Olivier van Beemen, auteur van Heineken in Afrika, heeft spectaculair nieuws over Heineken in Burundi. De lokale dochteronderneming blijkt formeel onder leiding te staan van een van de invloedrijkste rechters van het land. Dat is op zich al opzienbarend, maar het heeft er ook alle schijn van dat de rechter beloond is voor een vriendendienst: hij gaf de president toestemming tot een derde ambtstermijn, wat volgens de grondwet niet mag. Door deze derde termijn dreigt een nieuwe burgeroorlog. Een andere hoge rechter uit Burundi noemt Heineken ‘medeplichtig’ aan de wandaden van het autoritaire regime en een strafrechtadvocaat vindt dat het bedrijf zich op glad ijs heeft begeven. Het artikel verschijnt in NRC en Le Monde en Van Beemen vertelt er zaterdag over in de Nieuwsshow op NPO Radio 1.
Op basis van drie jaar onderzoek schreef Olivier van Beemen een kritisch maar evenwichtig boek over de Afrikaanse activiteiten van de wereldberoemde Nederlandse bierbrouwer. De onthullingen – over onder meer belastingontwijking en betrokkenheid bij corruptie en mensenrechtenschendingen – leidden tot vragen in de Tweede Kamer en in het Europees Parlement en een uitzending van Zembla. Het boek kreeg eerder al veel media-aandacht en lovende recensies, werd genomineerd voor de Lira Scherpenzeelprijs voor grensverleggende buitenlandjournalistiek en is inmiddels aan zijn vijfde druk toe. Meer info op heinekeninafrika.nl.
Over Heineken in Afrika:
Als geen ander bedrijf dringt Heineken door tot de nerven van Afrikaanse samenlevingen. De multinational, al sinds de jaren dertig actief op het continent, beseft dat toekomstige groei grotendeels hiervandaan moet komen. Heineken in Afrika is het resultaat van drie jaar baanbrekend journalistiek onderzoek. Daarbij bezocht de auteur alle Afrikaanse landen waar Heineken brouwerijen bezit, sprak hij bijna 300 betrokkenen en deed hij diepgravend archief- en literatuuronderzoek.
Met zijn levendige en toegankelijke stijl geeft Olivier van Beemen bovendien inzicht in het moderne Afrika en de rol die het bedrijfsleven daar speelt.
De onthullingen in Heineken in Afrika, onder meer over belastingontwijking, medeplichtigheid bij mensenrechtenschendingen en omstreden zakenpartners, hebben inmiddels tot vragen geleid in de Tweede Kamer en het Europees Parlement. Het inspireerde toonaangevende columnisten, zoals Bas Heijne en Sheila Sitalsing, tot vlammende betogen. Heineken negeerde het boek aanvankelijk, maar wijdt er nu een aparte website aan.
‘In zijn doorwrochte boek laat Van Beemen zien dat ook bij Heineken de idealen volledig ondergeschikt zijn aan het winstbejag en dat de Afrikaanse welzijnsverbetering waarover Heineken en Rutte voortdurend tetteren, in werkelijkheid wellicht niet heel veel groter is dan het truffelgehalte in de pasta van de Aldi.’ Bas Heijne, NRC Handelsblad
‘Geweldig boek.’ Paul van Liempt, RTL Z
‘Ik heb dit boek met rode oortjes gelezen en er net zoveel plezier aan beleefd als aan Congo van David Van Reybrouck.’ Ton Dietz, directeur Afrika studiecentrum Leiden
‘Heineken in Afrika is een must-read voor iedere ondernemer of manager die in Afrika actief is of wil worden en voor iedereen met interesse in business-ethische vraagstukken. Een van de meest waardevolle managementboeken die ik in tijden heb gelezen.’ Managementboek.nl
Over In Parijs:
‘Olivier van Beemen! Altijd nieuwsgierig én ondernemend. Een chroniqueur van het Franse dagelijks leven die het avontuur niet uit de weg gaat.’ Adriaan van Dis
‘Het boek is een feest van herkenning voor iedereen die ooit in Parijs heeft gewoond en bij wie Frankrijk onder de huid is gaan zitten. Voor alle andere lezers is het een originele en boeiende inwijding in een zo bijzondere en ook zo andere wereld dan de onze, op slechts twee uur treinen van Roosendaal.’ Frans Timmermans
‘De dadendrang van razende reporter Van Beemen.’ de Volkskrant