Afgelopen zaterdag verscheen er een groot interview in de Volkskrant met Michael Cunningham waarin hij ingaat op zijn onlangs bij Prometheus verschenen verhalenbundel Een wilde zwaan. Haroon Ali van de Volkskrant schrijft over de bundel: ‘In zijn romans werkt Cunningham altijd toe naar een happy end – of berusting. Onderweg beschrijft hij de magie van het alledaagse. […] Bij Een wilde zwaan is het proces juist omgekeerd: Cunningham beschrijft de alledaagse sleur van sprookjes en neemt het happy end als vertrekpunt.’ Cunningham zegt hierover: ‘Al mijn boeken gaan in zekere zin over magie. Maar ik wil niet telkens hetzelfde boek schrijven. Daarom ging het nu om de menselijke elementen in verhalen die een en al magie zijn.’

Eerder verscheen er een mooie recensie in Nederlands Dagblad. Recensent Liesbeth Goedbloed schreef over Een wilde zwaan: ‘De sprookjes die het hardst getroffen zijn door de fluweelzachte romantiek van Walt Disney, die vertelt Michael Cunningham opnieuw. En hoe!’ Goedbloed voegde hieraan toe dat de sprookjes in het boek op een ‘soepele, ontspannen verteltoon’ worden gebracht en ‘schitterende illustraties’ bevat.

Over Een wilde zwaan:
Pulitzer Prize-winnaar Michael Cunningham neemt ons in Een wilde zwaan mee terug naar de welbekende sprookjes uit onze jeugd. Iedereen kent de verhalen over vergiftigde appels, meisjes met ellenlang haar, en huisjes in het bos gemaakt van gemberkoek en suikergoed. Maar in Een wilde zwaan lezen we wat we niet hebben meegekregen, of wat er is gebeurd na ‘en ze leefden nog lang en gelukkig’. De personages uit de landen hier heel ver vandaan, die onze huidige moraal hebben gekleurd – onze perceptie van goed en kwaad – keren terug in de magische verhalen van Michael Cunningham. Over het Beest dat in de rij moet wachten bij de supermarkt om sigaretten te kopen, over een misvormde kleine man die door middel van tovenarij wanhopig een kind wil bemachtigen, tot aan Sjaak die voordat hij zijn koe ruilt tegen magische bonen bij zijn moeder woont. Michael Cunningham betovert in Een wilde zwaan zijn vele lezers op magische wijze.

Michael Cunningham (1952) is een van de grootste schrijvers van het moderne, westerse levensgevoel. Hij werd wereldberoemd met zijn bestsellers Bloedverwanten, Huis aan het einde van de wereld, De uren, Stralende dagenen Bij het vallen van de avond. Voor De uren ontving hij zowel de Pulitzer Prize als de PEN/Faulkner Award. Het boek werd tevens verfilmd met onder anderen Meryl Streep en Nicole Kidman in de hoofdrollen. Cunningham woont in New York.

Een wilde zwaan is vertaald door Marijke Versluys.

Over De uren (1998):

‘Halverwege was ik sprakeloos van bewondering. Wat een prachtige hommage. Niet alleen aan Virginia Woolf, maar aan de ziel van de literatuur.’ de groene amsterdammer

‘Een dromerig-filosofische roman die getuigt van Cunninghams talent voor melancholieke zinnen en scherpe psychologische portretten.’ NRC Handelsblad

Over Bij het vallen van de avond (2010):

Bij het vallen van de avond is onderhoudend, goed geobserveerd en getuigt van diep psychologisch inzicht.’ Het Parool

Over De sneeuwkoningin (2014):

‘Michael Cunningham is de meester van het drieluik; hij verweeft zo drie verhaallagen met indrukwekkend resultaat.’ de Volkskrant ****

Ook interessant



Uitgeverij Prometheus standaard afbeelding

Vier ballen voor Willem Melchings ‘De zelfdenker’ in NRC

Afgelopen vrijdag verscheen een recensie met vier ballen voor Willem Melchings De zelfdenker in NRC. In de recensie wordt inhoudelijk ingegaan op het gedachtegoed van Karel van het Reve en Melchings…

Lees verder >
Uitgeverij Prometheus standaard afbeelding

Herman Tjeenk Willink te gast bij Buitenhof

Herman Tjeenk Willink was afgelopen zondag te gast bij Buitenhof om zijn nieuwe boek Het Tij tegen te bespreken. In de uitzending uit en onderbouwt de oud-politicus zijn zorgen over…

Lees verder >
Uitgeverij Prometheus standaard afbeelding

Frits van Oostrom presenteert ‘De Reynaert’ bij afscheid van Universiteit Utrecht

Afgelopen vrijdag verscheen De Reynaert. Leven met een middeleeuws meesterwerk van Frits van Oostrom en nam hij tevens afscheid als universiteitshoogleraar van de Universiteit Utrecht. In totaal was Van Oostrom…

Lees verder >
Uitgeverij Prometheus standaard afbeelding

Ruud Koopmans te gast op NPO Radio 1

Afgelopen zondag was Ruud Koopmans te gast bij WNL In de kantine op NPO Radio 1, naar aanleiding van zijn nieuwste boek De asielloterij. In de uitzending pleit hij voor…

Lees verder >
★★★★ in Trouw voor Rob Vreekens ‘Een heidens karwei’

★★★★ in Trouw voor Rob Vreekens ‘Een heidens karwei’

Vorige week woensdag ontving Een heidens karwei van Rob Vreeken een lovende recensie met maar liefst vier sterren in Trouw. Een week eerder besprak Vreeken het boek in zijn bijbehorende…

Lees verder >
Alara Adilow met ‘Mythen en stoplichten’ genomineerd voor De Grote Poëzieprijs 2023

Alara Adilow met ‘Mythen en stoplichten’ genomineerd voor De Grote Poëzieprijs 2023

De bundel Mythen en stoplichten van Alara Adilow is genomineerd voor De Grote Poëzieprijs 2023. Deze prijs wordt uitgereikt aan de beste Nederlandstalige bundel van het afgelopen jaar. Gisteravond werden de dichters…

Lees verder >
Uitgeverij Prometheus standaard afbeelding

Herman de Coninckprijs voor ‘Mythen en stoplichten’ van Alara Adilow

Gisteren, op Wereld Poëziedag, werd bekendgemaakt dat Mythen en stoplichten van Alara Adilow is bekroond met De Herman de Coninckprijs 2023. Wij feliciteren haar van harte met het winnen van…

Lees verder >
Dai Carter bij Jinek en in Het Parool

Dai Carter bij Jinek en in Het Parool

Afgelopen vrijdag was Dai Carter te gast bij Jinek om het te hebben over zijn nieuwste boek, Mentale kracht. Zaterdag volgde een mooi interview door Robert Vuijsje in Het Parool,…

Lees verder >