Tijdens de aanstaande editie van het jaarlijkse culturele evenement de Uitmarkt treden drie Prometheus-auteurs op. Op zaterdag 27 augustus zal Sander Kok, wiens debuutroman Smeltende Vrouw in januari 2017 wordt verwacht, worden geïnterviewd. Daarnaast wordt op diezelfde dag Emy Koopman ondervraagd naar aanleiding van haar roman Orewoet, die in september verschijnt bij Uitgeverij Prometheus. Op zondag 28 augustus wordt Marnix Peeters, auteur van het vandaag verschenen boek Kijk niet zo konijntje, geïnterviewd.

De Uitmarkt vindt plaats van 26-28 augustus op het Museumplein in Amsterdam. Zie hier voor meer informatie over het gehele programma van de Uitmarkt.

Over Orewoet:

Het is het voorjaar van 1971. Kunstenaar Lucas Brandmeester verovert het hart van de mooie May maar verdwijnt daarna uit het publieke leven. Zijn afwezigheid drijft May tot wanhoop. Zijn beste vriend ruikt echter de kans om eindelijk uit Lucas’ schaduw te stappen.
Het is het voorjaar van 2002. Op de begrafenis van Lucas Brandmeester ontdekt zijn zestienjarige zoon dat Lucas zijn vader was. In zijn pogingen meer te weten te komen moet hij droombeelden aan de kant schuiven en het gestuntel van ouders onder ogen zien.
In Orewoet vertellen een alleenstaande moeder, een teruggetrokken puber en een rasopportunist over hun afwezige geliefde, vader, vriend. Ze proberen de wereld naar hun hand te zetten, maar controle en beheersing leggen het af tegen het soort verlangen dat je binnenstebuiten keert. Orewoet is een indrukwekkende roman over de vloeibare scheidslijn tussen begeerte en waanzin.

Emy Koopman (1985) is schrijver, onderzoeksjournalist en gepromoveerd literatuurwetenschapper. Zij publiceerde onder andere in De Groene Amsterdammer, Het Liegend Konijn en op De Correspondent. Daarnaast is zij vaste redacteur bij Hard//hoofd. Orewoet is haar debuutroman.

Over Kijk niet zo konijntje:

Oscar Van Beuseghem, de ellendige held uit het gecensureerde N***e Dozen, is terug!

De verwaande, betweterige fascist Oscar Van Beuseghem verblijft, na een leven vol haat en geweld, in de halfopen vleugel van de psychiatrische kliniek Sint-Jan Van Genade, waar hij solt met zijn begeleidsters en hij de buitenwereld ongenadig onder vuur neemt _ met bijzondere aandacht voor vrouwen, ouderlingen, homofielen, lesbiennes en andershuidigen. Hij is smoorverliefd op de bijna zeventienjarige Fanta, zijn pleegdochter in Zuid-Soedan, die hij spoedig hoopt te ontmoeten en die hem werd opgedrongen door de bandiet Serge Van Houffelen. Maar dan krijgt Oscar kanker, wat zijn arrogantie ernstig op de proef stelt.
Oscar Van Beuseghem speelde eerder al een hoofdrol in Natte dozen (2013), de tweede roman van Marnix Peeters. Kijk niet zo, konijntje (2016) is een volledig opzichzelfstaande roman, die evenwel vergelijkbare lachsalvo’s zal opwekken.
Oscar Van Beuseghem houdt de boze 21ste-eeuwse westerse mens een weerzinwekkende maar uiterst vrolijke spiegel voor.

Marnix Peeters begon als muzieksamensteller bij Studio Brussel, maar ontdekte al snel dat hij vooral een mens van letters is. Hij vestigde zijn naam als rockjournalist bij Humo en Oor. Nadien was hij jarenlang de topinterviewer van Het Laatste Nieuws en De Morgen. Vanaf een berg in de Oostkantons, de ideale voedingsbodem voor zijn zwartkomische verbeelding, stuurde hij in 2012 zijn debuutroman De dag dat we Andy zijn arm afzaagden de wereld in. Daarna volgden Natte dozen (2013), De tenondergang en de ongelooflijke wederopstanding van Eddy Vangelis (2014), en Niemand hield van Billie Vuist (2015).

Over Smeltende vrouw:

‘Hoe authentieker de een, hoe meer de ander moet zoeken naar zijn rol.’

Iemand heeft begrepen dat Reukens, docent aan een school voor hoogbegaafde kinderen, ongelukkig is, want hij wordt op een avond in zijn werkkamer gebeld met de vraag of hij het geluk wil oppakken. Daar moet wel iets tegenover staan: een klein offer, haast het vermelden niet waard. Zijn vrouw, intussen, ondergaat zijn liefde. Dagelijks wacht ze tot hij thuiskomt, klaar om gevoerd en aanbeden te worden. Samen streven ze naar een gewicht van 250 kilo. Haar droomgewicht. Na het telefonische aanbod ligt het geluk ineens voor het oppakken – maar alleen voor mensen die moreel flexibel zijn.

