Afgelopen zondag was Arie Storm te gast bij VPRO Boeken om te praten over zijn nieuwe boek Het horrortheater van de Nederlandse literatuur. In het boek onderzoekt Storm waar zijn fascinatie voor lezen en literatuur eigenlijk vandaan komt. Meer dan dat beschrijft Storm zijn teleurstelling over de barre realiteit van de Nederlandse literaire wereld nadat hij eenmaal zelf schrijver werd. ‘Ik had er heel hoge verwachten van. Ik dacht dat de literaire wereld iets prachtigs zou zijn, waar alleen hoog intelligente mensen in rond zouden lopen met wie je heel de dag over James Joyce kan praten. Dat was een teleurstelling.’

Het schrijverschap wordt tegenwoordig enkel als zodanig herkend wanneer een auteur zich ook in het publieke domein als schrijver manifesteert. Storm haalt als voorbeeld de ophef rondom de Libris Literatuurprijs aan: ‘Rob van Essen heeft gewonnen, maar Ilja Pfeijffer was toch de schrijver? Die zien we altijd op tv. Mensen vinden het raar als een ‘echte’ literaire schrijver een literaire prijs wint. Mensen vinden je alleen een literaire schrijver als je je als zodanig presenteert.’

Storms liefde voor literatuur is echter niet afgenomen. ‘Het is niet alleen een boek over wat er allemaal mis is met de Nederlandse literatuur, maar ook over de vraag waarom ik zo van lezen houd (…) Wat vind ik nou zo fantastisch aan lezen? Het is iets wat je helemaal alleen kan doen en je kunt er helemaal in verdwijnen. En het is ook iets wat heel sociaal is, want dichter bij een ander persoon dan de schrijver van het boek kom je nauwelijks.’

U kunt het hele interview hier terugkijken.

Tevens besprak Thomas Verborgt afgelopen zaterdag het boek in Het Parool. Zijn recensie – waarin hij het betoog ‘even losjes als krachtig’ noemt en stelt dat het ‘inspirerend is om met hem [Storm] mee te denken’ – leest u hier.


Over Het horrortheater van de Nederlandse literatuur:

‘Ik heb absoluut mijn buik vol van literaire lieden en wil nooit meer iets met ze te maken hebben,’ schreef de grote romantische dichter John Keats in 1817. In de geest daarvan neemt Arie Storm de literaire wereld en de literatuur van nu op de hak. Vele grootheden passeren de revue, maar eveneens tal van minder belangrijke personages. Ook over zijn eigen gevoelens en ideeën licht Storm ons uitvoerig in.

Dit boek biedt een beeld van de literatuur dat in elk opzicht eerlijk en onthullend is. Het horrortheater van de Nederlandse literatuur is een hartstochtelijk, vaak geestig maar soms ook woedend essay in de vorm van een gloedvolle roman. Scherp, geniaal en scandaleus.

Arie Storm (1963) schreef onder meer de romans Luisteren hoe huizen ademen, Maans stilte, Het laatste testament van Frans Kellendonk en Een diadeem van dauw. Ook vertaalde hij de biografie van Alfred Hitchcock door Peter Ackroyd, romans van John Banville en A Moveable Feast (Parijs is een feest) van Ernest Hemingway.

 

Over Luisteren hoe huizen ademen:

‘Een bezielde getuigenis van hoe een leven met literatuur een beter leven is.’

Persis Bekkering, de Volkskrant

 

Over Het laatste testament van Frans Kellendonk:

‘Tot je, daartoe verleid door Storm, (…) weer beseft dat hoogliterair en onderhoudend magnifiek samen kunnen gaan.’

Jeroen Vullings, Vrij Nederland

 

Over Een diadeem van dauw:

‘Krachtige literaire fictie.’

Thomas de Veen, NRC Handelsblad

Ook interessant



Mirthe van Doornik geïnterviewd in Het Parool

Mirthe van Doornik geïnterviewd in Het Parool

Afgelopen dinsdag verscheen een interview met Mirthe van Doornik in Het Parool, naar aanleiding van haar nieuwe roman Een tafel bij het raam. Ze vertelt over haar ervaring met long…

Lees verder >
Uitgeverij Prometheus standaard afbeelding

Deepti Kapoor en Esther Verhoef in de VN Detective & Thrillergids

Onlangs verscheen de VN Detective & Thrillergids met onder andere een waardering van vier sterren voor Kapoors Tijd van zonde en vijf sterren voor Verhoefs Alter ego.  Volgens VN is Tijd…

Lees verder >
★★★★ en ★★★★★ voor Yuerans ‘De spijker’

★★★★ en ★★★★★ voor Yuerans ‘De spijker’

Afgelopen zaterdag ontving Zhang Yuerans De spijker vier sterren in de Volkskrant. Yueran wordt geprezen om haar treffende beeldspraak en het geleidelijk omcirkelen van het thema, een stijl kenmerkend voor…

Lees verder >
★★★★ voor Willem Melchings ‘De zelfdenker’ in NRC

★★★★ voor Willem Melchings ‘De zelfdenker’ in NRC

Afgelopen vrijdag verscheen een recensie met vier ballen voor Willem Melchings De zelfdenker in NRC. In de recensie wordt inhoudelijk ingegaan op het gedachtegoed van Karel van het Reve en Melchings…

Lees verder >
Uitgeverij Prometheus standaard afbeelding

Herman Tjeenk Willink te gast bij Buitenhof

Herman Tjeenk Willink was afgelopen zondag te gast bij Buitenhof om zijn nieuwe boek Het Tij tegen te bespreken. In de uitzending uit en onderbouwt de oud-politicus zijn zorgen over…

Lees verder >
Frits van Oostrom presenteert ‘De Reynaert’ bij afscheid van Universiteit Utrecht

Frits van Oostrom presenteert ‘De Reynaert’ bij afscheid van Universiteit Utrecht

Afgelopen vrijdag verscheen De Reynaert. Leven met een middeleeuws meesterwerk van Frits van Oostrom en nam hij tevens afscheid als universiteitshoogleraar van de Universiteit Utrecht. In totaal was Van Oostrom…

Lees verder >
Ruud Koopmans te gast op NPO Radio 1

Ruud Koopmans te gast op NPO Radio 1

Afgelopen zondag was Ruud Koopmans te gast bij WNL In de kantine op NPO Radio 1, naar aanleiding van zijn nieuwste boek De asielloterij. In de uitzending pleit hij voor…

Lees verder >
★★★★ in Trouw voor Rob Vreekens ‘Een heidens karwei’

★★★★ in Trouw voor Rob Vreekens ‘Een heidens karwei’

Vorige week woensdag ontving Een heidens karwei van Rob Vreeken een lovende recensie met maar liefst vier sterren in Trouw. Een week eerder besprak Vreeken het boek in zijn bijbehorende…

Lees verder >