Afgelopen zaterdag verscheen er een groot interview in de Volkskrant met Michael Cunningham waarin hij ingaat op zijn onlangs bij Prometheus verschenen verhalenbundel Een wilde zwaan. Haroon Ali van de Volkskrant schrijft over de bundel: ‘In zijn romans werkt Cunningham altijd toe naar een happy end – of berusting. Onderweg beschrijft hij de magie van het alledaagse. […] Bij Een wilde zwaan is het proces juist omgekeerd: Cunningham beschrijft de alledaagse sleur van sprookjes en neemt het happy end als vertrekpunt.’ Cunningham zegt hierover: ‘Al mijn boeken gaan in zekere zin over magie. Maar ik wil niet telkens hetzelfde boek schrijven. Daarom ging het nu om de menselijke elementen in verhalen die een en al magie zijn.’

Eerder verscheen er een mooie recensie in Nederlands Dagblad. Recensent Liesbeth Goedbloed schreef over Een wilde zwaan: ‘De sprookjes die het hardst getroffen zijn door de fluweelzachte romantiek van Walt Disney, die vertelt Michael Cunningham opnieuw. En hoe!’ Goedbloed voegde hieraan toe dat de sprookjes in het boek op een ‘soepele, ontspannen verteltoon’ worden gebracht en ‘schitterende illustraties’ bevat.

Over Een wilde zwaan:
Pulitzer Prize-winnaar Michael Cunningham neemt ons in Een wilde zwaan mee terug naar de welbekende sprookjes uit onze jeugd. Iedereen kent de verhalen over vergiftigde appels, meisjes met ellenlang haar, en huisjes in het bos gemaakt van gemberkoek en suikergoed. Maar in Een wilde zwaan lezen we wat we niet hebben meegekregen, of wat er is gebeurd na ‘en ze leefden nog lang en gelukkig’. De personages uit de landen hier heel ver vandaan, die onze huidige moraal hebben gekleurd – onze perceptie van goed en kwaad – keren terug in de magische verhalen van Michael Cunningham. Over het Beest dat in de rij moet wachten bij de supermarkt om sigaretten te kopen, over een misvormde kleine man die door middel van tovenarij wanhopig een kind wil bemachtigen, tot aan Sjaak die voordat hij zijn koe ruilt tegen magische bonen bij zijn moeder woont. Michael Cunningham betovert in Een wilde zwaan zijn vele lezers op magische wijze.

Michael Cunningham (1952) is een van de grootste schrijvers van het moderne, westerse levensgevoel. Hij werd wereldberoemd met zijn bestsellers Bloedverwanten, Huis aan het einde van de wereld, De uren, Stralende dagenen Bij het vallen van de avond. Voor De uren ontving hij zowel de Pulitzer Prize als de PEN/Faulkner Award. Het boek werd tevens verfilmd met onder anderen Meryl Streep en Nicole Kidman in de hoofdrollen. Cunningham woont in New York.

Een wilde zwaan is vertaald door Marijke Versluys.

Over De uren (1998):

‘Halverwege was ik sprakeloos van bewondering. Wat een prachtige hommage. Niet alleen aan Virginia Woolf, maar aan de ziel van de literatuur.’ de groene amsterdammer

‘Een dromerig-filosofische roman die getuigt van Cunninghams talent voor melancholieke zinnen en scherpe psychologische portretten.’ NRC Handelsblad

Over Bij het vallen van de avond (2010):

Bij het vallen van de avond is onderhoudend, goed geobserveerd en getuigt van diep psychologisch inzicht.’ Het Parool

Over De sneeuwkoningin (2014):

‘Michael Cunningham is de meester van het drieluik; hij verweeft zo drie verhaallagen met indrukwekkend resultaat.’ de Volkskrant ****

Ook interessant



Zomerinterview in NRC met Annet Mooij

Zomerinterview in NRC met Annet Mooij

Van Annet Mooij verscheen in november vorig jaar Alles gaat op vroeger terug, de biografie van Ischa Meijer. In een interview in NRC ging zij in gesprek met Jaap Cohen,…

Lees verder >
Dick Welsink in De Taalstaat over Daan Zonderland

Dick Welsink in De Taalstaat over Daan Zonderland

In De Taalstaat van NPO Radio 1 draait het allemaal om taal. Radiomaker Frits Spits interviewt bekende schrijvers en dichters, en vragen over taal worden beantwoord. Afgelopen zaterdag was Dick…

Lees verder >
Interview Carolien Boender in Reformatorisch Dagblad

Interview Carolien Boender in Reformatorisch Dagblad

Historicus Carolien Boender sloot zich na haar master in 2014 aan bij een groep wetenschappers die zich opnieuw bezig gingen houden met de periode 1750-1850 in de Nederlandse geschiedenis. Zelf…

Lees verder >
Interview met Lale Gül in Trouw

Interview met Lale Gül in Trouw

Aan de hand van de tien geboden werd Lale Gül door Arjan Visser geïnterviewd voor Trouw. Afgelopen mei verscheen Ik ben vrij, het tweede boek van deze schrijfster, bekend van…

Lees verder >
•••• in NRC voor ‘De wentelende eeuw’ van Niek van Sas

•••• in NRC voor ‘De wentelende eeuw’ van Niek van Sas

Niek van Sas, oud-hoogleraar geschiedenis, neemt in zijn nieuwe boek De wentelende eeuw de lezer mee door de veelbewogen negentiende eeuw van Nederland. Dit doet hij aan de hand van…

Lees verder >
Uitgeverij Prometheus standaard afbeelding

Marijn Kruk in de media

Voormalig correspondent en journalist Marijn Kruk neemt in zijn onlangs verschenen boek Opstand de lezer mee door het Europa anno nu, waar rechts-populistische bewegingen steeds meer in populariteit toenemen. Voor…

Lees verder >
Uitgeverij Prometheus standaard afbeelding

‘Caledonian Road’ van Andrew O’Hagan ••••• in NRC

De Schotse schrijver Andrew O’Hagan schreef in zijn roman Caledonian Road over de Londense upper class en zijn twijfelachtige handel en zaken. NRC-recensent Michel Krielaars las het boek en waardeerde het met…

Lees verder >
Michael Cunningham in de media en te gast in De Balie

Michael Cunningham in de media en te gast in De Balie

Michael Cunningham beschrijft in zijn nieuwe boek Dag een kleinschalig maar intens gezinsdrama, heel iets anders dan de familiesaga over eerdere generaties die hij in eerste instantie voor ogen had.…

Lees verder >