Paul Polman te gast bij ‘Buitenhof’
Gisteren was Paul Polman te gast bij interviewprogramma Buitenhof. In gesprek met presentatrice Maaike Schoon vertelde Polman over Netto positief, het boek dat hij recent uitbracht in samenwerking met Andrew Winston. In Netto positief deelt Polman zijn ervaring als CEO van Unilever, en zet hij zijn visie op het bedrijfsleven uiteen. ‘Het bedrijfsleven moet meer verantwoordelijkheid nemen,’ aldus Polman. In Buitenhof legt de auteur uit dat dit voor een bedrijf ook een verstandige strategie is, ‘want bedrijven die duurzaamheid in het midden van de strategie zetten doen het over het algemeen beter’.
Als hem gevraagd wordt naar zijn ervaringen als topman vertelt hij over het succes van Unilever, dat onder hem een ‘vrij vooruitstrevende politiek’ nastreefde, ‘die nodig was en die in feite het voorbeeld heeft gezet voor veel bedrijven’.
Presentatrice Maaike Schoon bedankt hem ‘voor uw mooie boek en dit gesprek.’
U kunt het fragment hier terugkijken.
Over Netto positief:
Het is niet langer de vraag of grote bedrijven moeten verduurzamen, maar hoe ze dat gaan doen. Nu de zeespiegel blijft stijgen, de biodiversiteit afneemt en de sociale ongelijkheid toeneemt, kan ook het bedrijfsleven niet langer wegkijken of de verantwoordelijkheid bij de overheid blijven leggen. Het bedrijfsleven moet het heft in eigen handen nemen.
Paul Polman en Andrew Winston beschrijven, voor het eerst, belangrijke ervaringen van Unilever en andere mondiaal ondernemende pioniers: dat het je bedrijf winst kan opleveren door de wereldproblemen te helpen oplossen in plaats van ze te veroorzaken. Bedrijven moeten netto positief worden: door meer aan de wereld te geven dan ervan te nemen.
Dit is geen utopisch verzinsel. Er zijn al genoeg moedige leiders die dit bewerkstelligen. Met een duidelijke visie zet Netto positief de principes en praktijken uiteen die zullen bijdragen aan de veranderingen en transformaties die de wereld zo hard nodig heeft.
Bestel een exemplaar via onze webshop.
Paul Polman was van 2009 tot 2019 CEO van Unilever, dat hij tot een van de duurzaamste bedrijven ter wereld wist te maken. Vanuit zijn sociale onderneming Imagine mobiliseert hij wereldwijd bedrijven rondom de duurzame ontwikkelingsdoelstellingen van de VN.
Andrew Winston is een van de meest gelezen duurzaamheidsspecialisten ter wereld en auteur van bestsellers als Green to Gold en The Big Pivot.