus door geld weg te sluizen via geheimzinnige constructies. ‘We hebben geen keus,’ antwoordt Heineken. Maar is dat echt zo?
Dit nieuwe boek is het resultaat van vijf jaar onderzoek en uitvoerige gesprekken met de directie van Heineken. Het is een vervolg op het veelgeprezen Heineken in Afrika, dat werd genomineerd voor de Lira Scherpenzeel Prijs voor uitzonderlijke buitenlandjournalistiek en tot vragen in de Tweede Kamer en het Europees Parlement leidde. Engelse en Franse vertalingen zijn in de maak.
Olivier van Beemen is onderzoeksjournalist en publiceert in onder meer NRC, Le Monde, De Correspondent en Follow the Money. Tussen 2002 en 2012 was hij correspondent in Frankrijk voor Het Financieele Dagblad, Elsevier en Knack.