Naast hen woont Leo. Hij heeft het geluk al: als drievoudig loterijwinnaar houdt hij het stevig in zijn gesloten vuist. Hij gelooft in het Lot en is ervan overtuigd dat hij een belangrijk filosofisch werk moet schrijven. Daarvoor dient hij zijn omgeving ingrijpend te veranderen. Zijn vrouw, Bella, brengt de zwaarste offers en probeert van hem te blijven houden met alles wat ze in zich heeft. Dan ziet ze in het huis naast haar een enorme vrouw, die aan liefde geen gebrek heeft.

Smeltende vrouw is een kunstwerk; Sander Kok schetst een unieke sfeer waarin hij het wezenlijke met het absurde weet samen te brengen. Verlangen, jaloezie, macht, lust en authenticiteit: grote thema’s, maar nooit zonder humor

Sander Kok (1981) studeerde literatuurwetenschap en kunstgeschiedenis. Hij woonde en werkte in New York, Milaan en Seoul. Smeltende vrouw is zijn debuutroman.

 

Ook interessant



De biografie over Marie Tak van Poortvliet van Jacqueline van Paaschen in de media

De biografie over Marie Tak van Poortvliet van Jacqueline van Paaschen in de media

In juli werd het biografische boek Alles gegeven. Marie Tak van Poortvliet 1871-1936 van Jacqueline van Paaschen uitgegeven bij Uitgeverij Prometheus. Dit werk werd al eerder besproken in Het Parool…

Lees verder >
Interview met Mark Galeotti over ‘Homo Criminalis’ in De Morgen

Interview met Mark Galeotti over ‘Homo Criminalis’ in De Morgen

Er verscheen onlangs een groot interview met maffia-expert en historicus Mark Galeotti in De Morgen over zijn nieuwe boek Homo criminalis. Hierin stelt Galeotti: ‘Georganiseerde misdaad is te vergelijken met…

Lees verder >
Vier sterren in De Standaard voor ‘Het bed met de gouden poot’ van Zigmund Skujins

Vier sterren in De Standaard voor ‘Het bed met de gouden poot’ van Zigmund Skujins

Onlangs werd de Letse roman Het bed met de gouden poot van Zigmund Skujins met vier sterren gerecenseerd door De Standaard. Het bed met de gouden poot werd vertaald door…

Lees verder >
Özcan Akyol te gast in de eerste aflevering van VPRO Zomergasten

Özcan Akyol te gast in de eerste aflevering van VPRO Zomergasten

In de eerste aflevering van Zomergasten 2025, dat zondag live werd uitgezonden, werd Özcan Akyol drie uur lang geïnterviewd door Griet Op de Beeck. Aan de hand van door hem…

Lees verder >
De kikkerkamasutra is genomineerd voor de Natuurboekenprijs 2025!

De kikkerkamasutra is genomineerd voor de Natuurboekenprijs 2025!

Het boek De kikkerkamasutra van bioloog en auteur Kees Moeliker, dat afgelopen jaar werd uitgegeven bij Uitgeverij Prometheus, staat op de longlist van de Natuurboekenprijs 2025! De kikkerkamasutra is een…

Lees verder >
Erik de Lange genomineerd voor de longlist Libris Geschiedenis Prijs 2025

Erik de Lange genomineerd voor de longlist Libris Geschiedenis Prijs 2025

Met trots delen wij dat afgelopen zaterdag is bekendgemaakt dat Erik de Lange, auteur bij Uitgeverij Prometheus, met zijn boek De laatste dagen van Barbarije is genomineerd voor de longlist…

Lees verder >
‘Held in eigen verhaal’ van Iris Enthoven verschenen

‘Held in eigen verhaal’ van Iris Enthoven verschenen

Gisteren werd Held in eigen verhaal van Iris Enthoven feestelijk gelanceerd in de tuin van Prometheus, een bijzonder moment waarop vrienden, familie én helden uit het boek bijeenkwamen om te proosten. Afgelopen…

Lees verder >
De Groene Amsterdammer en NRC schrijven over ‘De laatste dagen van Barbarije’ van Erik de Lange

De Groene Amsterdammer en NRC schrijven over ‘De laatste dagen van Barbarije’ van Erik de Lange

Dit weekend verschenen er maar liefst twee recensies over De laatste dagen van Barbarije van Erik de Lange: Esha Guy Hadjadj schreef erover in De Groene Amsterdammer en Bart Funnekotter…

Lees verder >