Thijs Weststeijn presenteert aankomende zaterdag zijn boek De toekomst van het verleden op de PAN in Amsterdam. De PAN is een beurs voor kunst, antiek en design met jaarlijks 45.000 bezoekers. Weststeijn geeft hier een masterclass namens de Vereniging van Nederlandse Kunsthistorici over de bedreiging van het historisch erfgoed door de klimaatcrisis. Eerder deze maand werd De toekomst van het verleden besproken in De Groene Amsterdammer. Hierin wordt het belang van de instandhouding van gebouwd erfgoed benadrukt, ook in tijden van klimaatverandering. Thijs Weststeijn komt in zijn boek met concrete oplossingen.
Lees hier het volledige artikel van De Groene Amsterdammer.
Koop hier een ticket voor PAN.
Meer over De toekomst van het verleden:
Terwijl de houten palen onder Amsterdam beginnen te rotten, stijgt in Venetië de waterspiegel, overstromen in Pakistan archeologische vindplaatsen en bezwijken de tempels van Babylon aan verzilting. De klimaatcrisis bedreigt historisch erfgoed overal ter wereld: hogere temperaturen en luchtvochtigheid, meer stormen en branden en natuurlijk het wassende water. Monumenten, gebouwen, binnensteden en cultuurlandschappen lopen gevaar en musea zoals het Louvre zijn al begonnen delen van hun collecties te verplaatsen naar klimaatbestendige depots.
Het rijkgeïllustreerde De toekomst van het verleden geeft voor het eerst een overzicht van het onderwerp en doet suggesties voor oplossingen. Speciale aandacht gaat uit naar Nederland, waar erfgoed sinds de zeventiende eeuw innig is verbonden met de natuurlijke omgeving. Bovendien staat er door de zeespiegelstijging veel op het spel. Klimaatverandering betekent dat we op nieuwe manieren moeten omgaan met de geschiedenis. Historisch erfgoed confronteert ons inmiddels niet meer alleen met het verleden, maar ook met de toekomst.
Thijs Weststeijn is hoogleraar kunstgeschiedenis aan de Universiteit Utrecht. Van zijn hand verschenen onder meer Art and Antiquity in the Netherlands and Britain (2015) en The Visible World (2008). In 2017 maakte hij de tentoonstelling Barbaren en Wijsgeren in het Frans Hals Museum. Regelmatig schrijft hij ook voor een breder publiek, waarvoor hij bekroond werd met de ABG Vrij Nederland Essay Prijs.