Veel media-aandacht voor Heineken in Afrika
Het afgelopen weekend was er heel veel media-aandacht voor het onlangs verschenen Heineken in Afrika van Olivier van Beemen. In Heineken in Afrika vertelt Olivier van Beemen over de mooie kanten van de brouwerij en tevens over de duistere kant die de brouwerij liever verborgen houdt. Dit weekend verschenen er artikelen in nrc.next, NRC Handelsblad, Het Parool en de Volkskrant. Ook volgt er nog een interview met Olivier van Beemen in de Telegraaf en zal de auteur woensdag te gast zijn bij Van Liempt Live. Zaterdag was Olivier van Beemen al te gast bij het radioprogramma Tros Nieuwsshow waar hij uitgebreid sprak over zijn nieuwe boek. Tijdens het gesprek vertelt hij wat hem stimuleerde om dit boek te schrijven en hoe het mogelijk is dat Heineken zo groot is in Afrika.
Luister het fragment van hier terug.
Over Heineken in Afrika:
Als geen ander bedrijf dringt Heineken door tot de nerven van Afrikaanse samenlevingen. De multinational, al sinds de jaren dertig actief op het continent, beseft dat de toekomstige groei grotendeels hiervandaan moet komen. Heineken in Afrika is het resultaat van drie jaar diepgravend journalistiek onderzoek naar de Afrikaanse activiteiten van de Nederlandse bierbrouwer, waarbij de auteur alle Afrikaanse landen bezocht waar Heineken een dochteronderneming heeft en honderden betrokkenen sprak.
Olivier van Beemen besteedt aandacht zowel aan de aspecten die Heineken met trots vervullen, zoals lokale economische impact en kennisoverdracht, als aan zaken die de brouwer liever verborgen houdt, zoals politieke relaties, corruptie en ongewenste maatschappelijke gevolgen. Hij komt daarbij tot opmerkelijke ontdekkingen en conclusies.
Heineken in Afrika geeft niet alleen inzicht in het moderne Afrika, maar is ook een onthullende casestudy over het functioneren van een multinational op een – in ondernemersjargon – veelbelovend maar uitdagend continent.
Olivier van Beemen (1979) is schrijver en journalist. Hij was jarenlang werkzaam als correspondent in Parijs voor onder meer Elsevier, Knack, en Het Financieele Dagblad, en schreef daarover het veelgeprezen boek In Parijs.