Serie lezingen van Madelon de Keizer over ‘Als een meeuw op de golven’
Madelon de Keizer zal de komende maanden een aantal (concert)lezingen geven naar aanleiding van Als een meeuw op de golven, haar biografie over Tachtiger Albert Verwey. De eerste hiervan vindt vanavond om 19.30 uur plaats in buurtcentrum De Nieuwe Coenen in Amsterdam (klik hier voor meer informatie). Het volledige lezingenschema is als volgt:
Lezingen
26 februari 2018 – Nieuwe Coenen, Amsterdam
15 maart 2018 – Amsterdamse Academische Club
24 mei 2018 – Probus Amsterdam
Concertlezingen
31 mei 2018 – Oude Jeroenskerk, Noordwijk
2 juni 2018 – Pianola Museum Amsterdam
Als een meeuw op de golven werd enthousiast onthaald, en ontving onder andere de volle vijf ballen van NRC Handelsblad. De Keizer belicht in een serie hoofdstukken de manier waarop Verwey zich verhield tot de sleutelfiguren in zijn leven, en reconstrueert zo tot in detail de levensloop van een bijzonder oprechte en bezielde dichter. Als een van de vaandeldragers van de Beweging van Tachtig was Verwey een strijdbare, maatschappelijk geëngageerde en zeer productieve dichter. Vaak wordt hij in de schaduw geplaatst van zijn kunstbroeder Willem Kloos, maar ten onrechte, vindt De Keizer. Tegen het einde van zijn carrière werd Verwey door zijn tijdgenoten beschouwd als een echte Dichter des Vaderlands.
‘Een werkelijk voorbeeldige biografie.’ NRC Handelsblad
‘Prettig leesbaar en erudiet proza. Een belangrijk werk.’ Het Parool
‘Een lezenswaardige bijdrage aan de Nederlandse cultuurgeschiedenis.’ Historisch Nieuwsblad
‘Een diepgravende biografie, en bovendien een eerbetoon aan een dichter wiens oeuvre leesbaar is gebleven.’ Cutting Edge
Over Als een meeuw op de golven:
Nog geen zeventien jaar oud was de Amsterdamse hbs’er Albert Verwey toen hij debuteerde met het gedicht ‘De Roze’ in een gerespecteerd literair tijdschrift. Kort daarna werd hij met Willem Kloos een van meest bewonderde vaandeldragers van de Beweging van Tachtig. Maar hij ontwikkelde zich snel. Na zijn breuk met Kloos in 1888 werd Verwey een strijdbaar dichter en literatuurcriticus, die uiteindelijk in de jaren dertig van de twintigste eeuw erkenning kreeg als een ‘waarlijk nationaal figuur’ en een schepper van waarden: een Dichter des Vaderlands!
Cultuurhistoricus Madelon de Keizer verdiepte zich in Verweys unieke en zeer omvangrijke archief en las de duizenden brieven die hij met beroemde tijdgenoten in binnen- en buitenland wisselde. Als een meeuw op de golven beschrijft zijn veelomvattende leven en werk aan de hand van zijn liefde voor zijn vrouw Kitty van Vloten en zijn vriendschap met de schilder Jan Veth, zijn hartsvriend en latere vijand Willem Kloos, zijn moeizame relatie met Lodewijk van Deyssel, zijn beroemde Duitse dichtersvriend Stefan George, zijn ‘pupil’ P.N. van Eyck en zijn bewonderaar Maurits Uyldert.
Uit deze eerste moderne biografie van Verwey komt een dichter en criticus naar voren wiens werk de grote veranderingen in de wereld van zijn tijd reflecteerde. Net als Huizinga toonde Verwey zich in de jaren dertig een sterk geëngageerd intellectueel. Zijn dichterschap blijkt ook nu nog actueel.
Madelon de Keizer (1948) is cultuurhistoricus en was verbonden aan het NIOD. Zij promoveerde cum laude in Leiden en publiceerde veel over de Nederlandse geschiedenis in de twintigste eeuw. Van haar hand verschenen onder meer De dochter van een gazan. Carry van Bruggen en de Nederlandse samenleving 1900-1930 (2006) en Frans Goedhart, journalist en politicus (1904-1990). Een biografie (2012).
Over Frans Goedhart, journalist en politicus (1904-1990):
‘De Keizer weet in haar biografie de onstuimige persoonlijkheid van Goedhart fraai tot leven te wekken.’
Vrij Nederland ****
‘Levendige biografie.’
de Volkskrant