Winter van Ali Smith in De Groene Amsterdammer: ‘grote klasse’
Vandaag verscheen in De Groene Amsterdammer een recensie van Joost de Vries, die vol lof spreekt over de nieuwe roman van de Schotse Ali Smith, Winter. Winter is het tweede boek uit Ali Smiths schitterende seizoencyclus, na de Man Booker Prize-favoriet Herfst. Dit boek, over twee oude zussen, een zoon van een van hen en een buitenstaander, die tijdens kerst bij elkaar komen, werpt een kritische maar warme blik op ons post truth-tijdperk in een tijdloos verhaal over herinneringen, kunst en liefde.
Recensent Joost de Vries analyseert de manier waarop Smith politieke vraagstukken verwerkt in haar romans. Volgens Smith zelf wilde ze een serie romans schrijven in het kader van de brexit: niet te politiek geladen, maar een romanreeks over verandering. ‘Net als Herfst is het nu verschenen Winter speels, los-vast, met een ongrijpbare verteller’, aldus De Vries. Volgens hem is Winter somberder dan haar voorganger Herfst. Maar alles zou afhangen van de manier waarop je de roman leest. Hij stelt: ‘Smith is goed in sarcasme.’ Ook spreekt De Vries over ‘de paradoxen waar Smith zo goed in is.’ Zijn oordeel: ‘De grote klasse van Ali Smith is dat ze over de acute, drukkende, veranderende wereld schrijft, zonder ooit intellectualistisch abstract of gezocht politiek te worden; Herfst en Winter zitten vol ideeën en toch voelen ze niet aan als ideeënromans.’ Lees hier de volledige recensie.
Eerder verscheen er een lovende recensie van de nieuwe roman in Trouw. Recensent Rob Schouten vraagt zich in zijn artikel hardop af wat nou ‘echt’ is in ons post truth-tijdperk. ‘Voor de Britse auteur Ali Smith kan echtheid ook echt van alles zijn, groot wereldnieuws maar ook een minuscuul detail, realiteit maar ook hersenspinsels, dromen. En zo schrijft zij ook’, schrijft Schouten. Ook vertelt hij dat de lezer soms moeite kan hebben met het volgen van Smith in haar ‘introspectie, impulsen en indrukken’ die in zekere zin als los zand aan elkaar hangen. Maar, zegt hij ook, als je als lezer eenmaal doorhebt waar Smith heen wil, ‘verzeil je in een wonderlijke, eigen wereld die met niets valt te vergelijken.’ Schoutens oordeel: ‘Een wonderlijk, meeslepend boek dat je op nieuwe gedachten brengt.’ Lees hier de volledige recensie.
Over Winter:
‘Er zijn weinig schrijvers op het wereldtoneel die zulke onconventionele en verleidelijke fictie produceren. Ali Smith wil een rilling over je rug laten lopen en slaagt daarin met verve. Haar schrijfstijl is een reeks dennenappels, afgevuurd op roze wangetjes.’
The New York Times
‘Een ontroerende mix van fantasie en allegorie. Actueel, zachtaardig, heerlijk om je in te verliezen.’
James Wood, The New Yorker
‘Als Ali Smiths vierdelige serie in de toekomst niet tot de meeste originele, troostrijke en inspirerende van alle artistieke antwoorden op “deze dwaze en venijnige chaos” van het heden wordt gerekend, dan hebben we ons in een nog somberdere midwinter gestort dan vaak wordt gevreesd.’
The Financial Times
‘Smiths proza – met haar typische ondeugende humor en woordspelingen, een welkome herinnering aan het elementairste genot van lezen – laat ons anders naar dingen kijken. Winter bevestigt de kracht van verhalen. Doordrongen van broodnodige humor, vreugde en hoop.’
The Independent