Afgelopen weekend verscheen er een interview met emeritus hoogleraar en auteur Auke van der Woud in de Volkskrant. In het gesprek vertelt Van der Woud over De Nederlanden – Het lege land 1800-1850Dit boek is de herschreven versie van Het lege land waarmee Van der Woud  in 1987 naam maakte als schrijver. Van der Woud onderzoekt de ruimtelijke ordening van Nederland in de vroege negentiende eeuw, en beschrijft hoe het woeste landschap langzaam verandert door  de groeiende steden, de aanleg van kanalen en spoorwegen en de nationale openbare werken georganiseerd door Koning Willem I.

De auteur licht zijn keuze toe om het boek te herschrijven: ‘Ik vond de oorspronkelijke editie een beetje een museumstuk geworden, vooral qua taal, er staan veel van die ouwe naamvallen in, met “der” enzo. Deze nieuwe versie is nuchterder, scherper. Ik wéét nu ook meer dan toen.’

‘Ze zeggen weleens dat schrijvers hun hele leven bezig zijn met één boek’ merkt journalist Wilma de Rek op. Van der Woud: ‘Helemaal. Ik ben mijn leven lang bezig met dit ene onderwerp.’

De muziek van componist Schubert heeft ‘het luikje naar de negentiende eeuw opengezet. Op een intuïtief niveau: Schubert staat voor mij voor de innerlijke betrokkenheid en de liefde die je ergens voor hebben kan. Daarnaast is er ook een soort academische interesse. Er is iets waar niemand naar kijkt en dat ga ík nou eens doen, en dan zie ik dingen die nog nooit gezien zijn.’

De negentiende eeuw heeft lang een erg negatief imago gehad. Volgens Van der Woud is het juist interessant: ‘om in die afgewezen cultuur iets te vinden dat tóch kwaliteit had. Ik wilde die tijd begrijpen.’

U kunt het interview hier teruglezen.


De Nederlanden is een compleet gerenoveerde versie van Het lege land (1987), het boek dat vaak ‘klassiek’ is genoemd. Deze nieuwe uitgave beschrijft hoe Nederland uit de revoluties rond 1800 opkrabbelde, hoe het landschap en de steden er in de vroege negentiende eeuw uitzagen en hoe ze langzaam begonnen te veranderen. Koning Willem I organiseerde de nationale openbare werken. Klopt het wel dat de koopman- en kanalenkoning daarmee voor welvaart zorgde? Hij liet de Nederlandse staat in 1840 bijna failliet achter. Veroorzaakte zijn optreden niet juist een langdurige economische en sociale stagnatie? Hoe komt het dat de energie, de ondernemingslust in Nederland na zijn vertrek opeens loskwam?
Deze nieuwe rijkgeïllustreerde editie is de voorgeschiedenis van het moderne Nederland dat na 1850 ontstond, en van de veelgeprezen reeks die Van der Woud daarover schreef: Een nieuwe wereld (2006), Koninkrijk vol sloppen (2010), De nieuwe mens (2015) en Het landschap, de mensen (2020).

Bestel een exemplaar via onze webshop.

Auke van der Woud (1947) was ruim twintig jaar in Amsterdam en Groningen hoogleraar architectuur- en stedenbouwgeschiedenis. Hij schrijft over Nederland in de negentiende en de vroege twintigste eeuw. In 2007 ontving hij voor Een nieuwe wereld de Libris Geschiedenis Prijs (toen Het Beste Geschiedenisboek geheten). In 2010 kreeg hij de Grote Rotterdam-Maaskantprijs voor zijn ‘excellente oeuvre dat het denken over de negentiende eeuw verdiept, (…) met een literaire stijl die men zelden in de wetenschap tegenkomt’.

Ook interessant



‘Als Rusland wint’ besproken in de media

‘Als Rusland wint’ besproken in de media

Gisteren verscheen bij uitgeverij Prometheus het nieuwe boek van hoogleraar internationale politiek Carlo Masala: Als Rusland wint. Een scenario. In dit compacte, maar scherpe boek schetst Masala een hypothetisch toekomstbeeld.…

Lees verder >
Emma Zuiderveen door LINDA geïnterviewd over debuutroman ‘De rest is naakt’

Emma Zuiderveen door LINDA geïnterviewd over debuutroman ‘De rest is naakt’

Dinsdag 1 april verscheen bij uitgeverij Prometheus de debuutroman De rest is naakt van Emma Zuiderveen. In haar roman onderzoekt Zuiderveen wat er kan gebeuren als je weigert je verdriet…

Lees verder >
‘ReinAard’ van Tom Lanoye ontvangt lovende recensies

‘ReinAard’ van Tom Lanoye ontvangt lovende recensies

Vorige week verscheen ReinAard, een fantastische moderne hervertelling van Van den vos Reynaerde door Tom Lanoye. De pers reageerde enthousiast op deze langverwachte publicatie en inmiddels verschenen er al tal…

Lees verder >
Nieuwe thriller ‘Het huis met de palm’ van Esther Verhoef verschenen

Nieuwe thriller ‘Het huis met de palm’ van Esther Verhoef verschenen

Vandaag is de langverwachte thriller Het huis met de palm van Esther Verhoef verschenen. Dit nagelbijtend spannende verhaal speelt zich af in mondain Amsterdam-Zuid, een vervallen Frans jachtslot en zonovergoten…

Lees verder >
‘Zwarte september’ van Sandro Veronesi besproken in de Volkskrant en **** in De Standaard

‘Zwarte september’ van Sandro Veronesi besproken in de Volkskrant en **** in De Standaard

Zwarte september, de nieuwe roman van Sandro Veronesi, verscheen op vrijdag 7 maart. De roman neemt je mee naar het Italië in de zomer van 1972. Vorige week werd Zwarte…

Lees verder >
De verschijning van ‘Uit eten in Amsterdam’ van Maarten Hell & Charlotte Kleyn

De verschijning van ‘Uit eten in Amsterdam’ van Maarten Hell & Charlotte Kleyn

Afgelopen vrijdag vond in Hotel De Goudfazant de feestelijke boekpresentatie plaats van Uit eten in Amsterdam, een boek over vier eeuwen culinaire cultuurgeschiedenis in de stad. Historici Maarten Hell en…

Lees verder >
‘De bandagist’ van Marente de Moor besproken in HP/De Tijd en Nieuwsweekend

‘De bandagist’ van Marente de Moor besproken in HP/De Tijd en Nieuwsweekend

Vorige week verscheen De bandagist, de nieuwe roman van Marente de Moor, en werd gelijk uitgebreid besproken in HP/De Tijd en in de boekenrubriek van Nieuwsweekend. Volgens Arjan Peters (HP/De…

Lees verder >
‘Grace’ besproken in de Volkskrant en getipt in AD MEZZA

‘Grace’ besproken in de Volkskrant en getipt in AD MEZZA

Vorige week werd Grace van Paul Lynch getipt in AD MEZZA en besproken in de Volkskrant. In Grace beschrijft Paul Lynch de Grote Hongersnood in 19de-eeuws Ierland. Volgens Hans Bouman…

Lees verder >