Op dinsdag 16 januari presenteerde Joost de Vries zijn vierde roman, Hogere machten. Het is een ambitieuze liefdesroman, die zich tussen de jaren 30 en jaren 60 van de vorige eeuw afspeelt, van het koloniale Bandoeng waar de geliefden James Welmoed en Elizabeth van Elzenburg elkaar ontmoeten, naar Londen in de Tweede Wereldoorlog, tot het revolutionaire Caïro.

Afgelopen week ontving Hogere machten unaniem lof, van NRC tot Nieuwsweekend. Een greep uit de mooie reacties:

‘Joost de Vries is een schrijver zoals er geen tweede is in Nederland. Ik ken geen enkele andere schrijver die met zoveel zwier en schijnbaar gemak door de wereldgeschiedenis banjert.’
Gerwin van der Werf, Trouw  (Lees hier de volledige recensie in Trouw)

‘Een Roman met een hoofdletter R. Joost de Vries etaleert alles wat hij als schrijver vermag in zijn wervelende historische roman Hogere machten. […] Unputdownable. […] Wat een bravoure, wat een brille.’
Marjolijn de Cocq, Het Parool (Lees hier de volledige recensie in Het Parool)

‘Met zijn ingenieuze verhaallijnen, snel schakelend en handig plotlijnen plannend, tuigt De Vries een verhaal op dat bij vlagen aan tijdgeesttester Ian McEwan en spionageplotter John le Carré doet denken. […] Zijn stuiterende slimheid zit in alles.’
Thomas de Veen, NRC •••• (Lees hier de volledige recensie in NRC)

‘Zijn beste roman tot nu toe […] Een achteloze schwung markeert de stijl van De Vries. Hij is een zelfverzekerde verteller, het verhaal zo meester dat hij zich allerlei frivoliteiten kan permitteren. Opsommingen, dialogen als tennisrally’s; pok-pok-pok, geen gedoe met overgangen die soepel of naturel moeten zijn, gewoon van je hopla, een beetje associatief ook, geintjes, plus brieven, transcripties van een radio-interview en uiteraard een handjevol aforismen (‘Fantasieën van koningen zijn realiteiten in afwachting’) – altijd in het volste vertrouwen dat de lezer daar allemaal geen vraagtekens bijzet, want hé, hij is toch gewoon een goed verhaal aan het vertellen? En ja, dat is hij.’
Bo van Houwelingen, de Volkskrant (Lees hier de volledige recensie in de Volkskrant)

Meer over Hogere machten:

De jaren dertig van de vorige eeuw. James Welmoed ontmoet Elizabeth van Elzenburg. Hij is een sociaal ambitieuze ambtenaar, geslepen, schijnbaar stoïcijns. Zij is een schrijver in de dop, uitbundig, avontuurlijk, onverslaanbaar bijdehand. Niets hebben ze met elkaar gemeen – behalve dan dat ze niet kunnen ophouden aan elkaar te denken.
Wat volgt is een affaire die door de decennia brandt, terwijl buiten de wereld halsoverkop verandert. Van het koloniale Bandoeng naar het Londen tijdens de Blitz, en van het naoorlogse Den Haag tot het revolutionaire Caïro: de twee geliefden ervaren verleiding en afscheid, schaamte, succes, ijdelheid, liefde en verraad – en toch weer liefde.
Hogere machten is een daverend meeslepende vertelling, een liefdesroman zoals je ze zelden nog tegenkomt, van de met de Gouden Boekenuil en Frans Kellendonkprijs bekroonde Joost de Vries.

Joost de Vries (1983) is adjunct-hoofdredacteur van De Groene Amsterdammer, een van de vaste krachten van de literaire podcast BoekenFM en de auteur van de veelgeprezen romans ClausewitzDe republiek (winnaar Gouden Boekenuil), Oude meesters en de verhalenbundel Rustig aan, tijger.
In 2023 ontving De Vries de Frans Kellendonkprijs voor zijn gehele oeuvre.

Ook interessant



Uitgeverij Prometheus standaard afbeelding

Veel media-aandacht voor ‘Op het spectrum’ van Koen Bruning

Afgelopen dinsdag verscheen Op het spectrum van Koen Bruning. Het boek vertelt aan de hand van Koens persoonlijke ervaringen hoe het is om in deze samenleving autisme te hebben en…

Lees verder >
‘Die ene melding’ van Wil Thijssen in Op1

‘Die ene melding’ van Wil Thijssen in Op1

Afgelopen maandag werd er in de uitzending van Op1 uitgebreid aandacht besteed aan Die ene melding van Wil Thijssen. Naar aanleiding van het vertrek van Henk van Essen als korpschef…

Lees verder >
***** voor ‘Toneelspelen’ van Sarah Neutkens in Knack

***** voor ‘Toneelspelen’ van Sarah Neutkens in Knack

Afgelopen woensdag kreeg Toneelspelen van Sarah Neutkens vijf sterren van Knack, nadat het boek 6 februari j.l. verscheen. Recensent Marnix Verplancke: ‘Toneelspelen deed me denken aan de zwart-witfilms van de…

Lees verder >
Uitgeverij Prometheus standaard afbeelding

Groot interview met Philip Huff in de Volkskrant naar aanleiding van verschijnen ‘Open’

Vandaag verschijnt de nieuwe roman van Philip Huff, Open. Naar aanleiding van het verschijnen van zijn nieuwe roman is Huff geïnterviewd door Nathalie Huigsloot. Het interview verscheen afgelopen zaterdag in…

Lees verder >
Uitgeverij Prometheus standaard afbeelding

●●●●● in NRC voor ‘Dag’ van Michael Cunningham

Donderdag 8 februari kreeg Dag van Michael Cunningham vijf ballen in NRC. Recensent Rob van Essen noemt het boek een ‘meesterlijke nieuwe roman van Michael Cunningham over de moeite die…

Lees verder >
‘De Gebroeders Maxilari’ van David Pefko op longlist Libris Literatuur Prijs 2024

‘De Gebroeders Maxilari’ van David Pefko op longlist Libris Literatuur Prijs 2024

Op 29 januari werd de longlist van de Libris Literatuur Prijs 2024 bekendgemaakt. De jury, onder leiding van Kim Putters, nomineerde De Gebroeders Maxilari van David Pefko voor de prijs.…

Lees verder >
Na ‘De Mol’ ook uitgebreide media-aandacht voor Kosters ‘De Belg’

Na ‘De Mol’ ook uitgebreide media-aandacht voor Kosters ‘De Belg’

Afgelopen week verscheen er in Het Financieele Dagblad al een groot interview met Michael Wolff, auteur van De Val, over de Amerikaanse mediamagnaat Rupert Murdoch. Nu is er ook brede…

Lees verder >
Groot interview met Michael Wolff in ‘Het Financiële Dagblad’

Groot interview met Michael Wolff in ‘Het Financiële Dagblad’

Naar aanleiding van het nieuwste boek van Michael Wolff, De val, verscheen er donderdag een groot interview in Het Financiële Dagblad. Samen met Boudewijn Geels ging Wolff in gesprek over…

Lees verder >