Persis Bekkering bij Kunststof
Persis Bekkering, die onlangs debuteerde met haar roman Een heldenleven, was gisteravond te gast bij Kunststof op NPO Radio 1. In de uitzending sprak ze onder meer over haar jeugd in een groot evangelisch gezin, haar band met de klassieke muziek, en de overstap die ze maakte van de wetenschap naar de letteren. Ook reflecteerde ze, naar aanleiding van een aantal typeringen van bekenden, op haar eigen drang om alles te weten en te kunnen, en op de rol van perfectie en perfectionisme in Een heldenleven.
Bekkering vertelde wat de thema’s van de roman voor haarzelf betekenen, en hoe het schrijven ervan haar heeft geholpen zichzelf te begrijpen. In het boek volgen we een aantal personages dat in aanraking komt met de schijnbaar perfecte violist Igor, alias igor, die alles lijkt te kunnen en niettemin graag zijn kennis deelt. Bekkering trekt het begrip ‘perfectie’ echter in twijfel. Wat is perfectie nou eigenlijk waard? Wat zijn de consequenties ervan voor de kunst en voor anderen? En hoe verhoudt perfectie zich tot de liefde?
Benieuwd naar de achtergrond van deze originele debuutroman? Klik hier om de uitzending terug te luisteren.
Meer over Een heldenleven:
Igor, of igor zoals hij zelf beweert, is een held. Hij kan alles, en wat hij nog niet kan leert hij sneller dan iedereen. Een uitzondering, die zichzelf niettemin genereus met de wereld deelt. Iedereen wil in de buurt zijn van deze levende legende.
Hij is, onder pseudoniem, een beroemde straatfotograaf. Kookt op sterrenniveau in zijn tot aan het plafond volgebouwde appartement, waar hij ook ’s werelds grootste dirigenten van advies voorziet. Want de laatste jaren is hij gek genoeg blijven hangen in de klassieke muziek. Igor is een verbluffend virtuoos violist, zijn spel is foutloos en perfect. Zo perfect dat het een probleem is geworden.
Zijn nieuwe muziekvriend Adrian, die hij op een Europese tournee ontmoet, confronteert hem ermee. Levert perfecte beheersing van zijn instrument wel echte muziek op?
Als igor op een dag wakker wordt in het bed van de jonge, veel te serieuze beeldend kunstenares Kiriko, wordt hij andermaal geconfronteerd met de uiterste consequenties van zijn heldendom.
In haar debuutroman Een heldenleven onderzoekt Persis Bekkering wat de prijs is van perfectie, en wat kunst nog kan betekenen in onze prestatiemaatschappij. Het is het droomdebuut van een uiterst originele nieuwe stem in onze letteren.
Persis Bekkering (1987) recenseert literatuur en schrijft over klassieke muziek voor onder meer de Volkskrant. Ze interviewt schrijvers voor festivals en talkshows. Een heldenleven is haar debuutroman.
‘Een heldenleven is een geraffineerde roman, wonderlijk gelaagd en magistraal geschreven – het zou mij verbazen als er dit jaar nog een sterker debuut dan dat van Persis Bekkering verschijnt.’ Hanna Bervoets