Afgelopen zaterdag heeft onderzoeksjournalist Olivier van Beemen de Brusseprijs gewonnen met zijn boek Ondernemers in het wild. Deze prijs wordt sinds 2006 jaarlijks uitgereikt voor het beste journalistieke boek van Nederland. De prijs is een initiatief van het Fonds Bijzondere Journalistieke Projecten in samenwerking met het NPO Radio 1 programma NOS Met het Oog op Moren.
Olivier van Beemen is onderzoeksjournalist en schrijft onder meer voor Follow the Money en De Groene Amsterdammer. In 2019 won hij een Tegel voor zijn onderzoek naar Heineken in Afrika. Zijn boek Bier voor Afrika werd genomineerd voor diverse prijzen in binnen- en buitenland. Hij gaf de afgelopen jaren lezingen aan onder meer Princeton, Harvard en Sciences Po. Ondernemers in het wild verscheen inmiddels ook in het Duits, Frans en Italiaans en werd lovend besproken in prestigieuze kranten als Frankfurter Allgemeine en Süddeutsche Zeitung en Le Monde Diplomatique.
Uit het juryrapport:
Olivier van Beemen heeft met dit boek een knap staaltje onderzoeksjournalistiek afgeleverd door het op te nemen tegen een rijke, neokoloniale onderneming die zonder scrupules haar macht uitbreidt via wildparken in Afrika. Met zijn boek legt hij een lucratief circuit bloot dat doorgaans aan het oog wordt onttrokken. Bij het lichten van de tegels heeft Van Beemen gebruik gemaakt van alle denkbare instrumenten uit de journalistieke gereedschapskist. Ondanks actieve en zelfs intimiderende tegenwerking liet hij zich niet uit het veld slaan. Het resultaat is een gedegen en tegelijkertijd spannend opgebouwd onderzoeksverhaal. Olivier van Beemen is er ruimschoots in geslaagd een schimmige wereld te ontsluiten voor een breed publiek.