Kester Freriks noemt Het einde van het verhaal ‘een boek met profetische lading’ in een recensie in NRC Handelsblad. Freriks beoordeelt het laatste deel van het tiendelige epos De grote eeuw met vier ballen. Freriks noemt de vertaling van Bart Kraamer ‘bewonderenswaardig’:

‘In toon, sfeer en woordkeuze laat hij met Guillou de lezer getuige zijn van de historische ontwikkelingen van de laatste honderd jaar, niet alleen in Zweden, maar feitelijk van heel West-Europa. Guillou heeft scherp gezien dat de familie de kern is waar het allemaal om draait.’

In Het einde van het verhaal speelt het conflict tussen teruggekeerde SS’er Harald Lauritzen en zijn links georiënteerde neef Eric Letang een centrale rol.  Door het conflict tussen Lauritzen en Letang geeft Guillou ‘een indringend beeld van maatschappelijke ontwikkelingen uit de recente geschiedenis, met de oplaaiend racisme als centraal verschijnsel’. Freriks vindt de slotwoorden van Het einde van het verhaal ‘prachtig’:

‘Letang vreest dat het tijdperk van de twintigste eeuw voorgoed voorbij is als de Grote Oorlog tegen het terrorisme begint. Wanneer zal dat zijn: ‘Morgen misschien?’ Met een vraagteken en verwijzing naar morgen houdt Guilou het einde open. En ook dat is superieur.’

U leest deze recensie hier terug.


Over Het einde van het verhaal:

Na bijna vijftig jaar in ballingschap keert voormalig SS-officier Harald Lauritzen terug uit Argentinië. Zijn terugkeer zet het leven van de familie Lauritzen op zijn kop. Oom Harald is nog steeds een nazi, maar hij doet de familie een aanbod dat onmogelijk te weerstaan is.

Er heerst opnieuw paniek in het advocatenkantoor van Eric Letang. Dit keer leidt de angst voor pedofielen tot een ware heksenjacht.
De jaren negentig worden getekend door economische crisis en de ondergang van de sociaaldemocratie. Tegelijkertijd maken xenofobie en rechtse partijen hun opmars, een omwenteling die door velen wordt onderschat. Met het eindigen van de jaren negentig breekt er een heel nieuw tijdperk aan. Een tijdperk dat laat zien dat we niets hebben geleerd van onze geschiedenis.

Het einde van het verhaal is het tiende en laatste deel van De grote eeuw¬-reeks van Jan Guillou: de jaren 1901 – 2001 van de familie Lauritzen, verteld in tien schitterende romans in tien jaren. Een ongelooflijke literaire prestatie van een van Zwedens meest geliefde schrijvers.


Jan Guillou (1944) is zonder twijfel de populairste schrijver van Zweden. Van zijn boeken werden alleen daar al meer dan 10 miljoen exemplaren verkocht, en zijn werk is vertaald in meer dan twintig talen. De reeks De grote eeuw is zijn meest ambitieuze literaire project tot op heden.

Ook interessant



‘Ik ben vrij’ van Lale Gül komt binnen op tweede plek in Bestseller 60

‘Ik ben vrij’ van Lale Gül komt binnen op tweede plek in Bestseller 60

Het nieuwste boek van bestsellerauteur Lale Gül, Ik ben vrij, verscheen vorige week dinsdag en kwam deze week meteen binnen op de tweede plek in de Bestseller 60. Ook haar…

Lees verder >
‘Tegen beter weten in’ van Alban Mik •••• in ‘NRC’

‘Tegen beter weten in’ van Alban Mik •••• in ‘NRC’

Het debuut van auteur Alban Mik, de verhalenbundel Tegen beter weten in, werd afgelopen vrijdag uitgebreid besproken in NRC door recensent Judith Eiselin. In haar recensie analyseert Eiselin verschillende verhalen…

Lees verder >
Lale Gül te gast bij ‘Sophie & Jeroen’ over haar nieuwe boek ‘Ik ben vrij’

Lale Gül te gast bij ‘Sophie & Jeroen’ over haar nieuwe boek ‘Ik ben vrij’

Gisteren verscheen het tweede boek van bestsellerauteur Lale Gül: Ik ben vrij. Hierin vertelt ze hoe haar leven volkomen veranderde na het verschijnen van haar eerste boek, Ik ga leven.…

Lees verder >
Karin Amatmoekrim met ‘In wat voor land leef ik eigenlijk?’ op shortlist Brusseprijs 2024

Karin Amatmoekrim met ‘In wat voor land leef ik eigenlijk?’ op shortlist Brusseprijs 2024

In wat voor land leef ik eigenlijk? Anil Ramdas, onmogelijk kosmopoliet van Karin Amatmoekrim heeft na een plek op de longlist nu ook de shortlist van de Brusseprijs 2024 weten…

Lees verder >
●●●●● in ‘NRC’ voor ‘Een driebenig paard’ van Bohumil Hrabal

●●●●● in ‘NRC’ voor ‘Een driebenig paard’ van Bohumil Hrabal

NRC-recensent Michel Krielaars las Een driebenig paard van de Tsjechische schrijver Bohumil Hrabal en waardeert het werk met maar liefst de maximale vijf ballen. Krielaars bespreekt uitgebreid de schrijfstijl en…

Lees verder >
‘Schrijversmythen’ van Sander Bax besproken in de media

‘Schrijversmythen’ van Sander Bax besproken in de media

Sander Bax schreef met Schrijversmythen een nieuwe literatuurgeschiedenis van de moderne Nederlandse literatuur aan de hand van verschillende typologieën van het schrijverschap. Elke periode heeft haar eigen mythe, van antiburger…

Lees verder >
‘Ondernemers in het wild’ van Olivier van Beemen internationaal besproken in de media

‘Ondernemers in het wild’ van Olivier van Beemen internationaal besproken in de media

Olivier van Beemen deed ruim drie jaar onderzoek naar het beleid en bestuur van African Parks, dat natuurgebieden in Afrika beheert en die in verband wordt gebracht met vermeende mishandelingen…

Lees verder >
Pre-order ‘Ik ben vrij’ van Lale Gül via Boekhandel Donner en ontvang een gesigneerd exemplaar

Pre-order ‘Ik ben vrij’ van Lale Gül via Boekhandel Donner en ontvang een gesigneerd exemplaar

Op dinsdag 14 mei a.s. verschijnt het langverwachte nieuwe boek van Lale Gül, die met haar debuutroman Ik ga leven een bestseller schreef en onder andere de NS Publieksprijs 2021…

Lees verder >