Vandaag verscheen in het NRC een interview met Anna Burns, auteur van het onlangs in het Nederlands verschenen Melkboer. Thomas de Veen sprak haar in Londen over haar moeilijke jeugd, het schrijverschap, Noord-Ierland en de politiek.

Melkboer speelt zich af in een dystopische en naamloze stad. De stad is echter tegelijkertijd een soort Belfast in de jaren tachtig: ‘De werkelijkheid vormde dit boek meer dan mijn andere boeken, daarvan werd ik me steeds meer bewust – ook het geroddel kwam erin, het stilzwijgen, angst, paranoia… Ik herinnerde me de uitdrukking ‘I’ll get you done’, je gaat eraan. Dat betekende: ik zeg tegen de IRA dat je een informant bent. De IRA kreeg dat soort meldingen trouwens ook van mensen die van hun buren af wilden.’

Toch is politiek en geschiedenis niet de kern van het boek geworden:

‘Mijn taak is om de wereld in de fictie zo waarachtig mogelijk te maken, kloppend naar zijn eigen regels en logica, zodat ik een emotionele realiteit overbreng. Dat is wat ik in mijn werk het meest beoog: emotionele echtheid. En ik denk dat Melkboer dat is, meer dan een portret van een bepaalde tijd of een bepaalde plek: een emotioneel echte weergave van hoe het was, van de angst, de duisternis, het trauma.’

U kunt het hele interview hier teruglezen.


Over Melkboer:

Met een verbijsterend, adembenemend tastbaar gevoel voor tijd en plaats verhaalt Melkboer over de roddels en geruchten, de stilte en opzettelijke doofheid in een naamloze stad.

We volgen middelstezus, die druk bezig is haar misschien-vriendje voor haar moeder verborgen te houden, terwijl iedereen in het duister tast over haar ontmoeting met de melkboer – een gebeurtenis waar zij zelf ook geen grip op weet te krijgen. Maar dan komt haar schoonbroer erachter, en spoort hij haar zus aan om haar moeder op middelstezus af te sturen. Plots wordt zij ‘interessant’ _ het laatste wat ze wilde. Want interessant worden betekent opgemerkt worden en opgemerkt worden is gevaarlijk.

Melkboer is een zinderend eerlijke roman, even accuraat en onsentimenteel als verwoestend en wreed. Een verhaal dat overal en nergens zou kunnen plaatsvinden _ een roman van onze tijd.

Anna Burns (1962, Belfast) publiceerde eerder twee romans en een novelle. Zij won de Winifred Holtby Memorial Prize in 2001 en werd in 2002 genomineerd voor de Orange Prize for Fiction.

Zij is de eerste Noord-Ierse auteur die met de prestigieuze Man Booker Prize werd bekroond.

‘Niemand van ons heeft ooit eerder zoiets gelezen. Anna Burns’ uiterst onderscheidende stem daagt conventioneel denken uit en resulteert in verrassend en meeslepend proza. Een verhaal over wreedheid, seksueel vergrijp en verzet, verweven met scherpe humor.’

uit het juryrapport van de Man Booker Prize

Melkboer heeft zijn eigen energie en stem. Hoewel de roman zich afspeelt in Noord-Ierland tijdens de jaren zeventig, zet het je aan het denken over andere regimes en de impact ervan zoals Stalins Rusland en de Taliban. Ook de middeleeuwse heksenjachten, de Skripal-vergiftiging en de #MeToo-beweging komen naar boven wanneer je dit leest. (…) De verteller is origineel, grappig, ontwapenend en uniek. Net als het boek.’

The Guardian

Ook interessant



Uitgeverij Prometheus standaard afbeelding

Erik de Lange genomineerd voor de longlist Libris Geschiedenis Prijs 2025

Met trots delen wij dat afgelopen zaterdag is bekendgemaakt dat Erik de Lange, auteur bij Uitgeverij Prometheus, met zijn boek De laatste dagen van Barbarije is genomineerd voor de longlist…

Lees verder >
‘Held in eigen verhaal’ van Iris Enthoven verschenen

‘Held in eigen verhaal’ van Iris Enthoven verschenen

Gisteren werd Held in eigen verhaal van Iris Enthoven feestelijk gelanceerd in de tuin van Prometheus, een bijzonder moment waarop vrienden, familie én helden uit het boek bijeenkwamen om te proosten. Afgelopen…

Lees verder >
Uitgeverij Prometheus standaard afbeelding

De Groene Amsterdammer en NRC schrijven over ‘De laatste dagen van Barbarije’ van Erik de Lange

Dit weekend verschenen er maar liefst twee recensies over De laatste dagen van Barbarije van Erik de Lange: Esha Guy Hadjadj schreef erover in De Groene Amsterdammer en Bart Funnekotter…

Lees verder >
‘Zwarte september’ van Sandro Veronesi en ‘ReinAard’ van Tom Lanoye in de top drie van HUMO

‘Zwarte september’ van Sandro Veronesi en ‘ReinAard’ van Tom Lanoye in de top drie van HUMO

Op de website van HUMO werden afgelopen weekend de tien beste boeken van 2025 tot nu toe bekendgemaakt. In de top drie pronkten twee, bij Uitgeverij Prometheus uitgegeven, boeken: Zwarte…

Lees verder >
Uitgeverij Prometheus standaard afbeelding

Minidocumentaire over ‘Engelland’ van A.H.J. Dautzenberg uitgezonden bij Omroep Brabant

Woensdag 18 juni werd er een minidocumentaire over de nieuwe roman Engelland van A.H.J. Dautzenberg uitgezonden bij Omroep Brabant. In een klein kwartier neemt Anton Dautzenberg de kijker mee naar…

Lees verder >
‘Schilfers’ van Lenny Peeters besproken in De Standaard der Letteren

‘Schilfers’ van Lenny Peeters besproken in De Standaard der Letteren

In april verscheen Schilfers van Lenny Peeters bij Uitgeverij Prometheus. Niet veel later verscheen er in De Standaard der Letteren een recensie geschreven door Bert van Raemdonck, die het boek…

Lees verder >
Recensie van ‘Een nieuw geluid’ van Gillis Dorleijn & Wiljan van den Akker in de Volkskrant

Recensie van ‘Een nieuw geluid’ van Gillis Dorleijn & Wiljan van den Akker in de Volkskrant

De dichter Sasja Janssen schreef afgelopen zaterdag een recensie over Een nieuw geluid van Gillis Dorleijn & Wiljan van den Akker in de Volkskrant. Ze verbleef ‘met plezier in het…

Lees verder >
Olivier van Beemen wint Brusseprijs 2025 met ‘Ondernemers in het wild’

Olivier van Beemen wint Brusseprijs 2025 met ‘Ondernemers in het wild’

Afgelopen zaterdag heeft onderzoeksjournalist Olivier van Beemen de Brusseprijs gewonnen met zijn boek Ondernemers in het wild. Deze prijs wordt sinds 2006 jaarlijks uitgereikt voor het beste journalistieke boek van…

Lees verder >