Libris reikt ook dit jaar weer de prijs voor Mooiste Boekomslag uit. Stemmers kunnen kiezen uit 20 voorgeselecteerde omslagen of een zelfgekozen omslag nomineren. In de voorselectie zitten dit jaar 3 omslagen van Uitgeverij Prometheus: de omslagen van Anne Frank, Het achterhuis (in stripvorm); Raphaëlle Giordano, Je tweede leven begint als je begrijpt dat je er maar één hebt; en Sarah Perry, Het monster van Essex.

Stemmen doe je hier. Dit kan tot en met 8 januari 208. Door te stemmen maak je kans op een boekenbon ter waarde van €50,-. Je kunt ook zelf een omslag nomineren door een ISBN-nummer in te vullen. De winnaar zal worden bekendgemaakt op 22 januari.

 

Meer over Het achterhuis (in stripvorm):

Ontwerper omslag: DPS Design & Prepress Studio in samenwerking met illustrator David Polonsky

Zeventig jaar geleden werd Het Achterhuis voor het eerst gepubliceerd. Ter gelegenheid van dit jubileum verschijnt het verhaal van Anne Frank nu in stripvorm – het resultaat van een jarenlange samenwerking tussen het Anne Frank Fonds Basel en de bewerkers Ari Folman en David Polonsky (beiden bekend van Waltz with Bashir).
Het unieke samengaan van originele tekst en levendige dialogen, in combinatie met de verbluffende tekenstijl, zal jong en oud onmiddellijk aanspreken en raken.
Deze stripbewerking is ook bij uitstek geschikt als eerste kennismaking met het onvergetelijke verhaal van Anne Frank.


Meer over Je tweede leven begint als je begrijpt dat je er maar één hebt:

Ontwerper omslag: Janine Jansen

Camille leidt een plezierig leven. Ze heeft een leuke man, een fantastische zoon en een interessante baan. Maar toch mist er iets. De artistieke carrière die ze altijd wilde is er nooit van gekomen en ze is de huiselijke ruzietjes meer dan zat. Wanneer ze dan ook bij toeval de ‘routinoloog’ Claude ontmoet, besluit ze haar lot in zijn handen te leggen. Camille krijgt verschillende opdrachten van Claude die bedoeld zijn om haar routine te doorbreken. Ze probeert allerlei nieuwe dingen, waardoor de relaties met haar man, zoon, moeder en collega’s zichtbaar verbeteren.

Camille merkt dat ze zelf ook verandert. Eindelijk staat ze zichzelf toe haar eigen droomleven te leiden: ze wakkert haar artistieke aspiraties aan en begint een eigen bedrijf, dat een daverend succes wordt. Door Claudes therapie krijgt ze het zelfvertrouwen en de vastberadenheid om tegenslagen en teleurstellingen te overwinnen én krijgt ze haar ticket naar een nieuw leven.

Je tweede leven begint als je begrijpt dat je er maar één hebt is een enthousiasmerend boek over het omgooien van je levensfilosofie en het herzien van de dingen die je leven de moeite waard maken. Een inspirerende roman die bewijst dat iedereen zijn droomleven kan leiden, zolang je het maar toelaat.

Raphaëlle Giordano (1974) is schrijfster en expert op het gebied van creativiteit en persoonlijke ontwikkeling. Je tweede leven begint als je begrijpt dat je er maar één hebt is haar debuutroman.

‘Raphaëlle Giordano leert ons hoe we tot adem kunnen komen en van het leven kunnen leren houden.’ Madame Figaro

‘Een heerlijke feelgoodroman!’ Marie France


Meer over Het monster van Essex:

Ontwerper omslag: Profile Books / DPS Design & Prepress Studio

Londen 1893: de nog jonge weduwe Cora Seaborne begint een nieuw leven. Met haar onhandelbare (want autistische) puberzoon Francis en diens even stoere als charmante gouvernante neemt ze haar intrek in het stadje Colchester. Tijdens haar enerverende ontdekkingstochten door de ruige natuur van Essex, op zoek naar een mythisch zeemonster dat het nabijgelegen Aldwinter zou terroriseren, ontmoet ze de steile en stugge dorpsdominee William Ransome, die aanvankelijk niets moet hebben van deze onconventionele dame uit de Londense society met haar bizarre voorliefde voor monsters en fossielen. De oerkrachten van aantrekking en afstoting die daarbij loskomen, dreigen hun beider leven volledig te ontwrichten.
Tegen de achtergrond van de stormachtige ontwikkelingen in de medische wetenschap en de gepassioneerde strijd tegen de levensgevaarlijke huisvesting van de Londense armen, heeft Sarah Perry een roman geschreven met een hele stoet onvergetelijke personages en spannende plotwendingen die over elkaar heen blijven buitelen, in een frisse en prikkelende stijl die wemelt van de pakkende beelden: topliteratuur vol schrijnende en soms ook lyrische momenten, die toch speels en onderhoudend blijft.

