Emy Koopman en Sander Kok geselecteerd voor beurs talentvolle debutanten
Prometheus-auteurs Emy Koopman en Sander Kok zijn, samen met zes andere schrijvers, door het Nederlands Letterenfonds geselecteerd voor een beurs voor debutanten. Deze beurs, die 10.000 euro bedraagt, wordt toegekend aan auteurs die het afgelopen jaar hun debuut uitbrachten. Met de beurs worden ze ondersteund bij het schrijven van hun tweede literaire boek. Koopman, auteur van Orewoet, en Kok, auteur van Smeltende vrouw, behoren met hun debuut tot de vijfde lichting die de beurs ontving. Via het debutantenprogramma kunnen de auteurs zich verder ontwikkelen op het gebied van onder andere publieksbereik en podiumervaring. De acht talenten werden geselecteerd uit een groep van 40 auteurs in alle literaire genres.
Eerder ontving Orewoet veel aandacht in de media. Het NRC Handelsblad en Dagblad van het Noorden kende het boek vier sterren toe. Daarnaast kende Hebban het boek vijf sterren toe en verschenen er onder andere stukken in Trouw, Vrij Nederland, Nederlands Dagblad en Friesch Dagblad.
Ook Smeltende vrouw kreeg veel aandacht in de pers. Zo verschenen er stukken in de Volkskrant, Het Parool, Vrij Nederland, en Leidsch Dagblad en andere regionale bladen.
Over Orewoet:
Het is het voorjaar van 1971. Kunstenaar Lucas Brandmeester verovert het hart van de mooie May maar verdwijnt daarna uit het publieke leven. Zijn afwezigheid drijft May tot wanhoop. Zijn beste vriend ruikt echter de kans om eindelijk uit Lucas’ schaduw te stappen.
Het is het voorjaar van 2002. Op de begrafenis van Lucas Brandmeester ontdekt zijn zestienjarige zoon dat Lucas zijn vader was. In zijn pogingen meer te weten te komen moet hij droombeelden aan de kant schuiven en het gestuntel van ouders onder ogen zien.
In Orewoet vertellen een alleenstaande moeder, een teruggetrokken puber en een rasopportunist over hun afwezige geliefde, vader, vriend. Ze proberen de wereld naar hun hand te zetten, maar controle en beheersing leggen het af tegen het soort verlangen dat je binnenstebuiten keert. Orewoet is een indrukwekkende roman over de vloeibare scheidslijn tussen begeerte en waanzin.
‘Een dwingende plot heeft Emy Koopman niet nodig, de spanning in haar meerstemmige debuut zit al in de personages, hun tijd (de jaren zeventig) en hun omgeving.’ NRC Handelsblad ****
‘Verdomd goed boek.’ Jean Pierre Rawie
‘Krachtig en onvergetelijk.’ Hebban *****
‘Een krachtig en zorgvuldig uitgewerkt verhaal over onvervulde verlangens en hoe die zorgen voor machtsverhoudingen.’ Dagblad van het Noorden ****
Over Smeltende vrouw:
Schaamte is een moeilijke vlek, vond hij. Maar als je lang genoeg boent is de plaats waar de vlek gezeten heeft schoner dan ze ooit is geweest. Zo had hij bij Neeltje trots uit schaamte gemaakt. Ze was nu bijna even trots op haar lichaam als hij.
Iemand heeft begrepen dat Reukens, docent aan een school voor hoogbegaafde kinderen, ongelukkig is, want hij wordt op een avond in zijn werkkamer gebeld met de vraag of hij het geluk wil oppakken. Daar moet wel iets tegenover staan: een klein offer, haast het vermelden niet waard. Zijn vrouw, Neeltje, ondergaat intussen zijn liefde. Dagelijks wacht ze tot hij thuiskomt, klaar om gevoerd en aanbeden te worden. Samen streven ze naar een gewicht van 250 kilo. Haar droomgewicht. Na het telefonische aanbod ligt het geluk ineens voor het oprapen _ maar alleen voor mensen die moreel flexibel zijn.
Naast hen woont Leo. Hij heeft het geluk al: als drievoudig loterijwinnaar houdt hij het stevig in zijn gesloten vuist. Hij gelooft in het Lot en is ervan overtuigd dat hij een belangrijk filosofisch werk moet schrijven. Daarvoor dient hij zijn omgeving ingrijpend te veranderen. Zijn vrouw, Bella, brengt de zwaarste offers en probeert van hem te blijven houden met alles wat ze in zich heeft. Dan ziet ze in het huis naast haar een enorme vrouw, met aan liefde geen gebrek.
Smeltende vrouw is een literaire sensatie; Sander Kok schetst een unieke sfeer waarin hij het wezenlijke met het absurde weet samen te brengen _ en dat op een bijzonder vermakelijke manier. Nietzscheaanse thema’s worden lichtvoetig behandeld, met wervelende dialogen waarom je vaak hardop kunt lachen. Zonder twijfel het origineelste debuut in jaren.
‘Voortreffelijke debuutroman die zich laat lezen als een filosofische komedie, knap geschreven, over hoe meesters slaven zijn en slaven meesters.’ Fintro-literatuurprijswinnares Hagar Peeters