De Volkskrant riep Klont van Maxim Februari uit tot de beste Nederlandstalige roman van 2017. Nu heeft de krant een uitgebreid interview met de auteur uitgebracht, waarin Februari met name ingaat op zijn zorgen over de ‘dataficering’ van de samenleving. Deze zorgen vormden de basis voor de roman.

De ‘dataficering’ houdt volgens Februari in dat ‘alle gegevens die instanties over je hebben aan elkaar worden verbonden.’ Het zorgelijke gevolg daarvan is ‘dat je op grond daarvan wel of niet toegang krijgt tot iets. In de toekomst krijg je per jaar tienduizend kilometer om te rijden, en als het op is, is het op.’ Uiteindelijk kan dat een totaliteit systeem worden waarin de regering en mensenrechten niet meer nodig zijn, omdat alles op basis van data wordt bepaald. ‘Als ik iets wil dat bedrijven niet willen, heb ik geen poot om op te staan,’ aldus Februari. ‘Er is niemand tot wie ik me kan wenden. Het gaat sluipenderwijs, maar het is aan het gebeuren.’

Het zijn vooral de gigantische techbedrijven van tegenwoordig, zoals Google en Amazon, die de koers richting dataficering min of meer klakkeloos doorzetten. Februari: ‘Ze bedoelen het nog positief ook, als een belofte: we geven je richting. Maar er zit straks een gigantische hoeveelheid power in één zo’n bedrijf; dat is heel onverstandig.’ In Klont stelt Februari dan ook de vraag: wat is de mens nog waard is in een dergelijk toekomstbeeld, en wat kunnen wij – de auteur, de lezer – doen om de dataficering tegen te gaan? ‘We moeten ons afvragen wat onze rol blijft; wat wij met onszelf gaan doen als wij hier alleen nog rondlopen als restafval.’ Want dat dreigt de mens te worden: slechts een verzameling administratieve gegevens.

Met Klont presenteert Februari de romankunst zelf als mogelijk redmiddel, als iets wat de mens bij uitstek goed kan en computers niet. ‘Dat is iets wat wij mensen toevallig goed kunnen. Cultuur maken, zin geven en daar eindeloos omheen leuteren.’ En hoewel Februari niet claimt dat hij heil komt brengen, wil hij er ons wel aan herinneren dat wij nog altijd kunst kunnen maken.

Klont werd door de pers zeer goed ontvangen:

‘Februari’s mooie stijl, de krachtige beelden, de heldere psychologie van de personages ook, maken dat ‘Klont’ in zijn geheel een goed voorbeeld is van wat erin beweerd wordt: dat alleen menselijke intelligentie, liefde en verbeelding een medicijn kunnen zijn tegen de doorgedraaide kunstmatige intelligentie.’ Trouw

 ‘Klont is speels, erudiet, ironisch, ernstig.’ de Groene Amsterdammer

 Klont laat superieur zien hoe hard we romans nodig hebben. In elk geval deze.’ de Volkskrant *****

 ‘Het verhaal is onweerstaanbaar komisch’ Leidsch Dagblad ****

 ‘Februari beheerst zijn materie volledig en schrijft met humor en verbeelding.’ NRC Handelsblad ****

 ‘Bovenal is Klont een psychologische roman die op een subtiele wijze de vraag stelt waarom wij voortleven.’ Dagblad van het Noorden ****

Klik hier om het volledige interview in de Volkskrant te lezen.


Meer over Klont:

Bodo Klein heeft zich op het ministerie van Veiligheid onmogelijk gemaakt en moet een paar weken in de luwte blijven. Zo kan hij mooi een opdracht uitvoeren voor zijn minister: hij wordt op pad gestuurd om verdachte uitspraken te onderzoeken van de wereldberoemde spreker Alexei Krups. Helaas komt op hetzelfde moment de familie van zijn vrouw logeren.
Alexei Krups reist intussen rond met een bejubelde lezing over digitale technologie. Door het gebruik van data en kunstmatige intelligentie zullen de roman en de politiek teloorgaan, waarschuwt hij opgewekt. Halverwege zijn tournee merkt Krups tot zijn verbazing dat hij een groot expert is geworden op het gebied van alle denkbare technologieën. Zijn roem dwingt hem steeds boudere uitspraken te doen. Maar wat weet hij er eigenlijk van?
‘De grootste vraag van de huidige tijd is hoe de mens greep houdt op zijn leefwereld’, zegt een collega van Alexei Krups. Leren we de wereld en de mens beter begrijpen door de vooruitgang? Of zorgt het menselijk tekort ervoor dat we juist alle controle verliezen?

