De schotse auteur van het in Nederland recent verschenen boek Herfst, Ali Smith, verscheen vandaag in een interview in NRC naar aanleiding van haar nieuwe boek. De brexit-roman over de bijzondere vriendschap tussen hoofdpersoon Elisabeth en haar zeventig jaar oudere buurman Daniel Gluck stond op de shortlist voor de Man Booker Prize 2017. Smiths andere boeken Hotel WereldThe Accidental en Het een als het ander werden net als Herfst voor de prijs genomineerd. Voor Het een als het ander kreeg Smith in 2015 de Baileys Prize, de Goldsmiths Prize en de Costa Novel Award.

In het interview met Nynke van Verschuer spreekt de auteur over het razendpopulaire Herfst en over de maatschappelijke achtergrond die het boek heeft gevormd. Smith spreekt zich uit over het centrale thema, de Brexit. ‘Ik snap de zin van grenzen niet, tenzij we die grenzen oversteken. Mens te zijn, of vis, of vogel, betekent dat je een zekere opwinding voelt om grenzen te overschrijden.’ Volgens Smith heeft zo’n afscheiding een enorm effect op een samenleving, maar ook op een familie.  ‘Je stemt ja of nee, en plotseling sta je lijnrecht tegenover elkaar. Dat is het meest verdelende wat je kunt verzinnen.’

Herfst is volgens haar toepasbaar op grotere schaal. Op veel plekken in de wereld is er namelijk sprake van een tweedeling. ‘Mijn verhaal is het heel kleine verhaal, een echo van wat er in de hele wereld gebeurt’, stelt Smith. ‘Ik denk dat we aandacht moeten hebben voor de breuk die overal plaatsvindt, voor de extremen, en dat we die moeten proberen te overbruggen.’ De schrijfster snapt in zekere zin wel dat lezers haar roman als een hoopvol boek beschouwen, vertelt ze. ‘Dat komt denk ik omdat het over de seizoenen gaat. Dat de tijd doorlopend en voortdurend is en individuele levens, zorgen en politiek nietig maakt.’

Lees hier het volledige interview met Ali Smith in NRC.

Op dinsdag 13 maart gaat Ali Smith in de Amstelkerk te Amsterdam om 20.00 uur in gesprek met Liddie Austin. Kijk hier voor meer informatie over het optreden.


De pers over Herfst:

‘De eerste serieuze Brexit-roman.’ The Financial Times

Herfst is een prachtige, ontroerende symfonie van herinneringen, dromen en vluchtige waarheden.’ The Guardian

‘Ik ken weinig schrijvers – behalve Virginia Woolf en James Salter – die een verhaal zo veel vaart kunnen geven met alleen de vertelstem. (…) In een land dat met zichzelf overhoop ligt, is een schrijver zoals Smith meer waard dan een heel parlement.’ The Financial Times

‘Smith heeft het boek in een enorm tempo geschreven, maar dat staat de stilistische bravoure en een geraffineerde structuur niet in de weg. De politiek heeft geen antwoord op het populisme, de literatuur met als woordvoerder Ali Smith misschien wel.’ NRC Handelsblad ****

‘Een caleidoscopisch, uitdagend en stilistisch virtuoos boek’ Het Parool

Herfst is een sensorische roman.’ Trouw

‘Sprankelend en poëtisch’ Daniëlle van Eck, Het Parool


Over Herfst:

De 101-jarige Daniel Gluck en de 32-jarige Elisabeth hebben een bijzondere vriendschap. Elisabeth leerde Daniel kennen toen ze acht was. Hij was haar buurman, en deze belezen, enthousiaste kunstverzamelaar nam haar mee in zijn wereld van kunst en literatuur.
Als Elisabeth naast een slapende Daniel in het verzorgingshuis zit, dringt de betekenis van de gesprekken die ze als kind met hem had tot haar door. Van hem leerde ze wat het leven waardevol maakt, en hij voedde ook haar belangstelling voor kunst, met name voor de popartkunstenares Pauline Boty over wie ze haar afstudeerscriptie heeft geschreven.
Daarnaast kijken we mee met de surreële ijldromen van Daniel, waarin tijd, ruimte, taal en natuur door elkaar heen spelen.
De meest hilarische pagina’s zijn gewijd aan Elisabeths benadering van alledaagse beslommeringen, waarin Ali Smith met grimmige ironie de kille politieke verhoudingen na de Brexit en de dolgedraaide bureaucratie aan de kaak stelt.
Herfst is met vaart en humor geschreven, maar stemt ook tot nadenken over onze moderne tijd. Het is een inspirerende ideeënroman over een innige vriendschap.

