Vandaag verscheen in het NRC een interview met Anna Burns, auteur van het onlangs in het Nederlands verschenen Melkboer. Thomas de Veen sprak haar in Londen over haar moeilijke jeugd, het schrijverschap, Noord-Ierland en de politiek.

Melkboer speelt zich af in een dystopische en naamloze stad. De stad is echter tegelijkertijd een soort Belfast in de jaren tachtig: ‘De werkelijkheid vormde dit boek meer dan mijn andere boeken, daarvan werd ik me steeds meer bewust – ook het geroddel kwam erin, het stilzwijgen, angst, paranoia… Ik herinnerde me de uitdrukking ‘I’ll get you done’, je gaat eraan. Dat betekende: ik zeg tegen de IRA dat je een informant bent. De IRA kreeg dat soort meldingen trouwens ook van mensen die van hun buren af wilden.’

Toch is politiek en geschiedenis niet de kern van het boek geworden:

‘Mijn taak is om de wereld in de fictie zo waarachtig mogelijk te maken, kloppend naar zijn eigen regels en logica, zodat ik een emotionele realiteit overbreng. Dat is wat ik in mijn werk het meest beoog: emotionele echtheid. En ik denk dat Melkboer dat is, meer dan een portret van een bepaalde tijd of een bepaalde plek: een emotioneel echte weergave van hoe het was, van de angst, de duisternis, het trauma.’

U kunt het hele interview hier teruglezen.


Over Melkboer:

Met een verbijsterend, adembenemend tastbaar gevoel voor tijd en plaats verhaalt Melkboer over de roddels en geruchten, de stilte en opzettelijke doofheid in een naamloze stad.

We volgen middelstezus, die druk bezig is haar misschien-vriendje voor haar moeder verborgen te houden, terwijl iedereen in het duister tast over haar ontmoeting met de melkboer – een gebeurtenis waar zij zelf ook geen grip op weet te krijgen. Maar dan komt haar schoonbroer erachter, en spoort hij haar zus aan om haar moeder op middelstezus af te sturen. Plots wordt zij ‘interessant’ _ het laatste wat ze wilde. Want interessant worden betekent opgemerkt worden en opgemerkt worden is gevaarlijk.

Melkboer is een zinderend eerlijke roman, even accuraat en onsentimenteel als verwoestend en wreed. Een verhaal dat overal en nergens zou kunnen plaatsvinden _ een roman van onze tijd.

Anna Burns (1962, Belfast) publiceerde eerder twee romans en een novelle. Zij won de Winifred Holtby Memorial Prize in 2001 en werd in 2002 genomineerd voor de Orange Prize for Fiction.

Zij is de eerste Noord-Ierse auteur die met de prestigieuze Man Booker Prize werd bekroond.

‘Niemand van ons heeft ooit eerder zoiets gelezen. Anna Burns’ uiterst onderscheidende stem daagt conventioneel denken uit en resulteert in verrassend en meeslepend proza. Een verhaal over wreedheid, seksueel vergrijp en verzet, verweven met scherpe humor.’

uit het juryrapport van de Man Booker Prize

Melkboer heeft zijn eigen energie en stem. Hoewel de roman zich afspeelt in Noord-Ierland tijdens de jaren zeventig, zet het je aan het denken over andere regimes en de impact ervan zoals Stalins Rusland en de Taliban. Ook de middeleeuwse heksenjachten, de Skripal-vergiftiging en de #MeToo-beweging komen naar boven wanneer je dit leest. (…) De verteller is origineel, grappig, ontwapenend en uniek. Net als het boek.’

The Guardian

Ook interessant



Wim Voermans wint de PrinsjesBoekenPrijs 2023

Wim Voermans wint de PrinsjesBoekenPrijs 2023

Op donderdag 14 september werd bekendgemaakt dat Wim Voermans met zijn boek Onze constitutie de PrinsjesBoekenPrijs heeft gewonnen. De PrinsjesBoekenPrijs wordt jaarlijks uitgereikt aan het beste politieke boek van het…

Lees verder >
Zadie Smith positief besproken in de Volkskrant, Trouw en Nederlands Dagblad

Zadie Smith positief besproken in de Volkskrant, Trouw en Nederlands Dagblad

Charlatan, het nieuwe boek van Zadie Smith, werd gelijk na verschijning in verschillende kranten positief besproken. Onder andere de Volkskrant, Trouw en Nederlands Dagblad deelden hun lovende kritieken. Haar manier…

Lees verder >
★★★★ van de Volkskrant voor Bart Slijper met ‘Elk woord ging ademhalen’

★★★★ van de Volkskrant voor Bart Slijper met ‘Elk woord ging ademhalen’

Afgelopen weekend verscheen er een recensie in de Volkskrant over de biografie Elk woord ging ademhalen. Het leven van de dichter Martinus Nijhoff. In deze biografie gaat Bart Slijper in…

Lees verder >
Drie Prometheus-titels op de shortlist voor de PrinsjesBoekenPrijs

Drie Prometheus-titels op de shortlist voor de PrinsjesBoekenPrijs

Gisteren is de shortlist bekendgemaakt voor de PrinsjesBoekenPrijs 2023. De lijst bestaat dit jaar volledig uit Prometheus-titels. Graag feliciteren wij onze auteurs Maxim Februari (Doe zelf normaal), Ruud Koopmans (De…

Lees verder >
Indrukwekkende interviews met Laurens Verhagen over ‘Heen’

Indrukwekkende interviews met Laurens Verhagen over ‘Heen’

Vorige week verscheen het boek Heen van Laurens Verhagen. Het boek is een monument voor zijn veel te vroeg overleden zoon. Volkskrant Magazine interviewde Verhagen over het leven van Boris,…

Lees verder >
‘Citroeninkt’ van Maral Noshad Sharifi genomineerd voor De Bronzen Uil

‘Citroeninkt’ van Maral Noshad Sharifi genomineerd voor De Bronzen Uil

De shortlist voor De Bronzen Uil is bekend. Naast de longlistnominatie voor de Opzij Literatuurprijs is Maral Noshad Sharifi met haar debuutroman Citroeninkt nu ook genomineerd voor De Bronzen Uil.…

Lees verder >
Barbara van der Kruk genomineerd voor de Hebban Debuutprijs

Barbara van der Kruk genomineerd voor de Hebban Debuutprijs

Barbara van der Kruk is genomineerd voor de shortlist van de Hebban Debuutprijs 2023. Naar aanleiding van haar nominatie verscheen er een interview op Hebban over haar debuutroman Het wit…

Lees verder >
Lovende recensie voor ‘Alledaags geweld’ in Het Parool

Lovende recensie voor ‘Alledaags geweld’ in Het Parool

Eva Keuris kreeg een lovende recensie in Het Parool voor haar nieuwe roman Alledaags geweld. In deze roman gaat ze dieper in op het onvermogen van ons alledaags leven. ‘Dat…

Lees verder >