Nieuws

  1. ‘De testamenten’ van Margaret Atwood op shortlist Booker Prize 2019

    De langverwachte nieuwe roman van Margaret Atwood, De testamenten, is nog voor verschijnen genomineerd voor de prestigieuze Booker Prize 2019. Bijna 35 jaar na de verschijning van Margaret Atwoods beroemdste boek Het verhaal van de dienstmaagd, verschijnt wereldwijd het vervolg. De Nederlandse vertaling is vanaf volgende week dinsdag 10 september verkrijgbaar.

    Meer informatie
  2. ‘Over de dijken’ en ‘Groter denken, kleiner doen’ genomineerd voor de PrinsjesBoekenprijs 2019

    Over de dijken van Coen Teulings en Groter denken, kleiner doen van Herman Tjeenk Willink zijn genomineerd voor de PrinsjesBoekenprijs 2019. De jury - bestaande uit Jan Schinkelshoek (voormalig Tweede Kamerlid voor het CDA, directeur communicatie Rabobank en hoofdredacteur Haagsche Courant), Monique Leyenaar (hoogleraar politicologie aan de Radboud Universiteit Nijmagen) en Kim van Keken (freelance journalist en winnaar van de Anne Vondelingprijs 2017) - heeft gistermiddag de nominatie vastgesteld.

    Meer informatie
  3. Dwars door het Midden-Oosten besproken in de Volkskrant

    Afgelopen zaterdag is Dwars door het Midden-oosten besproken in de Volkskrant. Recensent Fokke Obbema noemt de bundel van columns die Carolien Roelants schreef voor het NRC een 'opgewekte analyse van een moeilijke regio':

    Meer informatie
  4. ‘Jeugdherinneringen’ boek van de dag in Noordhollands Dagblad

    Jeugdherinneringen, de nieuwe bundeling van Lev Tolstojs Kinderjaren, Jongensjaren en Studentenjaren, is vandaag uitgeroepen tot Boek van de Dag in het Noordhollands Dagblad. De bundeling van het vroege werk van 'een van de grootste schrijvers uit de wereldliteratuur' geeft volgens de krant een uniek inkijkje in het Rusland van de vorige eeuw:

    Meer informatie
  5. Lof voor ‘Wie is bang’ van Tom Lanoye

    Wie is bang werd de afgelopen week lovend besproken in verschillende media. Elsevier gaf het werk vier sterren, Trouw interviewde Tom Lanoye uitgebreid en Telegraaf besprak het stuk met de betrokken auteurs. Elsevier noemde het "een superieur woordensteekspel" en prees de actualiteitswaarde die het stuk bevatte door besprekingen van o.a. racisme, #MeToo en generatiekloven. Bovendien schrijft recensent Irene Start dat "Lanoye laat zien dat toneel geen verouderd medium is, maar juist in tijden van Netflix bijzonder relevant. Een vrijplaats waar alles mag worden gezegd."

    Meer informatie