Sarah Perry (Essex, 1979) recenseert literatuur voor The Guardian en The Financial Times. Het monster van Essex was een fenomenale bestseller in Engeland en Boek van het Jaar bij de British Book Awards 2017, Waterstones Boek van het Jaar 2016, en het werd genomineerd voor acht andere prijzen, waaronder de Costa Novel Award 2017 en de Baileys Women’s Prize for Fiction 2017. Perry woont in Norwich.

‘Een van de meest memorabele historische romans van de afgelopen tien jaar.’ The Sunday Times

Het monster van Essex is een prachtige roman over de werking van het leven, de liefde en het geloof, over wetenschap, religie, geheimen, mysteries en de ingewikkelde en onverwachte grilligheid van het menselijk hart. Het is zo goed geschreven dat de pagina’s van binnenuit verlicht lijken te zijn. Zodra ik het uit had, begon ik opnieuw.’ Helen Macdonald, auteur van De h is van havik

‘Met haar historische fictie bereikt Perry het vrijwel onmogelijke: een roman met daarin een wereld die geheel overeenkomt met de tijd waarin het verhaal zich afspeelt, maar haar personages zijn even modern als in overeenstemming met hun eigen tijd. Voor een tweede roman is het een schitterende prestatie, waarvoor ze veel nominaties voor prijzen mag verwachten.’ The Independent

 

 

 

 

Ook interessant



Uitgeverij Prometheus standaard afbeelding

Frits van Oostrom presenteert ‘De Reynaert’ bij afscheid van Universiteit Utrecht

Afgelopen vrijdag verscheen De Reynaert. Leven met een middeleeuws meesterwerk van Frits van Oostrom en nam hij tevens afscheid als universiteitshoogleraar van de Universiteit Utrecht. In totaal was Van Oostrom…

Lees verder >
Uitgeverij Prometheus standaard afbeelding

Ruud Koopmans te gast op NPO Radio 1

Afgelopen zondag was Ruud Koopmans te gast bij WNL In de kantine op NPO Radio 1, naar aanleiding van zijn nieuwste boek De asielloterij. In de uitzending pleit hij voor…

Lees verder >
★★★★ in Trouw voor Rob Vreekens ‘Een heidens karwei’

★★★★ in Trouw voor Rob Vreekens ‘Een heidens karwei’

Vorige week woensdag ontving Een heidens karwei van Rob Vreeken een lovende recensie met maar liefst vier sterren in Trouw. Een week eerder besprak Vreeken het boek in zijn bijbehorende…

Lees verder >
Alara Adilow met ‘Mythen en stoplichten’ genomineerd voor De Grote Poëzieprijs 2023

Alara Adilow met ‘Mythen en stoplichten’ genomineerd voor De Grote Poëzieprijs 2023

De bundel Mythen en stoplichten van Alara Adilow is genomineerd voor De Grote Poëzieprijs 2023. Deze prijs wordt uitgereikt aan de beste Nederlandstalige bundel van het afgelopen jaar. Gisteravond werden de dichters…

Lees verder >
Uitgeverij Prometheus standaard afbeelding

Herman de Coninckprijs voor ‘Mythen en stoplichten’ van Alara Adilow

Gisteren, op Wereld Poëziedag, werd bekendgemaakt dat Mythen en stoplichten van Alara Adilow is bekroond met De Herman de Coninckprijs 2023. Wij feliciteren haar van harte met het winnen van…

Lees verder >
Dai Carter bij Jinek en in Het Parool

Dai Carter bij Jinek en in Het Parool

Afgelopen vrijdag was Dai Carter te gast bij Jinek om het te hebben over zijn nieuwste boek, Mentale kracht. Zaterdag volgde een mooi interview door Robert Vuijsje in Het Parool,…

Lees verder >
Nina Polak en Ine Boermans genomineerd Beste Groninger Boek 2023

Nina Polak en Ine Boermans genomineerd Beste Groninger Boek 2023

Zojuist is bekendgemaakt dat auteurs Nina Polak met haar boek Buitenleven en Ine Boermans met Het liefdesinterbellum genomineerd zijn voor het Beste Groninger Boek 2023 in de categorie fictie. Deze…

Lees verder >
**** voor DealersDochter in de Volkskrant

**** voor DealersDochter in de Volkskrant

Afgelopen weekend gaf Bo van Houwelingen de nieuwe roman van Astrid Roemer, DealersDochter, vier sterren in de Volkskrant. ‘’Ondoorgrondelijk en niet bang te choqueren – dat is Astrid Roemer en…

Lees verder >