Prometheus-auteurs treden dit weekend op tijdens de Uitmarkt
Tijdens de aanstaande editie van het jaarlijkse culturele evenement de Uitmarkt treden drie Prometheus-auteurs op. Op zaterdag 27 augustus zal Sander Kok, wiens debuutroman Smeltende Vrouw in januari 2017 wordt verwacht, worden geïnterviewd. Daarnaast wordt op diezelfde dag Emy Koopman ondervraagd naar aanleiding van haar roman Orewoet, die in september verschijnt bij Uitgeverij Prometheus. Op zondag 28 augustus wordt Marnix Peeters, auteur van het vandaag verschenen boek Kijk niet zo konijntje, geïnterviewd.
De Uitmarkt vindt plaats van 26-28 augustus op het Museumplein in Amsterdam. Zie hier voor meer informatie over het gehele programma van de Uitmarkt.
Over Orewoet:
Het is het voorjaar van 1971. Kunstenaar Lucas Brandmeester verovert het hart van de mooie May maar verdwijnt daarna uit het publieke leven. Zijn afwezigheid drijft May tot wanhoop. Zijn beste vriend ruikt echter de kans om eindelijk uit Lucas’ schaduw te stappen.
Het is het voorjaar van 2002. Op de begrafenis van Lucas Brandmeester ontdekt zijn zestienjarige zoon dat Lucas zijn vader was. In zijn pogingen meer te weten te komen moet hij droombeelden aan de kant schuiven en het gestuntel van ouders onder ogen zien.
In Orewoet vertellen een alleenstaande moeder, een teruggetrokken puber en een rasopportunist over hun afwezige geliefde, vader, vriend. Ze proberen de wereld naar hun hand te zetten, maar controle en beheersing leggen het af tegen het soort verlangen dat je binnenstebuiten keert. Orewoet is een indrukwekkende roman over de vloeibare scheidslijn tussen begeerte en waanzin.
Emy Koopman (1985) is schrijver, onderzoeksjournalist en gepromoveerd literatuurwetenschapper. Zij publiceerde onder andere in De Groene Amsterdammer, Het Liegend Konijn en op De Correspondent. Daarnaast is zij vaste redacteur bij Hard//hoofd. Orewoet is haar debuutroman.
Over Kijk niet zo konijntje:
Oscar Van Beuseghem, de ellendige held uit het gecensureerde N***e Dozen, is terug!
De verwaande, betweterige fascist Oscar Van Beuseghem verblijft, na een leven vol haat en geweld, in de halfopen vleugel van de psychiatrische kliniek Sint-Jan Van Genade, waar hij solt met zijn begeleidsters en hij de buitenwereld ongenadig onder vuur neemt _ met bijzondere aandacht voor vrouwen, ouderlingen, homofielen, lesbiennes en andershuidigen. Hij is smoorverliefd op de bijna zeventienjarige Fanta, zijn pleegdochter in Zuid-Soedan, die hij spoedig hoopt te ontmoeten en die hem werd opgedrongen door de bandiet Serge Van Houffelen. Maar dan krijgt Oscar kanker, wat zijn arrogantie ernstig op de proef stelt.
Oscar Van Beuseghem speelde eerder al een hoofdrol in Natte dozen (2013), de tweede roman van Marnix Peeters. Kijk niet zo, konijntje (2016) is een volledig opzichzelfstaande roman, die evenwel vergelijkbare lachsalvo’s zal opwekken.
Oscar Van Beuseghem houdt de boze 21ste-eeuwse westerse mens een weerzinwekkende maar uiterst vrolijke spiegel voor.
Marnix Peeters begon als muzieksamensteller bij Studio Brussel, maar ontdekte al snel dat hij vooral een mens van letters is. Hij vestigde zijn naam als rockjournalist bij Humo en Oor. Nadien was hij jarenlang de topinterviewer van Het Laatste Nieuws en De Morgen. Vanaf een berg in de Oostkantons, de ideale voedingsbodem voor zijn zwartkomische verbeelding, stuurde hij in 2012 zijn debuutroman De dag dat we Andy zijn arm afzaagden de wereld in. Daarna volgden Natte dozen (2013), De tenondergang en de ongelooflijke wederopstanding van Eddy Vangelis (2014), en Niemand hield van Billie Vuist (2015).
Over Smeltende vrouw:
‘Hoe authentieker de een, hoe meer de ander moet zoeken naar zijn rol.’
Iemand heeft begrepen dat Reukens, docent aan een school voor hoogbegaafde kinderen, ongelukkig is, want hij wordt op een avond in zijn werkkamer gebeld met de vraag of hij het geluk wil oppakken. Daar moet wel iets tegenover staan: een klein offer, haast het vermelden niet waard. Zijn vrouw, intussen, ondergaat zijn liefde. Dagelijks wacht ze tot hij thuiskomt, klaar om gevoerd en aanbeden te worden. Samen streven ze naar een gewicht van 250 kilo. Haar droomgewicht. Na het telefonische aanbod ligt het geluk ineens voor het oppakken – maar alleen voor mensen die moreel flexibel zijn.
Naast hen woont Leo. Hij heeft het geluk al: als drievoudig loterijwinnaar houdt hij het stevig in zijn gesloten vuist. Hij gelooft in het Lot en is ervan overtuigd dat hij een belangrijk filosofisch werk moet schrijven. Daarvoor dient hij zijn omgeving ingrijpend te veranderen. Zijn vrouw, Bella, brengt de zwaarste offers en probeert van hem te blijven houden met alles wat ze in zich heeft. Dan ziet ze in het huis naast haar een enorme vrouw, die aan liefde geen gebrek heeft.
Smeltende vrouw is een kunstwerk; Sander Kok schetst een unieke sfeer waarin hij het wezenlijke met het absurde weet samen te brengen. Verlangen, jaloezie, macht, lust en authenticiteit: grote thema’s, maar nooit zonder humor
Sander Kok (1981) studeerde literatuurwetenschap en kunstgeschiedenis. Hij woonde en werkte in New York, Milaan en Seoul. Smeltende vrouw is zijn debuutroman.