Als een meeuw op de golven, de biografie die Madelon de Keizer schreef over dichter Albert Verwey, heeft in NRC Handelsblad de volle vijf ballen ontvangen. Verwey was een van de vaandeldragers van de Tachtigers: strijdbaar, maatschappelijk geëngageerd en zeer productief. Hoewel hij tegenwoordig in besprekingen vaak in de schaduw van zijn dichtbroeder Willem Kloos wordt geplaatst, werd hij tegen het einde van zijn carrière door zijn tijdgenoten beschouwd als een echte Dichter des Vaderlands. Zoals recensent Atte Jongstra het verwoordt: ‘bij Verweys overlijden klonk niet een loftrompet, maar blies een heel koperorkest zijn glorie.’

Jongstra is dan ook verheugd met het werk van De Keizer, een ‘werkelijk voorbeeldige biografie’. Hij prijst De Keizers verrassende keuze om Verweys persoon niet aan de hand van een chronologisch verhaal te schilderen, maar middels een serie afzonderlijke hoofdstukken, waarin hij wordt afgezet tegen voor hem invloedrijke tijdgenoten. De recensent noemt De Keizers aandacht voor Verwey ‘maatschappelijk’ en ‘rivierbreed’. Door Verwey resoluut in zijn eigen tijd te plaatsen, verschaft zij de dichter sociaal en filosofisch reliëf. ‘Fascinerend is wat Madelon de Keizer vertelt over het internationale karakter van Verweys opvatting van het dichterschap,’ schrijft Jongstra. ‘Schitterend bijvoorbeeld hoe ze laat zien hoe het uitbreken van de Eerste Wereldoorlog Verwey doet koorddansen.’

Al met al is Als een meeuw op de golven volgens Jongstra ‘inventief, prikkelend, spannend en verbijsterend erudiet’. Een biografie die meer dan gerechtvaardigd is dus, en de volle vijf ballen verdient.

Klik hier om de recensie in NRC te lezen.


Over Als een meeuw op de golven:

Nog geen zeventien jaar oud was de Amsterdamse hbs’er Albert Verwey toen hij debuteerde met het gedicht ‘De Roze’ in een gerespecteerd literair tijdschrift. Kort daarna werd hij met Willem Kloos een van meest bewonderde vaandeldragers van de Beweging van Tachtig. Maar hij ontwikkelde zich snel. Na zijn breuk met Kloos in 1888 werd Verwey een strijdbaar dichter en literatuurcriticus, die uiteindelijk in de jaren dertig van de twintigste eeuw erkenning kreeg als een ‘waarlijk nationaal figuur’ en een schepper van waarden: een Dichter des Vaderlands!

Cultuurhistoricus Madelon de Keizer verdiepte zich in Verweys unieke en zeer omvangrijke archief en las de duizenden brieven die hij met beroemde tijdgenoten in binnen- en buitenland wisselde. Als een meeuw op de golven beschrijft zijn veelomvattende leven en werk aan de hand van zijn liefde voor zijn vrouw Kitty van Vloten en zijn vriendschap met de schilder Jan Veth, zijn hartsvriend en latere vijand Willem Kloos, zijn moeizame relatie met Lodewijk van Deyssel, zijn beroemde Duitse dichtersvriend Stefan George, zijn ‘pupil’ P.N. van Eyck en zijn bewonderaar Maurits Uyldert.

Uit deze eerste moderne biografie van Verwey komt een dichter en criticus naar voren wiens werk de grote veranderingen in de wereld van zijn tijd reflecteerde. Net als Huizinga toonde Verwey zich in de jaren dertig een sterk geëngageerd intellectueel. Zijn dichterschap blijkt ook nu nog actueel.

Madelon de Keizer (1948) is cultuurhistoricus en was verbonden aan het NIOD. Zij promoveerde cum laude in Leiden en publiceerde veel over de Nederlandse geschiedenis in de twintigste eeuw. Van haar hand verschenen onder meer De dochter van een gazan. Carry van Bruggen en de Nederlandse samenleving 1900-1930 (2006) en Frans Goedhart, journalist en politicus (1904-1990). Een biografie (2012).

