Vier sterren voor Franca Treurs ‘Slapend rijk’ in de Volkskrant
Zojuist heeft de gloednieuwe verhalenbundel van Franca Treur, Slapend rijk, vier sterren ontvangen van de Volkskrant. Deze bundel vol psychologische verhalen over alledaagse dingen roept een mix van gevoelens op bij de lezer, van medelijden en plaatsvervangende schaamte tot sympathie en herkenning. Na het succes van de verhalenbundel X&Y uit 2016 is Slapend rijk een nieuwe bundeling korte verhalen, rijk geïllustreerd door Olivia Ettema.
Volgens recensent Arjan Peters zit het gewicht van het boekje hem niet in de omvang. Er zou veel meer in de bundel schuilen dan men, afgaand op het aanblik, verwacht. ‘De tekeningen van Olivia Ettema […] ogen alleen door het kleurgebruik gezellig.’ Maar, waarschuwt Peters, ‘Laat men zich niet in de luren leggen; het kan er in dit boekje snoeihard aan toe gaan.’
Peters stelt dat de tekst des te harder aankomt omdat tekst bondig is en de spijker op zijn kop slaat: ‘Niemand kan er nog naast kan kijken. […] Zodra Franca Treur een paar lijntjes uitzet, tekent zich al een scheur in de harmonie af. Een begin betekent verbazend vaak het begin van het einde. Vakwerk.’
Lees hier de volledige recensie in de Volkskrant.
Eerder verscheen er al een interview met Franca Treur in NRC en was ze te gast bij NPO Radio1 NOS Met het Oog Op Morgen en Tijd voor Max.
Over Slapend rijk:
De bundel Slapend rijk zit vol mensen die niets bijzonders doen, behalve in de smaak proberen te vallen, ergens aan proberen te wennen of iemand beminnen terwijl er een derde in het spel is.
In verhalen van steeds twee bladzijden wordt bij de lezer een mix aan gevoelens opgeroepen, van medelijden en plaatsvervangende schaamte tot sympathie en herkenning. Iedereen probeert wel eens onhandig indruk op iemand te maken. En wie kent niet het gevoel van teleurstelling, omdat een ander niet precies zo denkt als jij?
Na het succes van X&Y is Slapend rijk een nieuwe bundeling piepkleine psychologische verhalen, groots geïllustreerd door Olivia Ettema.
Franca Treur is de auteur van het bekroonde en verfilmde Dorsvloer vol confetti, De woongroep, het Zeeuwse Boekenweekgeschenk Ik zou maar nergens op rekenen en X&Y. In oktober 2017 verscheen haar nieuwe roman, Hoor nu mijn stem, die prachtige recensies kreeg en meteen op de bestsellerlijsten terechtkwam.
Olivia Ettema tekent voor onder meer NRC Handelsblad, Trouw, De Groene Amsterdammer, Het Concertgebouw en het Haagse Kinderboekenmuseum. Zij doceert illustratie aan AKV St Joost. Vorig jaar verscheen van haar het bejubelde Pruimen op sap, een erotisch ABC-boek in samenwerking met Ewoud Sanders.
Over Hoor nu mijn stem:
‘Het kenmerkende Treur-gevoel, de ongewone combinatie van bevrijding en verlies, komt nog beter dan voorheen naar voren. Erg goed zijn de vlijmende miniportretjes die Franca Treur door de roman strooit.’ Arjan Peters, de Volkskrant ****
‘In Hoor nu mijn stem stikt het van de uiterst citeerbare zinnen. Keer op keer weet Franca Treur een situatie in een paar sprekende beelden te vatten, waarna ze op zoek gaat naar de psychologische inhoud ervan.’ Marnix Verplancke, Knack
‘Oh, zoals Franca Treur in een luttel zinnetje een heel mens en een hele wereld kan vangen!’ NRC Handelsblad
‘Een prachtige psychologische roman, vol levenswijsheid’ JAN
‘Een roman die je een spiegel voorhoudt’ Reformatorisch Dagblad
Over X&Y:
‘Gebundelde pareltjes voor fijnproevers.’
De Morgen ****
‘Snapshots van een mensenleven zijn het, scherp maar vol mededogen, waar je onder de oppervlakte nog allerlei persoonlijke wensen, verlangens en karakterzwaktes voelt broeien – en telkens heeft ze er maar een paar zinnen voor nodig.’
Thomas de Veen, NRC Handelsblad ****
‘Treurs ogenschijnlijke tussendoortje is er een van formaat.’
de Volkskrant ****
‘Korte, simpele zinnetjes, maar met een venijnig angeltje en elk woord draagt bij aan de nederlaag die onvermijdelijk is.’
Leidsch Dagblad ****
Over De woongroep:
‘Treur blinkt uit in levensechte dialogen.’
Trouw
Over Dorsvloer vol confetti:
‘Uitzonderlijke, tijdloze roman van een schrijfster in hart en nieren.’
Juryrapport Selexyz Debuutprijs