Afgelopen weekend verscheen er in Trouw een interview met Judith Eykelenboom, auteur van de lovend ontvangen debuutroman Biefstuk. In de rubriek Ik heb een droom gaat Eykelenboom in op de invloed die nachtmerries hadden op het schrijven van haar boek. ‘Terugkerend thema in mijn nachtmerries was gevangenzitten en moeten vluchten. Vaak vluchtte ik voor mijn vader die me plotseling aanviel met een mes, echt ontsnappen lukte niet omdat ik geen kans zag mijn schoenen goed aan te doen. Schoenen staan voor geaard zijn, veiligheid. De symboliek daarvan heb ik verwerkt in mijn debuutroman Biefstuk, waarin zowel de vader als zijn twee dochters op een gegeven moment weggaan zonder schoenen,’ aldus Eykelenboom.

Over de autobiografische elementen in haar werk voegt ze toe: ‘Het boek bevat veel ingrediënten uit mijn leven; ik spaar niemand, maar ondanks hun tekortkomingen beschrijf ik alle personages met liefde. Wel had ik een beetje het gevoel of ik met het boek mijn ziel verkocht. Een grotendeels autobiografische roman dwingt je na te denken over je verleden,’ aldus Eykelenboom.

Eerder ontving Biefstuk vier sterren in de Volkskrant en Dagblad de Limburger. Daarnaast verschenen er stukken in MargrietLINDA, JAN, Den Haag Centraal en de regionale bladen van Noord-Holland. Ook was Eykelenboom te gast bij radioprogramma Nieuws en Co op Radio1. Luister hier die uitzending terug.

Over Biefstuk:

Om grip te krijgen op de werkelijkheid legt de vijftienjarige Levi Storm haar omgeving vast met de oude camera van haar moeder. De foto’s zijn, net als haar familie, verre van alledaags: de ribben van haar zusje, een gat in het houtwerk, haar moeder die hoogzwanger een sigaret rookt, de hamer onder haar bed. In een wereld die steeds meer afbrokkelt, waarin de grens tussen realiteit en waanzin flinterdun is, levert Levi het bewijs hoe de dingen echt zijn door ‘de essentie’ te fotograferen. De vraag is of ze weerstand kan bieden aan haar vader, een labiele fantast.
Om zichzelf en haar familie te redden, zet ze alles op het spel. De inzet: de onschuld van haar zusje en die van haarzelf.

Judith Eykelenboom (1983) wilde na haar studie journalistiek geen journalist worden, maar schrijver. Ze belandde op de schrijversvakschool en voelde zich meteen als een vis in het water. Met haar debuutroman Biefstuk bewijst Eykelenboom dat ze de goede keuze gemaakt heeft.

‘Compositorisch sterk debuut.’ Arjan Peters, de Volkskrant ****

‘Steengoed boek.’ Dagblad de Limburger ****

‘Intrigerend debuut over het verlangen naar echtheid.’  LINDA.

‘Meeslepend familieportret.’ JAN

‘Intrigerend debuut.’ Margriet

Ook interessant



Interview met Lale Gül in Trouw

Interview met Lale Gül in Trouw

Aan de hand van de tien geboden werd Lale Gül door Arjan Visser geïnterviewd voor Trouw. Afgelopen mei verscheen Ik ben vrij, het tweede boek van deze schrijfster, bekend van…

Lees verder >
•••• in NRC voor ‘De wentelende eeuw’ van Niek van Sas

•••• in NRC voor ‘De wentelende eeuw’ van Niek van Sas

Niek van Sas, oud-hoogleraar geschiedenis, neemt in zijn nieuwe boek De wentelende eeuw de lezer mee door de veelbewogen negentiende eeuw van Nederland. Dit doet hij aan de hand van…

Lees verder >
Marijn Kruk in de media

Marijn Kruk in de media

Voormalig correspondent en journalist Marijn Kruk neemt in zijn onlangs verschenen boek Opstand de lezer mee door het Europa anno nu, waar rechts-populistische bewegingen steeds meer in populariteit toenemen. Voor…

Lees verder >
‘Caledonian Road’ van Andrew O’Hagan ••••• in NRC

‘Caledonian Road’ van Andrew O’Hagan ••••• in NRC

De Schotse schrijver Andrew O’Hagan schreef in zijn roman Caledonian Road over de Londense upper class en zijn twijfelachtige handel en zaken. NRC-recensent Michel Krielaars las het boek en waardeerde het met…

Lees verder >
Michael Cunningham in de media en te gast in De Balie

Michael Cunningham in de media en te gast in De Balie

Michael Cunningham beschrijft in zijn nieuwe boek Dag een kleinschalig maar intens gezinsdrama, heel iets anders dan de familiesaga over eerdere generaties die hij in eerste instantie voor ogen had.…

Lees verder >
Maral Noshad Sharifi op shortlist Hebban Debuutprijs 2024

Maral Noshad Sharifi op shortlist Hebban Debuutprijs 2024

Citroeninkt van Maral Noshad Sharifi is dit jaar een van de genomineerden voor de Hebban Debuutprijs. De lezerscommunity Hebban.nl organiseert jaarlijks de Hebban Debuutprijs, een aanmoedigingsprijs voor debutanten, gericht op…

Lees verder >
‘De vertrouweling’ van Ariëtte Dekker uitgebreid besproken in de media

‘De vertrouweling’ van Ariëtte Dekker uitgebreid besproken in de media

Ariëtte Dekker schetst in De vertrouweling een waanzinnig gedetailleerd beeld over Sam van Deventer (aldus de Volkskrant), die een belangrijke rol speelde in het leven van het echtpaar Kröller-Müller. In…

Lees verder >
Uitgeverij Prometheus standaard afbeelding

Eva Cukier te gast in Buitenhof over ‘Ruzland’

Eva Cukier was zondag 16 juni te gast bij Twan Huys in Buitenhof naar aanleiding van het verschijnen van haar boek Ruzland. Ze vertelde hier over haar boek en haar…

Lees verder >