Schitterende bespreking van ‘De dichter als idool’ van Rick Honings
Afgelopen weekend verscheen er een prachtige recensie in de Volkskrant van De dichter als idool, het boek van Rick Honings over literaire roem in de negentiende eeuw. Recensent Bo van Houwelingen kent het boek vier sterren toe en prijst het ‘amusante en verfrissende’ beeld dat Honings van de dichters schetst in dit ‘bijzondere naslagwerk dat ons niet alleen kennis laat maken met het werk van deze dichters, maar ook met hun fascinerende persoonlijkheden en de manier waarop ze met hun roem omgingen’. Van Houwelingen voegt hieraan toe: ‘[De] smeuïge privédetails en de kleurenafbeeldingen op glanzend papier in dit boek scheppen hetzelfde genoegen als stiekem de Story doorbladeren bij de kapper. Roddel en achterklap, maar dan salonfähig.’ Van Houwelingen sluit af met de opmerking dat dit onderzoek naar de self-fashioning van de dichters ‘even indrukwekkend als vermakelijk is’.
Daarnaast staat er vandaag een interview met Honings in Dagblad de Limburger, waarin de auteur in gesprek gaat met Adri Gorissen over het ontstaan van zijn interesse voor literatuur uit de negentiende eeuw. ‘Het was een fascinerende tijd, die eigenlijk nog heel dichtbij is,’ aldus Honings. Gorissen bevestigt deze nabijheid en noemt, net als Honings, de actualiteit van het onderzoek in vergelijking met popsterren en voetballers van nu. Eerder verscheen er een interview met de auteur in Trouw en was hij te gast bij TROS Nieuwsshow en Met Het Oog Op Morgen. Ook verschenen er mooie stukken in NRC Handelsblad en Het Parool.
Over De dichter als idool:
Beroemdheden zijn van alle tijden, maar in de vroege negentiende eeuw kreeg het verschijnsel ‘roem’ een nieuwe impuls. Dankzij de Romantiek rijpte het idee dat de ware kunstenaar, verheven boven ‘gewone’ mensen, zich in maatschappelijk en cultureel opzicht diende te onderscheiden, met een bijzondere levensstijl en een excentriek imago.
Dichters werden toen ook bejegend als unieke figuren. Goethe in Duitsland en Byron in Engeland groeiden bijvoorbeeld uit tot echte celebrities, met een schare fans. Ook in Nederland ontstond in die tijd een fascinatie voor beroemde auteurs. Hun bewonderaars gingen op jacht naar handtekeningen, verzochten om een haarlok, stuurden fanmail, imiteerden de stijl van hun idool of ondernamen een bedevaart om hem te ontmoeten.
De dichter als idool analyseert de imago’s van zeven beroemde auteurs (zoals Hendrik Tollens, Nicolaas Beets, Piet Paaltjens en Multatuli), en laat ook zien hoe de literaire fan zich manifesteerde. Het boek biedt daarmee een eerste overzicht van de Nederlandse geschiedenis van literaire roem in de negentiende eeuw.
Rick Honings (1984) is universitair docent moderne Nederlandse letterkunde en voorzitter van de opleiding Dutch Studies aan de Universiteit Leiden. Zijn onderzoek richt zich voornamelijk op de literatuur van de negentiende eeuw. Met Peter van Zonneveld schreef hij de bekroonde biografie De gefnuikte arend. Het leven van Willem Bilderdijk (2013).
‘Rick Honings heeft een prachtig boek geschreven.’ Onno Blom, TROS Nieuwsshow
‘Grappig en relativerend.’ Het Parool ****
‘Even indrukwekkend als vermakelijk.’ de Volkskrant ****