Schrijver, jurist en filosoof Maxim Februari debuteerde in 1989 met de roman De zonen van het uitzicht en ontpopte zich in de bijna dertig jaar die volgden tot een van de scherpzinnigste en origineelste denkers van ons taalgebied. In 2007 publiceerde hij de grote roman De literaire kring, die nationaal en internationaal bejubeld werd. Het boek won de Annie Romein-Verschoorprijs en behaalde de shortlist van de Libris Literatuurprijs en de Gouden Uil Literatuurprijs en de longlist van de International IMPAC Dublin Literary Award. In 2008 ontving Februari de Frans Kellendonk-prijs voor zijn gehele oeuvre.

 

Ook interessant



Sytze van der Zee overleden

Sytze van der Zee overleden

Tot ons verdriet is op 5 november onze geliefde auteur Sytze van der Zee overleden. Sytze van der Zee was tot 1996 journalist, onder meer als correspondent voor NRC Handelsblad in Duitsland, Brussel…

Lees verder >
Boekpresentatie ‘Machtswoorden’ van Remieg Aerts, Coen Brummer en Gertjan Schutte

Boekpresentatie ‘Machtswoorden’ van Remieg Aerts, Coen Brummer en Gertjan Schutte

Op donderdag 14 november verschijnt bij uitgeverij Prometheus het boek Machtswoorden. Over schrijverschap en politiek in Nederland, onder redactie van Remieg Aerts, Coen Brummer en Gertjan Schutte. U bent van harte uitgenodigd…

Lees verder >
‘Ina’s Powerplan’ in de media

‘Ina’s Powerplan’ in de media

Op 24 oktober verscheen Ina’s Powerplan, van viervoudig wereldkampioen powerliften Ina Koolhaas Revers (77). Ze was onder andere te gast bij Tijd voor Max en Villa VdB en er verschenen…

Lees verder >
Karin Amatmoekrim wint de Nederlandse Biografieprijs 2024

Karin Amatmoekrim wint de Nederlandse Biografieprijs 2024

Op maandag 21 oktober ontving Karin Amatmoekrim de Nederlandse Biografieprijs 2024 voor haar biografie over Anil Ramdas, In wat voor land leef ik eigenlijk? De Nederlandse Biografieprijs wordt elke twee…

Lees verder >
‘Ondernemers in het wild’ van Olivier van Beemen vertaald naar het Frans en Duits

‘Ondernemers in het wild’ van Olivier van Beemen vertaald naar het Frans en Duits

Eerder dit jaar verscheen Ondernemers in het wild van onderzoeksjournalist Olivier van Beemen, over zijn onderzoek naar de organisatie African Parks. Een boek dat ook internationaal behoorlijk de aandacht trok,…

Lees verder >
Karin Amatmoekrim en Roelof van Gelder op de shortlist voor de Nederlandse Biografieprijs

Karin Amatmoekrim en Roelof van Gelder op de shortlist voor de Nederlandse Biografieprijs

Vandaag is de shortlist van de Nederlandse Biografieprijs 2024 bekendgemaakt. Zowel Karin Amatmoekrim met In wat voor land leef ik eigenlijk?Anil Ramdas, onmogelijk kosmopoliet als Roelof van Gelder met De…

Lees verder >
Profiel Ien Dales in De Groene Amsterdammer

Profiel Ien Dales in De Groene Amsterdammer

Onlangs verscheen Pontificaal sociaal van Sylvester Hoogmoed, een biografie over Ien Dales. In De Groene Amsterdammer schreef Sylvester Hoogmoed ook een kort profiel over Ien Dales, waarin hij haar carrière…

Lees verder >
**** voor ‘Hoop en bestemming’ van Natt och Dag in De Standaard

**** voor ‘Hoop en bestemming’ van Natt och Dag in De Standaard

Onlangs verscheen de nieuwe historische roman Hoop en bestemming van de Zweedse auteur Niklas Natt och Dag, over de beruchtste moord in de Zweedse geschiedenis, gepleegd door een voorvader van…

Lees verder >