Over Frans Goedhart, journalist en politicus (1904-1990):

‘De Keizer weet in haar biografie de onstuimige persoonlijkheid van Goedhart fraai tot leven te wekken.’ Vrij Nederland ****

‘Levendige biografie.’ de Volkskrant

 

 

 

Ook interessant



‘Als Rusland wint’ besproken in de media

‘Als Rusland wint’ besproken in de media

Gisteren verscheen bij uitgeverij Prometheus het nieuwe boek van hoogleraar internationale politiek Carlo Masala: Als Rusland wint. Een scenario. In dit compacte, maar scherpe boek schetst Masala een hypothetisch toekomstbeeld.…

Lees verder >
Emma Zuiderveen door LINDA geïnterviewd over debuutroman ‘De rest is naakt’

Emma Zuiderveen door LINDA geïnterviewd over debuutroman ‘De rest is naakt’

Dinsdag 1 april verscheen bij uitgeverij Prometheus de debuutroman De rest is naakt van Emma Zuiderveen. In haar roman onderzoekt Zuiderveen wat er kan gebeuren als je weigert je verdriet…

Lees verder >
‘ReinAard’ van Tom Lanoye ontvangt lovende recensies

‘ReinAard’ van Tom Lanoye ontvangt lovende recensies

Vorige week verscheen ReinAard, een fantastische moderne hervertelling van Van den vos Reynaerde door Tom Lanoye. De pers reageerde enthousiast op deze langverwachte publicatie en inmiddels verschenen er al tal…

Lees verder >
Nieuwe thriller ‘Het huis met de palm’ van Esther Verhoef verschenen

Nieuwe thriller ‘Het huis met de palm’ van Esther Verhoef verschenen

Vandaag is de langverwachte thriller Het huis met de palm van Esther Verhoef verschenen. Dit nagelbijtend spannende verhaal speelt zich af in mondain Amsterdam-Zuid, een vervallen Frans jachtslot en zonovergoten…

Lees verder >
‘Zwarte september’ van Sandro Veronesi besproken in de Volkskrant en **** in De Standaard

‘Zwarte september’ van Sandro Veronesi besproken in de Volkskrant en **** in De Standaard

Zwarte september, de nieuwe roman van Sandro Veronesi, verscheen op vrijdag 7 maart. De roman neemt je mee naar het Italië in de zomer van 1972. Vorige week werd Zwarte…

Lees verder >
De verschijning van ‘Uit eten in Amsterdam’ van Maarten Hell & Charlotte Kleyn

De verschijning van ‘Uit eten in Amsterdam’ van Maarten Hell & Charlotte Kleyn

Afgelopen vrijdag vond in Hotel De Goudfazant de feestelijke boekpresentatie plaats van Uit eten in Amsterdam, een boek over vier eeuwen culinaire cultuurgeschiedenis in de stad. Historici Maarten Hell en…

Lees verder >
‘De bandagist’ van Marente de Moor besproken in HP/De Tijd en Nieuwsweekend

‘De bandagist’ van Marente de Moor besproken in HP/De Tijd en Nieuwsweekend

Vorige week verscheen De bandagist, de nieuwe roman van Marente de Moor, en werd gelijk uitgebreid besproken in HP/De Tijd en in de boekenrubriek van Nieuwsweekend. Volgens Arjan Peters (HP/De…

Lees verder >
‘Grace’ besproken in de Volkskrant en getipt in AD MEZZA

‘Grace’ besproken in de Volkskrant en getipt in AD MEZZA

Vorige week werd Grace van Paul Lynch getipt in AD MEZZA en besproken in de Volkskrant. In Grace beschrijft Paul Lynch de Grote Hongersnood in 19de-eeuws Ierland. Volgens Hans Bouman…

Lees verder >