‘Op zoek naar de moederboom’ besproken in De Standaard
Onlangs verscheen er een bespreking in De Standaard over het nieuwste boek van Suzanne Simard: Op zoek naar de moederboom. Recensent Geerdt Magiels is enthousiast:
‘De kracht van Simards verhaal is de veelzijdigheid. Ze beschrijft hoe de wetenschap werkt, hoe onderzoek mee vormgegeven wordt door gebeurtenissen in hun eigen leven en hoe onderzoeksresultaten in conflict kunnen komen met economische en culturele waarden.’
In haar boek onderzoekt Simard onder andere in hoeverre de mens invloed heeft op de bomensamenleving. Volgens Magiels weet Simard ‘dankzij haar vertel talent die vele verhaallijnen mooi te verweven tot een ode aan de verbondenheid van het leven, van mensen onderling, van mensen met de rest van de natuur en met de hele planeet.’
U leest dit artikel hier terug.
Over Op zoek naar de moederboom:
Niemand op onze planeet heeft meer gedaan om onze kennis over bomen te verdiepen dan de wereldberoemde ecologe Suzanne Simard. Zij wordt alom geprezen voor haar vermogen complexe ideeën over de natuur over te brengen op een manier die even diepgravend als betoverend is en haar werk heeft filmmakers beïnvloed (de Boom der Zielen in James Camerons Avatar).
Simard is geboren en getogen in een houthakkersfamilie in het regenwoud van Brits-Columbia. Haar hele leven heeft ze verrassende waarheden verzameld: dat bomen sociale, communicatieve wezens zijn, met in hun middelpunt een moederboom. Dat is een mysterieus, ondergronds netwerk dat alle bomen en planten in het bos verbindt en ondersteunt op de manier waarop families en menselijke samenlevingen dat doen. Deze onverbreekbare banden garanderen ons voortbestaan.
Op zoek naar de moederboom is, na vele wetenschappelijke publicaties, Simards eerste boek voor een groot publiek. Zij nodigt ons uit om op een geheel nieuwe manier naar bomen te kijken en laat zien wat we van ze kunnen leren.
Dr. Suzanne Simard is hoogleraar bosecologie aan de universiteit van Brits-Columbia. Haar TED Talks zijn wereldwijd door meer dan 10 miljoen mensen bekeken.