Ali Smith (1962) is geboren in Inverness, Schotland. Dankzij haar magistrale psychologische inzicht en stilistisch raffinement was ze meerdere malen een van de favorieten van de Man Booker Prize-jury. Haar boeken Hotel WereldThe Accidental en Het een als het ander werden net als Herfst voor de prijs genomineerd. Voor Het een als het ander kreeg Smith in 2015 de Baileys Prize, de Goldsmiths Prize en de Costa Novel Award.

 

Ook interessant



Uitgeverij Prometheus standaard afbeelding

Erik de Lange genomineerd voor de longlist Libris Geschiedenis Prijs 2025

Met trots delen wij dat afgelopen zaterdag is bekendgemaakt dat Erik de Lange, auteur bij Uitgeverij Prometheus, met zijn boek De laatste dagen van Barbarije is genomineerd voor de longlist…

Lees verder >
‘Held in eigen verhaal’ van Iris Enthoven verschenen

‘Held in eigen verhaal’ van Iris Enthoven verschenen

Gisteren werd Held in eigen verhaal van Iris Enthoven feestelijk gelanceerd in de tuin van Prometheus, een bijzonder moment waarop vrienden, familie én helden uit het boek bijeenkwamen om te proosten. Afgelopen…

Lees verder >
Uitgeverij Prometheus standaard afbeelding

De Groene Amsterdammer en NRC schrijven over ‘De laatste dagen van Barbarije’ van Erik de Lange

Dit weekend verschenen er maar liefst twee recensies over De laatste dagen van Barbarije van Erik de Lange: Esha Guy Hadjadj schreef erover in De Groene Amsterdammer en Bart Funnekotter…

Lees verder >
‘Zwarte september’ van Sandro Veronesi en ‘ReinAard’ van Tom Lanoye in de top drie van HUMO

‘Zwarte september’ van Sandro Veronesi en ‘ReinAard’ van Tom Lanoye in de top drie van HUMO

Op de website van HUMO werden afgelopen weekend de tien beste boeken van 2025 tot nu toe bekendgemaakt. In de top drie pronkten twee, bij Uitgeverij Prometheus uitgegeven, boeken: Zwarte…

Lees verder >
Uitgeverij Prometheus standaard afbeelding

Minidocumentaire over ‘Engelland’ van A.H.J. Dautzenberg uitgezonden bij Omroep Brabant

Woensdag 18 juni werd er een minidocumentaire over de nieuwe roman Engelland van A.H.J. Dautzenberg uitgezonden bij Omroep Brabant. In een klein kwartier neemt Anton Dautzenberg de kijker mee naar…

Lees verder >
‘Schilfers’ van Lenny Peeters besproken in De Standaard der Letteren

‘Schilfers’ van Lenny Peeters besproken in De Standaard der Letteren

In april verscheen Schilfers van Lenny Peeters bij Uitgeverij Prometheus. Niet veel later verscheen er in De Standaard der Letteren een recensie geschreven door Bert van Raemdonck, die het boek…

Lees verder >
Recensie van ‘Een nieuw geluid’ van Gillis Dorleijn & Wiljan van den Akker in de Volkskrant

Recensie van ‘Een nieuw geluid’ van Gillis Dorleijn & Wiljan van den Akker in de Volkskrant

De dichter Sasja Janssen schreef afgelopen zaterdag een recensie over Een nieuw geluid van Gillis Dorleijn & Wiljan van den Akker in de Volkskrant. Ze verbleef ‘met plezier in het…

Lees verder >
Olivier van Beemen wint Brusseprijs 2025 met ‘Ondernemers in het wild’

Olivier van Beemen wint Brusseprijs 2025 met ‘Ondernemers in het wild’

Afgelopen zaterdag heeft onderzoeksjournalist Olivier van Beemen de Brusseprijs gewonnen met zijn boek Ondernemers in het wild. Deze prijs wordt sinds 2006 jaarlijks uitgereikt voor het beste journalistieke boek van…

Lees verder >