Gisteren verscheen er een groot interview met Freek van Kraaikamp in NRC naar aanleiding van zijn recent verschenen debuutroman Elitepauper. De hoofdpersoon in Elitepauper leidt een dubbelleven. Hij heeft een goede baan in het bankwezen en maakt snel carrière, maar dit leven beknelt hem en in het weekend vindt hij daarom zijn heil in het voetbalstadion met een hechte groep vrienden als hooligan. Dit wankele equilibrium blijkt moeilijk in stand te houden wanneer zijn mentor hem ontvalt en zijn beste vriend gedwongen wordt bij hem onder te duiken. Welke keuze maak je als je wordt gedwongen te kiezen tussen je beide levens?

In het interview vertelt Van Kraaikamp over de weerspiegeling van de ideale maatschappij in zijn boek. ‘De tribune is voor mij de ideale samenleving. Op de tribune staat de tijd stil, jongetjes blijven altijd jongetjes.’ De auteur maakt echter een duidelijk onderscheid tussen voetbal ‘foe-bal’: ‘Foe-bal is cultureel erfgoed. Je gaat met je opa en je pa naar het stadion toe, in een gebreide trui van je oma. En vervolgens groei je op in het supportershome waar je je biertje drinkt. Je scheldt op elkaar, je scheldt op de spelers, je wordt onderdeel van de club, de club wordt onderdeel van jou. Daar loop ik warm voor.’

Voetbalgeweld is een centraal thema in de roman. Van Kraaikamp is van mening dat geweld intrigeert omdat het puur is, rauw. ‘Die rauwe cultuur verdwijnt? Ja, het wordt steeds cleaner, minder primair, voorgekookt.’ Toch stelt hij dat een waardig gevecht respectvol is. ‘Locking horns, kijken wie de sterkste is. En dan weer weg.’

Lees hier het volledige interview in NRC.

Eerder was de auteur al te gast bij radioprogramma Spraakmakers en Nooit meer Slapen. Daarnaast verscheen er een uitgebreid interview met Freek van Kraaikamp in Staantribune, hét magazine over voetbalcultuur, waarin Van Kraaikamp de term ‘Elitepauper’ uitlegt als de term die staat voor ‘het vieren van eigenaardigheid’. Lees hier het volledige interview.


Over Elitepauper:

Hij is een charmante allemansvriend. Op jonge leeftijd maakt hij pijlsnel carrière en beheert hij al snel miljoenenvermogens. Maar zijn leven in de betonjungle knijpt langzaam alle vreugde uit hem.
Zijn enige redding is het stadion, de weekenden met de jongens van de tribune. Op het nieuws worden ze tuig en hooligans genoemd, maar voor hem zijn ze heilig. Zij houden hem op de been. De roes van de gevechten maakt het leven echt.
Maar dan worden de fundamenten onder hem weggeslagen. Zijn mentor ontvalt hem en zijn beste vriend is gedwongen bij hem onder te duiken. Langzaamaan begint zijn dubbelleven te wankelen en komt hij er alleen voor te staan. Welke keuze maak je als je wordt gedwongen te kiezen tussen je beide levens?

‘Een mokerslag van een roman. Van Kraaikamp is een nieuw groot talent in de letteren.’ Herman Brusselmans

‘Een brok rauwe agressie, met voetbal als bijzaak en bloed als bijsmaak.’ Nieuwe revu

‘Pure voetbalcultuur: genadeloos, met gitzwarte humor en vol strijd.’ FootballCulture

Freek van Kraaikamp (1985) is een havojochie uit de Bollenstreek, die opgroeide op de voetbaltribune. Hij schrijft voor onder andere VICE SportsNieuwe Revu en NRCElitepauper is zijn debuutroman.

Ook interessant



Uitgeverij Prometheus standaard afbeelding

Erik de Lange genomineerd voor de longlist Libris Geschiedenis Prijs 2025

Met trots delen wij dat afgelopen zaterdag is bekendgemaakt dat Erik de Lange, auteur bij Uitgeverij Prometheus, met zijn boek De laatste dagen van Barbarije is genomineerd voor de longlist…

Lees verder >
‘Held in eigen verhaal’ van Iris Enthoven verschenen

‘Held in eigen verhaal’ van Iris Enthoven verschenen

Gisteren werd Held in eigen verhaal van Iris Enthoven feestelijk gelanceerd in de tuin van Prometheus, een bijzonder moment waarop vrienden, familie én helden uit het boek bijeenkwamen om te proosten. Afgelopen…

Lees verder >
Uitgeverij Prometheus standaard afbeelding

De Groene Amsterdammer en NRC schrijven over ‘De laatste dagen van Barbarije’ van Erik de Lange

Dit weekend verschenen er maar liefst twee recensies over De laatste dagen van Barbarije van Erik de Lange: Esha Guy Hadjadj schreef erover in De Groene Amsterdammer en Bart Funnekotter…

Lees verder >
‘Zwarte september’ van Sandro Veronesi en ‘ReinAard’ van Tom Lanoye in de top drie van HUMO

‘Zwarte september’ van Sandro Veronesi en ‘ReinAard’ van Tom Lanoye in de top drie van HUMO

Op de website van HUMO werden afgelopen weekend de tien beste boeken van 2025 tot nu toe bekendgemaakt. In de top drie pronkten twee, bij Uitgeverij Prometheus uitgegeven, boeken: Zwarte…

Lees verder >
Uitgeverij Prometheus standaard afbeelding

Minidocumentaire over ‘Engelland’ van A.H.J. Dautzenberg uitgezonden bij Omroep Brabant

Woensdag 18 juni werd er een minidocumentaire over de nieuwe roman Engelland van A.H.J. Dautzenberg uitgezonden bij Omroep Brabant. In een klein kwartier neemt Anton Dautzenberg de kijker mee naar…

Lees verder >
‘Schilfers’ van Lenny Peeters besproken in De Standaard der Letteren

‘Schilfers’ van Lenny Peeters besproken in De Standaard der Letteren

In april verscheen Schilfers van Lenny Peeters bij Uitgeverij Prometheus. Niet veel later verscheen er in De Standaard der Letteren een recensie geschreven door Bert van Raemdonck, die het boek…

Lees verder >
Recensie van ‘Een nieuw geluid’ van Gillis Dorleijn & Wiljan van den Akker in de Volkskrant

Recensie van ‘Een nieuw geluid’ van Gillis Dorleijn & Wiljan van den Akker in de Volkskrant

De dichter Sasja Janssen schreef afgelopen zaterdag een recensie over Een nieuw geluid van Gillis Dorleijn & Wiljan van den Akker in de Volkskrant. Ze verbleef ‘met plezier in het…

Lees verder >
Olivier van Beemen wint Brusseprijs 2025 met ‘Ondernemers in het wild’

Olivier van Beemen wint Brusseprijs 2025 met ‘Ondernemers in het wild’

Afgelopen zaterdag heeft onderzoeksjournalist Olivier van Beemen de Brusseprijs gewonnen met zijn boek Ondernemers in het wild. Deze prijs wordt sinds 2006 jaarlijks uitgereikt voor het beste journalistieke boek van…

Lees verder >