De Nederlandse poëzie van de twintigste en de eenentwintigste eeuw in 1000 en enige gedichten  van Ilja Leonard Pfeijffer was de best verkochte poëziebloemlezing in Nederland en België van de Poëzieweek. Tijdens de Poëzieweek, die van 26 januari tot 1 februari liep, is de verkoop van poëziealbums met meer dan tien procent gestegen.

De Nederlandse poëzie van de twintigste en de eenentwintigste eeuw in 1000 en enige gedichten kreeg drie ballen in het NRC. Recensent Guus Middag noemt het ‘een geweldige schatkist, met heel veel verschillende stemmen’. Ook verscheen er in het Parool een stuk over de bloemlezing. Daarnaast was Pfeijffer te gast bij het Belgische cultuurprogramma Culture Club om te praten over zijn bloemlezing. Daar vertelt Pfeijffer dat hij in poëzie op zoek is naar avontuur: ‘dat er iets op het spel staat, dat er een bepaald risico wordt genomen.’

Over De Nederlandse poëzie van de twintigste en de eenentwintigste eeuw in 1000 en enige gedichten:

Als avontuur verdwalen is, verlies ik mij
het liefst in alle trage zinnen die je zei.
Je leert me horen met jouw ogen en ik zie
mezelf verbijsterd staan. Het lijkt wel poëzie.
Je kleine stem heeft mij van schor geschreeuw genezen.
Met jouw gedachten kan ik alle bloemen lezen.

Ze waren een begrip: de dikke Komrijs. Gerrit Komrij liet honderdduizenden lezers voor het eerst met poëzie kennisnemen; terwijl honderden dichters met angst en beven afwachtten of Komrij hen wel zou bloemlezen. In 1979 verscheen de eerste editie, en zo’n beetje elke acht jaar verscheen er een nieuwe versie.
Maar Komrij leeft niet meer, terwijl de vraag naar poëzie in onze op drift geraakte landstreek misschien wel groter is dan ooit. Er is thans geen betere bloemlezer te bedenken dan Ilja Leonard Pfeijffer, net als Komrij een alleskunner: schrijver, toneelschrijver, essayist en polemist, maar bovenal een dichter en een groot en vurig liefhebber van poëzie. Met zijn debuutbundel Van de vierkante man, met zijn beroemde ‘in roomboter gebakken beelden, en verzen met boulemie’, stond Pfeijffer met één donderklap midden in het vaderlandse poëzielandschap, en hij zou er nooit meer uit vertrekken.
In deze nieuwe bloemlezing staan ze allemaal naast elkaar: de debutanten en de arrivés, de juffers en de brompotten, de fijnbesnaarden en de toverdokters: de grootste dichters van ons taalgebied, onder wie een hele nieuwe generatie dichters die nog nooit zo monumentaal werd ‘gebloemleesd’. Het boek biedt een nieuwe hoogst eigen en onnavolgbare selectie uit de Nederlandstalige poëzie van 1900 tot nu, met vele verrassingen en spannende ontdekkingen.

Ilja Leonard Pfeijffer (1968) is dichter, schrijver en classicus. In zijn roemruchte en succesvolle literaire carrière ontving hij al verschillende grote prijzen, waaronder de C. Buddingh’-prijs voor zijn poëziedebuut, de Libris Literatuurprijs voor zijn roman La Superba, en de Jan Campertprijs en de VSB Poëzieprijs voor zijn laatste dichtbundel Idyllen.

Ook interessant



Erik de Lange genomineerd voor de longlist Libris Geschiedenis Prijs 2025

Erik de Lange genomineerd voor de longlist Libris Geschiedenis Prijs 2025

Met trots delen wij dat afgelopen zaterdag is bekendgemaakt dat Erik de Lange, auteur bij Uitgeverij Prometheus, met zijn boek De laatste dagen van Barbarije is genomineerd voor de longlist…

Lees verder >
‘Held in eigen verhaal’ van Iris Enthoven verschenen

‘Held in eigen verhaal’ van Iris Enthoven verschenen

Gisteren werd Held in eigen verhaal van Iris Enthoven feestelijk gelanceerd in de tuin van Prometheus, een bijzonder moment waarop vrienden, familie én helden uit het boek bijeenkwamen om te proosten. Afgelopen…

Lees verder >
De Groene Amsterdammer en NRC schrijven over ‘De laatste dagen van Barbarije’ van Erik de Lange

De Groene Amsterdammer en NRC schrijven over ‘De laatste dagen van Barbarije’ van Erik de Lange

Dit weekend verschenen er maar liefst twee recensies over De laatste dagen van Barbarije van Erik de Lange: Esha Guy Hadjadj schreef erover in De Groene Amsterdammer en Bart Funnekotter…

Lees verder >
‘Zwarte september’ van Sandro Veronesi en ‘ReinAard’ van Tom Lanoye in de top drie van HUMO

‘Zwarte september’ van Sandro Veronesi en ‘ReinAard’ van Tom Lanoye in de top drie van HUMO

Op de website van HUMO werden afgelopen weekend de tien beste boeken van 2025 tot nu toe bekendgemaakt. In de top drie pronkten twee, bij Uitgeverij Prometheus uitgegeven, boeken: Zwarte…

Lees verder >
Minidocumentaire over ‘Engelland’ van A.H.J. Dautzenberg uitgezonden bij Omroep Brabant

Minidocumentaire over ‘Engelland’ van A.H.J. Dautzenberg uitgezonden bij Omroep Brabant

Woensdag 18 juni werd er een minidocumentaire over de nieuwe roman Engelland van A.H.J. Dautzenberg uitgezonden bij Omroep Brabant. In een klein kwartier neemt Anton Dautzenberg de kijker mee naar…

Lees verder >
‘Schilfers’ van Lenny Peeters besproken in De Standaard der Letteren

‘Schilfers’ van Lenny Peeters besproken in De Standaard der Letteren

In april verscheen Schilfers van Lenny Peeters bij Uitgeverij Prometheus. Niet veel later verscheen er in De Standaard der Letteren een recensie geschreven door Bert van Raemdonck, die het boek…

Lees verder >
Recensie van ‘Een nieuw geluid’ van Gillis Dorleijn & Wiljan van den Akker in de Volkskrant

Recensie van ‘Een nieuw geluid’ van Gillis Dorleijn & Wiljan van den Akker in de Volkskrant

De dichter Sasja Janssen schreef afgelopen zaterdag een recensie over Een nieuw geluid van Gillis Dorleijn & Wiljan van den Akker in de Volkskrant. Ze verbleef ‘met plezier in het…

Lees verder >
Olivier van Beemen wint Brusseprijs 2025 met ‘Ondernemers in het wild’

Olivier van Beemen wint Brusseprijs 2025 met ‘Ondernemers in het wild’

Afgelopen zaterdag heeft onderzoeksjournalist Olivier van Beemen de Brusseprijs gewonnen met zijn boek Ondernemers in het wild. Deze prijs wordt sinds 2006 jaarlijks uitgereikt voor het beste journalistieke boek van…

Lees verder >