Gisteren verscheen er een artikel in Het Parool over het recent verschenen boek van Bert Koopman, Competentiestrijd in de muziektempel. Het boek gaat over de geschiedenis van het Concertgebouworkest en haar relatie met het Concertgebouw. Uiteenlopende belangen van dirigent, orkest, bestuur en directie strijden voortdurend om voorrang. Competentiestrijd in de muziektempel legt het vergrootglas op deze dilemma’s, inventariseert zakelijke bijdragen aan artistieke successen en beschrijft hoe opeenvolgende chef-dirigenten –Mengelberg, Van Beinum, Haitink, Chailly en Jansons – hun stempel drukten op de bedrijfsvoering. Koopman schrijft over een strijd van meer dan een eeuw tussen artistieke ambities en zakelijke krachten.

Volgens Voermans schrijft Koopman uitvoerig over het eeuwige gedonder tussen de verschillende zakenbazen en muziekbazen en laat duidelijk zien waarom de uiteindelijke scheiding van het Concertgebouw en het Concertgebouworkest onvermijdelijk was. De daarvoor nauwe band tussen de twee en de duur daarvan, is iets ‘wat zelfs voor de ingewijde lezer verbazing wekt,’ aldus Voermans.

Klik hier om het volledige artikel te lezen.


Het Koninklijk Concertgebouworkest behoort tot ’s werelds beste orkesten en wordt geprezen om zijn stilistische flexibiliteit. Geen artistieke successen zonder zakelijke bijdragen. Deze thematiek staat centraal in Competentiestrijd in de Muziektempel.
Een symfonieorkest is een complexe organisatie: achter de schermen doen zich regelmatig conflicten voor. Uiteenlopende belangen van dirigent, orkest, bestuur en directie strijden voortdurend om voorrang. Dit boek legt het vergrootglas op deze dilemma’s, inventariseert zakelijke bijdragen aan artistieke successen en beschrijft hoe opeenvolgende chef-dirigenten – Mengelberg, Van Beinum, Haitink, Chailly en Jansons – hun stempel drukten op de bedrijfsvoering.
De auteur analyseert het verleden en blikt vooruit. Ook komt de verhouding tussen het Concertgebouworkest en Het Concertgebouw aan bod. Deze twee instellingen vormden tot 1952 één organisatie. De focus ligt hier op de verschillende rollen: als oprichter, naamgever, klankkast en werkgever van het orkest en, na 1952, als uitdager op zakelijk en artistiek vlak.
Competentiestrijd in de Muziektempel is het indringende, met verve geschreven verslag van een strijd van meer dan een eeuw tussen artistieke ambities en zakelijke krachten.

Bert Koopman is historicus met een journalistieke achtergrond. Hij was 25 jaar werkzaam bij Het Financieele Dagblad, onder meer als redacteur Bedrijfstakken en chef Kunst.

Ook interessant



Carlo Masala te gast bij Buitenhof voor zijn boek ‘Als Rusland wint’

Carlo Masala te gast bij Buitenhof voor zijn boek ‘Als Rusland wint’

Afgelopen zondag was de Duitse veiligheidsexpert en hoogleraar Internationale Politiek Carlo Masala te gast bij Buitenhof. In gesprek met presentator Twan Huys sprak hij over zijn boek Als Rusland wint,…

Lees verder >
Nieuwe thriller ‘De Schaduwvrouw’ van Anna van den Breemer verschenen

Nieuwe thriller ‘De Schaduwvrouw’ van Anna van den Breemer verschenen

Vandaag is De Schaduwvrouw verschenen, de nieuwste thriller van journalist en schrijver Anna van den Breemer. Op de dag van publicatie schoof ze aan bij VPRO Nooit Meer Slapen, waar…

Lees verder >
‘Ruzland’, ‘De Belg’ en ‘Ondernemers in het wild’ op shortlist Brusseprijs 2025

‘Ruzland’, ‘De Belg’ en ‘Ondernemers in het wild’ op shortlist Brusseprijs 2025

Vanochtend maakte de jury van de Brusseprijs 2025 de shortlist bekend. Op de shortlist staan maar liefst drie titels van Prometheus. Wij feliciteren Olivier van Beemen (Ondernemers in het wild),…

Lees verder >
Emma Zuiderveen te gast bij Een uur cultuur voor haar debuutroman ‘De rest is naakt’.

Emma Zuiderveen te gast bij Een uur cultuur voor haar debuutroman ‘De rest is naakt’.

Afgelopen zondag ontving Eva Koreman van Een uur cultuur wetenschapper, dichter en schrijver Emma Zuiderveen in haar uitzending. Ze sprak met haar over De rest is naakt, Emma’s indrukwekkende debuutroman…

Lees verder >
Recensie van ‘Schilfers’ van Lenny Peeters in Het Parool

Recensie van ‘Schilfers’ van Lenny Peeters in Het Parool

Afgelopen donderdag verscheen in Het Parool een recensie van Schilfers, de tweede roman van Bronzen Uil-winnares Lenny Peeters. Journalist Dirk Leyman recenseerde het boek. ‘Wie haar eerste roman las, weet…

Lees verder >
Nathalie Paarlberg te gast bij Radio Kunststof over haar nieuwe boek ‘Je ogen zijn mooi’

Nathalie Paarlberg te gast bij Radio Kunststof over haar nieuwe boek ‘Je ogen zijn mooi’

Vandaag, 29 april, is bij Uitgeverij Prometheus het boek Je ogen zijn mooi van kunsthistorica Nathalie Paarlberg verschenen. In dit persoonlijke en indringende werk doet Paarlberg verslag van een drie…

Lees verder >
‘Land van het grote sterven’ en ‘Als Rusland wint’•••• in NRC

‘Land van het grote sterven’ en ‘Als Rusland wint’•••• in NRC

Land van het grote sterven van Joris van Bladel en Als Rusland wint van Carlo Masala ontvingen •••• in NRC. Afgelopen week verscheen er in NRC een stuk geschreven door…

Lees verder >
‘Het huis met de palm’ van Esther Verhoef op nummer 1 in de Bestseller 60

‘Het huis met de palm’ van Esther Verhoef op nummer 1 in de Bestseller 60

De nieuwe thriller van Esther Verhoef, Het huis met de palm, is vandaag binnengekomen op nummer 1 in de Bestseller 60 – de officiële lijst van bestverkochte boeken in Nederland.…

Lees verder >