Afgelopen zaterdag verscheen in de Volkskrant een mooie bespreking van Maria Barnas over Kozijnen van krijt van Hanneke van Eijken. In deze tweede dichtbundel, die begin januari verscheen, verkent Van Eijken met tedere stem de mogelijkheid om ons geluk te beschermen tegen de altijd op de loer liggende dreigingen van de buitenwereld.

De rode draad van Kozijnen van krijt is volgens Barnas een immer aanzwellende eenzaamheid. ‘Hoe krijgt Van Eijken dat voor elkaar, als de emoties onderhuids blijven?’ vraagt de recensent zich af. Dat doet ze door steeds toch een glimp te laten zien: ‘haar kracht is dat er steeds een emotie op de loer ligt’. Barnas karakteriseert de bundel dan ook als ‘het schetsboek van een virtuoos schilder’, dat vooral beeldend en subtiel werkt en ‘essentiële waarnemingen’ slechts omlijnd. En soms, concludeert ze, zijn ‘voorbereidende schetsen indrukwekkender, dichter op de huid, dan de uitgewerkte versies op het doek.’

Klik hier om de Volkskrant-recensie te lezen. Meer weten over Kozijnen van krijt? Meander plaatste een interview met Hanneke van Eijken, en ook was ze onlangs te gast bij Opium op 4 op NPO Radio 4.

Kozijnen van krijt ontving eerder al veel lof van de pers:

‘Een sterk gecomponeerde bundel en een tegengif tegen het idee van de maakbaarheid van veiligheid.’ Trouw

‘Van Eijken blinkt uit in het tonen van de kwetsbaarheid van dingen. De onderhuidse dreiging in tegenstelling tot het aaibare vocabulaire maakt van deze bundel een wolf in schaapskleren.’ Het Parool

‘Poëzie zoals poëzie hoort te zijn, magie voor wie beseft dat er geen tovenaars zijn.’ Provinciale Zeeuwse Courant

Eerder won Van Eijken met haar debuutbundel Papieren veulens de Lucy B. en C.W. van der Hoogtprijs.


Meer over Kozijnen van krijt:

In Kozijnen van krijt observeert Hanneke van Eijken helder, scherp en filmisch de verhoudingen tussen mens, tijd en natuur. Ze onderzoekt of we geluk kunnen vasthouden, laten stollen in de tijd. Hoe bezweer je onheil dat voortdurend op de loer ligt?
Fictie kan een schuilplaats vormen. Een baai ligt in de vorm van een glimlach. Er rinkelen skeletten van zeedieren bij de achterdeur.
Kozijnen van krijt heeft een tedere, muzikale toon. De dreiging is echter nooit ver weg.

Hanneke van Eijken trad op menig literair podium op, van Lowlands tot op de Nacht van de Poëzie. Haar debuutbundel Papieren veulens werd bekroond met de Lucy B. en C.W. van der Hoogtprijs 2015 en de Zeeuwse Boekenprijs voor het beste debuut 2013. Hanneke is, behalve dichter, jurist en wetenschapper op het gebied van Europees recht.

Over Papieren veulens:

Papieren veulens van Hanneke van Eijken trof de commissie als een zeldzaam voldragen debuut.’
Juryrapport Lucy B. en C.W. van der Hoogtprijs 2015

‘De bundel is minutieus gecomponeerd, als een voortdurend inzoomen. Papieren veulens bevat vederlichte, bijna dansante regels vol pregnante beelden.’
Erik Menkveld, de Volkskrant

‘De bundel van Van Eijken bevat zo veel parels van gedichten met fijne zinnetjes als: kom naast me liggen/ vandaag fluistert het gras/ mooie dingen in mijn wang.’
Het Parool ****

Ook interessant



Karin Amatmoekrim wint de Nederlandse Biografieprijs 2024

Karin Amatmoekrim wint de Nederlandse Biografieprijs 2024

Op maandag 21 oktober ontving Karin Amatmoekrim de Nederlandse Biografieprijs 2024 voor haar biografie over Anil Ramdas, In wat voor land leef ik eigenlijk? De Nederlandse Biografieprijs wordt elke twee…

Lees verder >
‘Ondernemers in het wild’ van Olivier van Beemen vertaald naar het Frans en Duits

‘Ondernemers in het wild’ van Olivier van Beemen vertaald naar het Frans en Duits

Eerder dit jaar verscheen Ondernemers in het wild van onderzoeksjournalist Olivier van Beemen, over zijn onderzoek naar de organisatie African Parks. Een boek dat ook internationaal behoorlijk de aandacht trok,…

Lees verder >
Karin Amatmoekrim en Roelof van Gelder op de shortlist voor de Nederlandse Biografieprijs

Karin Amatmoekrim en Roelof van Gelder op de shortlist voor de Nederlandse Biografieprijs

Vandaag is de shortlist van de Nederlandse Biografieprijs 2024 bekendgemaakt. Zowel Karin Amatmoekrim met In wat voor land leef ik eigenlijk?Anil Ramdas, onmogelijk kosmopoliet als Roelof van Gelder met De…

Lees verder >
Profiel Ien Dales in De Groene Amsterdammer

Profiel Ien Dales in De Groene Amsterdammer

Onlangs verscheen Pontificaal sociaal van Sylvester Hoogmoed, een biografie over Ien Dales. In De Groene Amsterdammer schreef Sylvester Hoogmoed ook een kort profiel over Ien Dales, waarin hij haar carrière…

Lees verder >
**** voor ‘Hoop en bestemming’ van Natt och Dag in De Standaard

**** voor ‘Hoop en bestemming’ van Natt och Dag in De Standaard

Onlangs verscheen de nieuwe historische roman Hoop en bestemming van de Zweedse auteur Niklas Natt och Dag, over de beruchtste moord in de Zweedse geschiedenis, gepleegd door een voorvader van…

Lees verder >
Recensie ‘Museum van de Zilveren Eeuw’ in Trouw

Recensie ‘Museum van de Zilveren Eeuw’ in Trouw

Onlangs verscheen de nieuwe roman van Ernst Timmer, Museum van de Zilveren Eeuw, een fictief verhaal geïnspireerd door het grote plan voor een Nationaal Historisch museum. Gerwin van der Werf…

Lees verder >
Positieve recensies voor ‘Het compromis van Long Island’ van Brodesser-Akner

Positieve recensies voor ‘Het compromis van Long Island’ van Brodesser-Akner

De Amerikaanse Taffy Brodesser-Akner debuteerde in 2020 met haar succesvolle Fleishman zit in de problemen. Onlangs verscheen haar nieuwe roman Het compromis van Long Island, een roman over de Joods-Amerikaanse…

Lees verder >
Karin Amatmoekrim op Longlist Boekenbon Literatuurprijs 2024

Karin Amatmoekrim op Longlist Boekenbon Literatuurprijs 2024

In wat voor land leef ik eigenlijk van Karin Amatmoekrim staat op de longlist van de Boekenbon Literatuurprijs 2024. Deze prijs is de bekroning van het beste Nederlandstalige boek van…

Lees verder >