Afgelopen vrijdag verscheen er een uitvoerig interview met Rolinde Hoorntje in Trouw over haar debuutroman De Club. Het boek ‘houdt het nachtleven een bijtende spiegel voor. Het is een satirisch pleidooi tegen de vluchtigheid, versnippering en oppervlakkigheid,’ schrijft Joris Belgers. Hoorntje vertelt dat De Club deels gebaseerd is op haar eigen ervaringen in het nachtleven. Door deze avonturen weet zij als geen ander hoe het nachtleven een band kan scheppen tussen mensen. Maar Hoorntje belicht ook de minder plezierige kanten, zoals ‘de hypes, waar iedereen als een blinde kudde achteraan holt.’ Klik hier om het hele interview te lezen.

Over De Club:

Shane heeft altijd het idee gehad dat hij iets creatiefs zou moeten doen. Gewoon iets leuks, met muziek of met kunst. Na een flutstudie en vijf tijdelijke contracten op rij begint Shane voor zichzelf, als ontwerper. Via zijn studievriend Richard vindt hij zijn weg in de Amsterdamse nacht. Hij neemt zijn intrek in de Hub, een werkkamp voor creatieven die ook vastzitten in de start-upfase van hun leven. Al snel wordt hij onderdeel van een collectief dat feesten geeft in de Fabriek, de bekendste club van de stad.
Toch blijkt zijn nieuwe carrière een stuk minder creatief dan gedacht. Muziek, daar interesseren nog maar weinig mensen zich echt voor. In een tijd waarin niemand meer betaalt voor muziek is aandacht het nieuwe goud. Maar hoe kom je nog bovendrijven tussen de kattenkots en kinderfoto’s die elke dag het web op worden geslingerd?
De Club schetst hoe inhoud steeds meer terrein verliest aan vorm in de muziekindustrie. Het verhaal speelt zich af in het Amsterdamse nachtleven, maar is eigenlijk breder dan dat. Het gaat over de schadelijke effecten van de aandachtseconomie, waarin de directe relatie tussen maker en kunst steeds vaker ontbreekt en er steeds meer via reclame en grote bedrijven wordt gefinancierd. De Club is een tragikomedie over de dancescene, maar er ligt een persoonlijk verhaal aan ten grondslag over hoe narcisme wordt overgedragen van ouder op kind. De Club schetst op onderkoelde toon een zwart beeld van deze tijd.

Rolinde Hoorntje schrijft over elektronische muziek voor NRC Handelsblad en is een derde van collectief ZoZuidas. Na ZoZuidas en Project Dromenland bewijst zij opnieuw dat ze, door zich onder te dompelen in een subcultuur, een wereld kan schetsen waar je tijdelijk volledig deel van uitmaakt.

Ook interessant



Carlo Masala te gast bij Buitenhof voor zijn boek ‘Als Rusland wint’

Carlo Masala te gast bij Buitenhof voor zijn boek ‘Als Rusland wint’

Afgelopen zondag was de Duitse veiligheidsexpert en hoogleraar Internationale Politiek Carlo Masala te gast bij Buitenhof. In gesprek met presentator Twan Huys sprak hij over zijn boek Als Rusland wint,…

Lees verder >
Nieuwe thriller ‘De Schaduwvrouw’ van Anna van den Breemer verschenen

Nieuwe thriller ‘De Schaduwvrouw’ van Anna van den Breemer verschenen

Vandaag is De Schaduwvrouw verschenen, de nieuwste thriller van journalist en schrijver Anna van den Breemer. Op de dag van publicatie schoof ze aan bij VPRO Nooit Meer Slapen, waar…

Lees verder >
‘Ruzland’, ‘De Belg’ en ‘Ondernemers in het wild’ op shortlist Brusseprijs 2025

‘Ruzland’, ‘De Belg’ en ‘Ondernemers in het wild’ op shortlist Brusseprijs 2025

Vanochtend maakte de jury van de Brusseprijs 2025 de shortlist bekend. Op de shortlist staan maar liefst drie titels van Prometheus. Wij feliciteren Olivier van Beemen (Ondernemers in het wild),…

Lees verder >
Emma Zuiderveen te gast bij Een uur cultuur voor haar debuutroman ‘De rest is naakt’.

Emma Zuiderveen te gast bij Een uur cultuur voor haar debuutroman ‘De rest is naakt’.

Afgelopen zondag ontving Eva Koreman van Een uur cultuur wetenschapper, dichter en schrijver Emma Zuiderveen in haar uitzending. Ze sprak met haar over De rest is naakt, Emma’s indrukwekkende debuutroman…

Lees verder >
Recensie van ‘Schilfers’ van Lenny Peeters in Het Parool

Recensie van ‘Schilfers’ van Lenny Peeters in Het Parool

Afgelopen donderdag verscheen in Het Parool een recensie van Schilfers, de tweede roman van Bronzen Uil-winnares Lenny Peeters. Journalist Dirk Leyman recenseerde het boek. ‘Wie haar eerste roman las, weet…

Lees verder >
Nathalie Paarlberg te gast bij Radio Kunststof over haar nieuwe boek ‘Je ogen zijn mooi’

Nathalie Paarlberg te gast bij Radio Kunststof over haar nieuwe boek ‘Je ogen zijn mooi’

Vandaag, 29 april, is bij Uitgeverij Prometheus het boek Je ogen zijn mooi van kunsthistorica Nathalie Paarlberg verschenen. In dit persoonlijke en indringende werk doet Paarlberg verslag van een drie…

Lees verder >
‘Land van het grote sterven’ en ‘Als Rusland wint’•••• in NRC

‘Land van het grote sterven’ en ‘Als Rusland wint’•••• in NRC

Land van het grote sterven van Joris van Bladel en Als Rusland wint van Carlo Masala ontvingen •••• in NRC. Afgelopen week verscheen er in NRC een stuk geschreven door…

Lees verder >
‘Het huis met de palm’ van Esther Verhoef op nummer 1 in de Bestseller 60

‘Het huis met de palm’ van Esther Verhoef op nummer 1 in de Bestseller 60

De nieuwe thriller van Esther Verhoef, Het huis met de palm, is vandaag binnengekomen op nummer 1 in de Bestseller 60 – de officiële lijst van bestverkochte boeken in Nederland.…

Lees verder >