In Het Friesch Dagblad verscheen een recensie van Hoe hoog het water stijgt van Anja Kampmann. Deze roman, waarmee Kampmann in 2020 finalist was van de National Book Awards, gaat over de vriendschap tussen Wenzel en Mátyás, twee werkers op een olieplatform. Wanneer Mátyás overlijdt, gaat Wenzel op reis langs alle plekken waar zij samen tijd doorbrachten. De roman is kritisch over de samenleving die met behulp van arbeidsmigranten zoals Wenzel in stand wordt gehouden, maar waar zij maar deels onderdeel van uitmaken.

Volgens recensent Hans Fester is Hoe hoog het water stijgt ‘verbluffend geschreven’. Hij licht toe: Een enorme hoeveelheid ‘wereld’ passeert de revue: steden, dorpen, bergen, akkers. Maar vooral de innerlijke wereld van de hoofdpersoon Wenzel Groszak fascineert. […] Woorden zijn voor Wenzel ruimtes vol ervaringen. Daarin schuilt een hunkering naar echtheid en naar zuivere waarheid. Deze drang, om tot de kern van dingen en mensen door te dringen, is deels ingegeven door wat zijn vader hem vertelde, die mijnwerker was: over de riskante arbeid diep in de aarde.’

Fester is onder de indruk: ‘In de knappe vertelling van Anja Kampmann schetst zij indringend de kronkels, associaties en ontsnappingspogingen in de psyche van Wenzel’.

U kunt de recensie hier lezen.


Over Hoe hoog het water stijgt: 

Wenzel Groszak, een werker op een olieplatform midden op zee, verliest zijn enige vriend, Mátyás, tijdens een stormachtige nacht. Bedroefd begint hij aan een emotionele reis naar Marokko, Boedapest, Malta, Italië en uiteindelijk de mijnstad van zijn jeugd in Duitsland. Ontmoetingen met mensen onderweg brengen hem dichter bij zichzelf, maar leren hem ook de problemen kennen van de geglobaliseerde economie die steunt op natuurlijke hulpbronnen die er weldra niet meer zullen zijn.
Hoe hoog het water stijgt is een opzwepende verkenning van intimiteit, de aard van herinnering en verdriet, en de prijs van vrijheid. Het is het verhaal van een man die aan de rand staat van een samenleving waarvan hij weinig heeft geprofiteerd, hoewel het functioneren ervan afhangt van zijn inzet.

Bestel een exemplaar via onze webshop.

Anja Kampmann (1983) studeerde aan de universiteit van Hamburg en aan het Duitse literatuurinstituut in Leipzig. Voor Hoe hoog het water stijgt ontving ze verschillende prijzen, waaronder de Lessing-Förderpreis die eerder ook aan Judith Schalansky werd uitgereikt.

Ook interessant



Uitgeverij Prometheus standaard afbeelding

Erik de Lange genomineerd voor de longlist Libris Geschiedenis Prijs 2025

Met trots delen wij dat afgelopen zaterdag is bekendgemaakt dat Erik de Lange, auteur bij Uitgeverij Prometheus, met zijn boek De laatste dagen van Barbarije is genomineerd voor de longlist…

Lees verder >
‘Held in eigen verhaal’ van Iris Enthoven verschenen

‘Held in eigen verhaal’ van Iris Enthoven verschenen

Gisteren werd Held in eigen verhaal van Iris Enthoven feestelijk gelanceerd in de tuin van Prometheus, een bijzonder moment waarop vrienden, familie én helden uit het boek bijeenkwamen om te proosten. Afgelopen…

Lees verder >
Uitgeverij Prometheus standaard afbeelding

De Groene Amsterdammer en NRC schrijven over ‘De laatste dagen van Barbarije’ van Erik de Lange

Dit weekend verschenen er maar liefst twee recensies over De laatste dagen van Barbarije van Erik de Lange: Esha Guy Hadjadj schreef erover in De Groene Amsterdammer en Bart Funnekotter…

Lees verder >
‘Zwarte september’ van Sandro Veronesi en ‘ReinAard’ van Tom Lanoye in de top drie van HUMO

‘Zwarte september’ van Sandro Veronesi en ‘ReinAard’ van Tom Lanoye in de top drie van HUMO

Op de website van HUMO werden afgelopen weekend de tien beste boeken van 2025 tot nu toe bekendgemaakt. In de top drie pronkten twee, bij Uitgeverij Prometheus uitgegeven, boeken: Zwarte…

Lees verder >
Uitgeverij Prometheus standaard afbeelding

Minidocumentaire over ‘Engelland’ van A.H.J. Dautzenberg uitgezonden bij Omroep Brabant

Woensdag 18 juni werd er een minidocumentaire over de nieuwe roman Engelland van A.H.J. Dautzenberg uitgezonden bij Omroep Brabant. In een klein kwartier neemt Anton Dautzenberg de kijker mee naar…

Lees verder >
‘Schilfers’ van Lenny Peeters besproken in De Standaard der Letteren

‘Schilfers’ van Lenny Peeters besproken in De Standaard der Letteren

In april verscheen Schilfers van Lenny Peeters bij Uitgeverij Prometheus. Niet veel later verscheen er in De Standaard der Letteren een recensie geschreven door Bert van Raemdonck, die het boek…

Lees verder >
Recensie van ‘Een nieuw geluid’ van Gillis Dorleijn & Wiljan van den Akker in de Volkskrant

Recensie van ‘Een nieuw geluid’ van Gillis Dorleijn & Wiljan van den Akker in de Volkskrant

De dichter Sasja Janssen schreef afgelopen zaterdag een recensie over Een nieuw geluid van Gillis Dorleijn & Wiljan van den Akker in de Volkskrant. Ze verbleef ‘met plezier in het…

Lees verder >
Olivier van Beemen wint Brusseprijs 2025 met ‘Ondernemers in het wild’

Olivier van Beemen wint Brusseprijs 2025 met ‘Ondernemers in het wild’

Afgelopen zaterdag heeft onderzoeksjournalist Olivier van Beemen de Brusseprijs gewonnen met zijn boek Ondernemers in het wild. Deze prijs wordt sinds 2006 jaarlijks uitgereikt voor het beste journalistieke boek van…

Lees verder >