Afgelopen weekend verscheen er in Trouw een interview met Judith Eykelenboom, auteur van de lovend ontvangen debuutroman Biefstuk. In de rubriek Ik heb een droom gaat Eykelenboom in op de invloed die nachtmerries hadden op het schrijven van haar boek. ‘Terugkerend thema in mijn nachtmerries was gevangenzitten en moeten vluchten. Vaak vluchtte ik voor mijn vader die me plotseling aanviel met een mes, echt ontsnappen lukte niet omdat ik geen kans zag mijn schoenen goed aan te doen. Schoenen staan voor geaard zijn, veiligheid. De symboliek daarvan heb ik verwerkt in mijn debuutroman Biefstuk, waarin zowel de vader als zijn twee dochters op een gegeven moment weggaan zonder schoenen,’ aldus Eykelenboom.

Over de autobiografische elementen in haar werk voegt ze toe: ‘Het boek bevat veel ingrediënten uit mijn leven; ik spaar niemand, maar ondanks hun tekortkomingen beschrijf ik alle personages met liefde. Wel had ik een beetje het gevoel of ik met het boek mijn ziel verkocht. Een grotendeels autobiografische roman dwingt je na te denken over je verleden,’ aldus Eykelenboom.

Eerder ontving Biefstuk vier sterren in de Volkskrant en Dagblad de Limburger. Daarnaast verschenen er stukken in MargrietLINDA, JAN, Den Haag Centraal en de regionale bladen van Noord-Holland. Ook was Eykelenboom te gast bij radioprogramma Nieuws en Co op Radio1. Luister hier die uitzending terug.

Over Biefstuk:

Om grip te krijgen op de werkelijkheid legt de vijftienjarige Levi Storm haar omgeving vast met de oude camera van haar moeder. De foto’s zijn, net als haar familie, verre van alledaags: de ribben van haar zusje, een gat in het houtwerk, haar moeder die hoogzwanger een sigaret rookt, de hamer onder haar bed. In een wereld die steeds meer afbrokkelt, waarin de grens tussen realiteit en waanzin flinterdun is, levert Levi het bewijs hoe de dingen echt zijn door ‘de essentie’ te fotograferen. De vraag is of ze weerstand kan bieden aan haar vader, een labiele fantast.
Om zichzelf en haar familie te redden, zet ze alles op het spel. De inzet: de onschuld van haar zusje en die van haarzelf.

Judith Eykelenboom (1983) wilde na haar studie journalistiek geen journalist worden, maar schrijver. Ze belandde op de schrijversvakschool en voelde zich meteen als een vis in het water. Met haar debuutroman Biefstuk bewijst Eykelenboom dat ze de goede keuze gemaakt heeft.

‘Compositorisch sterk debuut.’ Arjan Peters, de Volkskrant ****

‘Steengoed boek.’ Dagblad de Limburger ****

‘Intrigerend debuut over het verlangen naar echtheid.’  LINDA.

‘Meeslepend familieportret.’ JAN

‘Intrigerend debuut.’ Margriet

Ook interessant



Karin Amatmoekrim wint de Nederlandse Biografieprijs 2024

Karin Amatmoekrim wint de Nederlandse Biografieprijs 2024

Op maandag 21 oktober ontving Karin Amatmoekrim de Nederlandse Biografieprijs 2024 voor haar biografie over Anil Ramdas, In wat voor land leef ik eigenlijk? De Nederlandse Biografieprijs wordt elke twee…

Lees verder >
‘Ondernemers in het wild’ van Olivier van Beemen vertaald naar het Frans en Duits

‘Ondernemers in het wild’ van Olivier van Beemen vertaald naar het Frans en Duits

Eerder dit jaar verscheen Ondernemers in het wild van onderzoeksjournalist Olivier van Beemen, over zijn onderzoek naar de organisatie African Parks. Een boek dat ook internationaal behoorlijk de aandacht trok,…

Lees verder >
Karin Amatmoekrim en Roelof van Gelder op de shortlist voor de Nederlandse Biografieprijs

Karin Amatmoekrim en Roelof van Gelder op de shortlist voor de Nederlandse Biografieprijs

Vandaag is de shortlist van de Nederlandse Biografieprijs 2024 bekendgemaakt. Zowel Karin Amatmoekrim met In wat voor land leef ik eigenlijk?Anil Ramdas, onmogelijk kosmopoliet als Roelof van Gelder met De…

Lees verder >
Profiel Ien Dales in De Groene Amsterdammer

Profiel Ien Dales in De Groene Amsterdammer

Onlangs verscheen Pontificaal sociaal van Sylvester Hoogmoed, een biografie over Ien Dales. In De Groene Amsterdammer schreef Sylvester Hoogmoed ook een kort profiel over Ien Dales, waarin hij haar carrière…

Lees verder >
**** voor ‘Hoop en bestemming’ van Natt och Dag in De Standaard

**** voor ‘Hoop en bestemming’ van Natt och Dag in De Standaard

Onlangs verscheen de nieuwe historische roman Hoop en bestemming van de Zweedse auteur Niklas Natt och Dag, over de beruchtste moord in de Zweedse geschiedenis, gepleegd door een voorvader van…

Lees verder >
Recensie ‘Museum van de Zilveren Eeuw’ in Trouw

Recensie ‘Museum van de Zilveren Eeuw’ in Trouw

Onlangs verscheen de nieuwe roman van Ernst Timmer, Museum van de Zilveren Eeuw, een fictief verhaal geïnspireerd door het grote plan voor een Nationaal Historisch museum. Gerwin van der Werf…

Lees verder >
Positieve recensies voor ‘Het compromis van Long Island’ van Brodesser-Akner

Positieve recensies voor ‘Het compromis van Long Island’ van Brodesser-Akner

De Amerikaanse Taffy Brodesser-Akner debuteerde in 2020 met haar succesvolle Fleishman zit in de problemen. Onlangs verscheen haar nieuwe roman Het compromis van Long Island, een roman over de Joods-Amerikaanse…

Lees verder >
Karin Amatmoekrim op Longlist Boekenbon Literatuurprijs 2024

Karin Amatmoekrim op Longlist Boekenbon Literatuurprijs 2024

In wat voor land leef ik eigenlijk van Karin Amatmoekrim staat op de longlist van de Boekenbon Literatuurprijs 2024. Deze prijs is de bekroning van het beste Nederlandstalige boek van…

Lees verder >