Veel media-aandacht voor klassieker New Grub Street
George Gissing, auteur van New Grub Street, wordt meer dan honderd jaar na het schrijven van zijn boek veelvuldig geprezen. Afgelopen weekend kreeg het boek een goede recensie in Trouw. Gerwin van der Werf noemde de het boek “het oerboek van het moderne schrijverschap.” Ook stonden er, volgens van der Werf, “dialogen in het boek die zo in een topserie van HBO passen.”
Eerder verscheen er een viersterren-recensie van New Grub Street in Het Parool. Recensent Arie Storm merkte in zijn stuk op dat het boek, hoewel oorspronkelijk in 1891 verschenen, nog zo onwaarschijnlijk actueel is: “de parallellen met de Amsterdamse werkelijkheid van nu zijn groot.” Storm noemde het knap dat Gissing voor geen van beide schrijvers veel sympathie weet te wekken en dat New Grub Street op allerlei niveaus laat zien dat zelfpromotie een grotere kans biedt op literair succes dan het hebben van literair talent.
Over New Grub Street:
‘Schrijven – was dat niet de vreugde en het voorrecht van iemand die een dringende boodschap voor de wereld had?’ verzucht een van de personages in New Grub Street, de opzienbarende roman van George Gissing. Een boek uit 1891, maar angstaanjagend actueel. Een onthutsende verkenning van de literatuur nadat de schrijvers uit de tempel zijn verdreven en op de markt moeten zien te overleven. De belangrijkste personages zijn allemaal schrijvers: Edwin Reardon, een waarachtig literair talent maar door financiële omstandigheden gedwongen prulromans te schrijven; Alfred Yule, toonbeeld van wrok en rancune; en Jasper Milvain, een jongeman die de tijd verstaat en met glans slaagt, maar dan wel door alle literaire idealen te verraden.
New Grub Street is een ironische, maar vooral ontroerende roman, die uitnodigt tot discussie, juist in een tijd waarin schrijvers harder dan ooit moeten strijden voor hun plaats, en waar men in de literatuur wanhopig zoekt naar rechtvaardiging.
George Robert Gissing (1857-1903) publiceerde tussen 1880 en 1903 23 romans. Desondanks leefde hij in armoede en kwam de grote erkenning pas na zijn dood.
‘Een onovertroffen monument voor de worstelingen en misère van het schrijversbestaan.’ Geerten Meijsing
‘Het indrukwekkendste boek van Gissing. Engeland heeft weinig betere romanschrijvers voortgebracht.’ George Orwell
‘Gissings naturalisme heeft een kervende waarachtigheid; meedogenloos in zijn oordelen, maar fraai in zijn aandacht voor detail. Ik heb van een roman nog nooit zoveel geleerd over het werkelijke leven van dag tot dag in het Londen van de late negentiende eeuw.’ Janet Daley, The Times
‘George Gissings portret van het harde leven in de literaire wereld is nu nog net zo relevant als het was in de negentiende eeuw.’ The Guardian
‘Bijtende satire en heerlijke melodrama; dialogen die zo in een topserie van HBO passen.’ Trouw