Gisternacht was Prometheus-auteur en beeldend kunstenaar Steven Aalders te gast bij Nooit Meer Slapen op NPO Radio 1. Afgelopen maandag verscheen De vijfde lijn, het boek dat hij samen met Robert van Altena schreef. In de uitzending vertelt Aalders onder andere over zijn jeugd, over hoe hij begon met schilderen en hoe hij zijn stijl heeft gevonden. Over de keuze om met olieverf op doek te schilderen zegt hij: ‘Ik vind dat er bepaalde dingen in een olieverfschilderij zijn, die je niet op een andere manier kan weergeven.’ Vervolgens gaat hij dieper in op zijn werk, en de ontwikkeling daarvan, zo licht hij toe waarom in zijn schilderijen de penseelstreek altijd nog zichtbaar is: ‘Ik wil graag dat het schilderij een handgemaakt voorwerp is, dat het niet industrieel vervaardigd is.’

Tot slot vertelt hij over de titel van De vijfde lijn: ‘Voor een schilder is het zo dat de eerste lijn die je op het doek zet de vijfde lijn is, omdat die rekening houd met de vier lijnen van de omtrek. Als je een horizon neerzet, dan verhoudt die zich. Als hij laag is, dan heeft dat een andere impact dan als hij hoog is. Dat is een principe van elke compositie, of het nou figuratief is, of abstract.’

Luister hier het gesprek met Steven Aalders terug.

Over De vijfde lijn: 

‘Kijk, de omtrek van een schilderij bestaat uit vier lijnen. De eerste lijn die je als schilder op het doek zet, is dus eigenlijk de vijfde lijn. Dit is de essentie van elke compositie, abstract of figuratief.’

Deze gedachte en andere komen aan bod in de gesprekken die Robert van Altena voerde met de schilder Steven Aalders over kunst, in het bijzonder abstracte schilderkunst en haar relatie tot de wereld.
Naast het werk van Aalders zelf komt ook dat van collega’s en voorgangers aan de orde. Bovendien worden verbanden gelegd met andere disciplines, zoals literatuur, muziek, architectuur en filosofie. Het boek voert als een wandeling langs onderwerpen als originaliteit, traditie, het maken van een kunstwerk en zijn plaats in de wereld. Kortom, een breed spectrum dat verder reikt dan het werk van Aalders zelf en een wereldbeeld geeft van onze tijd.

De vijfde lijn is rijk geïllustreerd, en schitterend en verrassend vormgegeven. De gerenommeerde vormgever Irma Boom heeft ervoor gekozen de afbeeldingen midden in de tekst te plaatsen, zoals Van Gogh dat heeft gedaan in zijn brieven.

Steven Aalders (*1959) maakt minimale abstract-geometrische schilderijen. Zijn werk is opgenomen in verschillende internationale vooraanstaande collecties, waaronder het Stedelijk Museum Amsterdam. Daarnaast heeft hij regelmatig geschreven over beeldende kunst in Het Financieele Dagblad, Kunstbeeld en Vrij Nederland.

Radiomaker Robert van Altena (*1969), die filosofie en geschiedenis heeft gestudeerd, heeft vele interviews gedaan met verschillende mensen uit het culturele veld, onder andere voor OBA Live. Sinds 2011 heeft hij zijn eigen radioprogramma, Springvossen, op AmsterdamFM.

Ook interessant



Pechtold en Snels te gast in Op1 naar aanleiding van verschijnen ‘Tot uw dienst’

Pechtold en Snels te gast in Op1 naar aanleiding van verschijnen ‘Tot uw dienst’

Afgelopen donderdag verscheen Tot uw dienst van Alexander Pechtold en Bart Snels. Diezelfde avond waren beiden te gast bij Op1, waar ze de aanleiding van het boek bespraken. Pechtold en…

Lees verder >
Uitgeverij Prometheus standaard afbeelding

Veel media-aandacht voor ‘Op het spectrum’ van Koen Bruning

Afgelopen dinsdag verscheen Op het spectrum van Koen Bruning. Het boek vertelt aan de hand van Koens persoonlijke ervaringen hoe het is om in deze samenleving autisme te hebben en…

Lees verder >
‘Die ene melding’ van Wil Thijssen in Op1

‘Die ene melding’ van Wil Thijssen in Op1

Afgelopen maandag werd er in de uitzending van Op1 uitgebreid aandacht besteed aan Die ene melding van Wil Thijssen. Naar aanleiding van het vertrek van Henk van Essen als korpschef…

Lees verder >
***** voor ‘Toneelspelen’ van Sarah Neutkens in Knack

***** voor ‘Toneelspelen’ van Sarah Neutkens in Knack

Afgelopen woensdag kreeg Toneelspelen van Sarah Neutkens vijf sterren van Knack, nadat het boek 6 februari j.l. verscheen. Recensent Marnix Verplancke: ‘Toneelspelen deed me denken aan de zwart-witfilms van de…

Lees verder >
Groot interview met Philip Huff in de Volkskrant naar aanleiding van verschijnen ‘Open’

Groot interview met Philip Huff in de Volkskrant naar aanleiding van verschijnen ‘Open’

Vandaag verschijnt de nieuwe roman van Philip Huff, Open. Naar aanleiding van het verschijnen van zijn nieuwe roman is Huff geïnterviewd door Nathalie Huigsloot. Het interview verscheen afgelopen zaterdag in…

Lees verder >
●●●●● in NRC voor ‘Dag’ van Michael Cunningham

●●●●● in NRC voor ‘Dag’ van Michael Cunningham

Donderdag 8 februari kreeg Dag van Michael Cunningham vijf ballen in NRC. Recensent Rob van Essen noemt het boek een ‘meesterlijke nieuwe roman van Michael Cunningham over de moeite die…

Lees verder >
‘De Gebroeders Maxilari’ van David Pefko op longlist Libris Literatuur Prijs 2024

‘De Gebroeders Maxilari’ van David Pefko op longlist Libris Literatuur Prijs 2024

Op 29 januari werd de longlist van de Libris Literatuur Prijs 2024 bekendgemaakt. De jury, onder leiding van Kim Putters, nomineerde De Gebroeders Maxilari van David Pefko voor de prijs.…

Lees verder >
Na ‘De Mol’ ook uitgebreide media-aandacht voor Kosters ‘De Belg’

Na ‘De Mol’ ook uitgebreide media-aandacht voor Kosters ‘De Belg’

Afgelopen week verscheen er in Het Financieele Dagblad al een groot interview met Michael Wolff, auteur van De Val, over de Amerikaanse mediamagnaat Rupert Murdoch. Nu is er ook brede…

Lees verder >