Paul Polman te gast bij NOS Radio 1 journaal
Vanochtend was Paul Polman te gast bij het NOS Radio 1 Journaal. Polman was tien jaar lang de CEO van Unilever, en is de auteur van Netto positief. Dit boek schreef hij samen met Andrew Winston. In dit werk bepleiten zij dat het bedrijfsleven meer verantwoordelijkheid moet nemen als het gaat om onderwerpen als klimaat en sociale ongelijkheid.
Presentator Mark Visser vraagt hem waarom hij nu, nadat hij gestopt is als topman, Netto positief heeft geschreven. Polman antwoordt dat Unilever het met een duurzame strategie ’tien jaar succesvol heeft gedaan, succcesvol ook voor de aandeelhouder, dus daar zit een verhaal in en lessen die misschien nuttig zijn voor een heleboel andere bedrijven’.
In gesprek met presentator Mark Visser vertelt hij over zijn ervaringen als topman van Unilever, en de lessen die hij wil delen met andere bedrijven.
U kunt het fragment hier terugkijken.
Over Netto positief:
Het is niet langer de vraag of grote bedrijven moeten verduurzamen, maar hoe ze dat gaan doen. Nu de zeespiegel blijft stijgen, de biodiversiteit afneemt en de sociale ongelijkheid toeneemt, kan ook het bedrijfsleven niet langer wegkijken of de verantwoordelijkheid bij de overheid blijven leggen. Het bedrijfsleven moet het heft in eigen handen nemen.
Paul Polman en Andrew Winston beschrijven, voor het eerst, belangrijke ervaringen van Unilever en andere mondiaal ondernemende pioniers: dat het je bedrijf winst kan opleveren door de wereldproblemen te helpen oplossen in plaats van ze te veroorzaken. Bedrijven moeten netto positief worden: door meer aan de wereld te geven dan ervan te nemen.
Dit is geen utopisch verzinsel. Er zijn al genoeg moedige leiders die dit bewerkstelligen. Met een duidelijke visie zet Netto positief de principes en praktijken uiteen die zullen bijdragen aan de veranderingen en transformaties die de wereld zo hard nodig heeft.
Bestel een exemplaar via onze webshop.
Paul Polman was van 2009 tot 2019 CEO van Unilever, dat hij tot een van de duurzaamste bedrijven ter wereld wist te maken. Vanuit zijn sociale onderneming Imagine mobiliseert hij wereldwijd bedrijven rondom de duurzame ontwikkelingsdoelstellingen van de VN.
Andrew Winston is een van de meest gelezen duurzaamheidsspecialisten ter wereld en auteur van bestsellers als Green to Gold en The Big Pivot.