Op het Wintertuinfestival, van 22 tot 26 november in Nijmegen, zullen Prometheus-auteurs Nina Polak en Franca Treur het podium betreden. Polak is dit jaar Writer in Residence en zal de volledige week op het festival aanwezig zijn. Woensdagavond zal Polak een voordracht geven tijdens het Kroegcollege in Cali, donderdag vindt er een panelgesprek op de Radboud Universiteit plaats en zaterdag opent Polak de festivalavond in Doornroosje met een ode aan de lezer. ‘De vrije lezer’ is dit jaar het thema van het festival. Franca Treur zal deze zaterdagavond samen met Erik Jan Harmens en Lotte Lentes in gesprek gaan over de vraag: ‘Wat is het belang van verhalen vertellen en lezen?’

Het Wintertuinfestival duurt vijf dagen en heeft een uiteenlopend programma van workshops tot boekpresentaties, van colleges tot  VR-installaties. Het volledige programma is te vinden op de festivalsite.

 

Over de auteurs:

Nina Polak (1986) studeerde aan de Universiteit van Amsterdam en aan de New School University in New York. Ze is redacteur bij De Correspondent en schrijft voor De Groene AmsterdammerWe zullen niet te pletter slaan is haar debuutroman, een ‘warm, stormachtig familieverhaal over misleidende obsessies en goede zorgen’. Haar tweede roman Gebrek is een groot woord verschijnt eind januari 2018. Vanaf september 2017 is ze Writer in Residence aan de letterenfaculteit van de Radboud Universiteit Nijmegen.

De pers over We zullen niet te pletter slaan:

‘Mooie beeldenrijke zinnen en snedige metaforen.’ NRC Handelsblad

‘De zelfverzekerdheid van Polaks typeringen staat haaks op de wankelende zekerheden waarop haar personages varen – en dat contrast werkt.’ Arjan Peters, de Volkskrant

‘Polak beschouwt haar personages niet als een invuloefening, je moet als lezer je eigen ‘Anna’ en ‘Schard’ samenstellen. Dat laat deze roman uitstijgen boven de gebruikelijke ontwikkelingsroman met een al of niet happy end.’ Over haar schrijfstijl zegt hij: ‘Polak zoekt het in een opvallende, zwierige stijl. Ze houdt van plezier maken met zinnen. (…) Je ziet het voor je en als je iets bij een boek ziet, dan heb je literatuur.’ De Groene Amsterdammer

 

Franca Treur (1979) is schrijver van romans, verhalen, essays en columns. Ze debuteerde met het bekroonde en verfilmde Dorsvloer vol confetti, dat speelt in een bevindelijk gereformeerd milieu (meer dan 150.000 verkochte exemplaren). Later volgden De woongroep, het Zeeuwse Boekenweekgeschenk Ik zou maar nergens op rekenen en een bundeling van de piepkleine psychologische verhalen X&Y, die ze schreef voor NRC Handelsblad.

De pers over Hoor nu mijn stem:

‘Het kenmerkende Treur-gevoel, de ongewone combinatie van bevrijding en verlies, komt nog beter dan voorheen naar voren.’ – de Volkskrant ****

‘De dynamiek zorgt ervoor dat deze roman constant blijft boeien.’ – NRC Handelsblad ****

‘Deze nieuwe roman van Treur maakt tastbaar hoe het is om op groeien in bevindelijk-gereformeerde kring, met ervaringen van vervreemding én van pogingen zich een plek te verwerven in dit geloofsklimaat.’ – Friesch Dagblad

‘De emotionele apotheose is geen geconstrueerd drama, maar voelt als een echte, natuurlijke uitkomst’ – Dagblad van het Noorden ****

‘Uiteindelijk gaat het in Hoor nu mijn stem niet alleen om de overgave van gelovigen aan God, maar om de overgave van iedereen. Aan het leven.’ – de Groene Amsterdammer

Ook interessant



Shortlist Boerhaave Biografieprijs 2024 bekendgemaakt

Shortlist Boerhaave Biografieprijs 2024 bekendgemaakt

De Boerhaave Biografieprijs is een driejaarlijkse prijs voor de beste Nederlandse biografie over een wetenschapper, ter beschikking gesteld door Rijksmuseum Boerhaave te Leiden. De winnaar ontvangt € 2500 en de…

Lees verder >
●●●● in NRC en bespreking in De Groene Amsterdammer voor ‘De steden, de mensen’ van Auke van der Woud

●●●● in NRC en bespreking in De Groene Amsterdammer voor ‘De steden, de mensen’ van Auke van der Woud

Auke van der Woud is bekend geworden met zijn diepgaande historische analyses van de maatschappelijke veranderingen in de negentiende en vroege twintigste eeuw in Nederland. Eerder besprak hij bijvoorbeeld al…

Lees verder >
‘Ik ben vrij’ van Lale Gül komt binnen op tweede plek in Bestseller 60

‘Ik ben vrij’ van Lale Gül komt binnen op tweede plek in Bestseller 60

Het nieuwste boek van bestsellerauteur Lale Gül, Ik ben vrij, verscheen vorige week dinsdag en kwam deze week meteen binnen op de tweede plek in de Bestseller 60. Ook haar…

Lees verder >
‘Tegen beter weten in’ van Alban Mik •••• in NRC

‘Tegen beter weten in’ van Alban Mik •••• in NRC

Het debuut van auteur Alban Mik, de verhalenbundel Tegen beter weten in, werd afgelopen vrijdag uitgebreid besproken in NRC door recensent Judith Eiselin. In haar recensie analyseert Eiselin verschillende verhalen…

Lees verder >
Lale Gül te gast bij Sophie & Jeroen over haar nieuwe boek ‘Ik ben vrij’

Lale Gül te gast bij Sophie & Jeroen over haar nieuwe boek ‘Ik ben vrij’

Gisteren verscheen het tweede boek van bestsellerauteur Lale Gül: Ik ben vrij. Hierin vertelt ze hoe haar leven volkomen veranderde na het verschijnen van haar eerste boek, Ik ga leven.…

Lees verder >
Karin Amatmoekrim met ‘In wat voor land leef ik eigenlijk?’ op shortlist Brusseprijs 2024

Karin Amatmoekrim met ‘In wat voor land leef ik eigenlijk?’ op shortlist Brusseprijs 2024

In wat voor land leef ik eigenlijk? Anil Ramdas, onmogelijk kosmopoliet van Karin Amatmoekrim heeft na een plek op de longlist nu ook de shortlist van de Brusseprijs 2024 weten…

Lees verder >
●●●●● in NRC voor ‘Een driebenig paard’ van Bohumil Hrabal

●●●●● in NRC voor ‘Een driebenig paard’ van Bohumil Hrabal

NRC-recensent Michel Krielaars las Een driebenig paard van de Tsjechische schrijver Bohumil Hrabal en waardeert het werk met maar liefst de maximale vijf ballen. Krielaars bespreekt uitgebreid de schrijfstijl en…

Lees verder >
‘Schrijversmythen’ van Sander Bax besproken in de media

‘Schrijversmythen’ van Sander Bax besproken in de media

Sander Bax schreef met Schrijversmythen een nieuwe literatuurgeschiedenis van de moderne Nederlandse literatuur aan de hand van verschillende typologieën van het schrijverschap. Elke periode heeft haar eigen mythe, van antiburger…

Lees verder >