Dit weekend verscheen er een groot interview met de Canadese auteur Margaret Atwood. Aankomende zaterdag geeft zij een lezing in Amsterdam op uitnodiging van het Nexus Instituut. In het interview kondigt ze de titel van de lezing aan: ‘Greetings, Earthlings! What are these Human Rights of Which You Speak?’. 

Atwood voelt zich gedwongen om deze lezing te geven. ‘Ik zou natuurlijk veel liever willen dat alles vredig en onbewogen was. En dat alle mensen elkaar goed zouden behandelen. Maar dat is niet het geval. Het was nóóit het geval. Maar we zien nu politiek gedrag dat we voor het laatst zagen in de jaren dertig. Extremistische politiek, aan de linker- en rechterkant.’

Ook Atwoods bekendste roman Het verhaal van de Dienstmaagd uit 1985 en de populaire serie worden besproken in het interview. ‘Het boek werd toen lovend ontvangen en betekende Atwoods definitieve doorbraak. Maar juist nu, meer dan dertig jaar na verschijnen, is het populairder dan ooit, spreekt het nieuwe lezers aan.’ schrijven Thomas de Veen en Clara van de Wiel. ‘Geen twijfel over mogelijk’, antwoordt Atwood op de vraag of haar boek in 2018 anders wordt gelezen dan in 1985. ‘Het is dichterbij. In 1985 kon je makkelijk zeggen: ‘Ach Margaret, wat overdrijf je nou, dat zal toch nooit gebeuren!’ Maar ook in Europa zijn ze daarover inmiddels van gedachten veranderd.’

Het volledige interview kunt u hier teruglezen.

De Nexus-lezing op zaterdag 10 november is van 15:00 – 17:00.


Over Het verhaal van de Dienstmaagd:

Binnen de grenzen van de voormalige Verenigde Staten heeft een christelijke beweging de macht gegrepen. In deze nieuwe Republiek Gilead dient eenieder naar de letter van het Oude Testament te leven. Vanfred, de vertelster, behoort tot de nieuwe klasse der ‘Dienstmaagden’, die slechts één doel heeft: zich voort te planten. Alleen ’s nachts in haar sobere kamer is ze vrij om zich over te geven aan haar illegale herinneringen: het lezen van boeken, haar eigen naam, het nu irrelevant geworden begrip ‘liefde’.

In een sobere stijl, die afwisselend koele observatie, ontroering, wanhoop, hartstocht en wrange humor reflecteert, legt Vanfred het zwarte hart bloot dat schuilgaat achter de kalme façade van een reactionair establishment. Een regime dat bepaalde stemmingen in onze maatschappij tot een even logische als huiveringwekkende conclusie doordrijft: is dat een futuristisch schrikbeeld, of de ware nabije toekomst van Amerika?

 

 

Margaret Atwood (Ottawa, 1939) wordt beschouwd als de ‘grande dame’ van de Canadese literatuur. Met haar talloze romans, gedichten en verhalenbundels heeft ze een miljoenenpubliek verworven. Haar werk is in meer dan veertig talen verschenen en De blinde huurmoordenaar werd in 2000 bekroond met de Booker Prize. Ze woont in Toronto.

‘Margaret Atwoods gedurfde werk tot op heden: een wrang toekomstbeeld van de maar al te aannemelijke resultaten van het huidige ongenoegen in de westerse maatschappij.’ Publishers Weekly

‘Een roman die perfect sommige van de duistere betrekkingen tussen politiek en seks belicht.’ The Washington Post Book World

Ook interessant



Pechtold en Snels te gast in Op1 naar aanleiding van verschijnen ‘Tot uw dienst’

Pechtold en Snels te gast in Op1 naar aanleiding van verschijnen ‘Tot uw dienst’

Afgelopen donderdag verscheen Tot uw dienst van Alexander Pechtold en Bart Snels. Diezelfde avond waren beiden te gast bij Op1, waar ze de aanleiding van het boek bespraken. Pechtold en…

Lees verder >
Uitgeverij Prometheus standaard afbeelding

Veel media-aandacht voor ‘Op het spectrum’ van Koen Bruning

Afgelopen dinsdag verscheen Op het spectrum van Koen Bruning. Het boek vertelt aan de hand van Koens persoonlijke ervaringen hoe het is om in deze samenleving autisme te hebben en…

Lees verder >
‘Die ene melding’ van Wil Thijssen in Op1

‘Die ene melding’ van Wil Thijssen in Op1

Afgelopen maandag werd er in de uitzending van Op1 uitgebreid aandacht besteed aan Die ene melding van Wil Thijssen. Naar aanleiding van het vertrek van Henk van Essen als korpschef…

Lees verder >
***** voor ‘Toneelspelen’ van Sarah Neutkens in Knack

***** voor ‘Toneelspelen’ van Sarah Neutkens in Knack

Afgelopen woensdag kreeg Toneelspelen van Sarah Neutkens vijf sterren van Knack, nadat het boek 6 februari j.l. verscheen. Recensent Marnix Verplancke: ‘Toneelspelen deed me denken aan de zwart-witfilms van de…

Lees verder >
Groot interview met Philip Huff in de Volkskrant naar aanleiding van verschijnen ‘Open’

Groot interview met Philip Huff in de Volkskrant naar aanleiding van verschijnen ‘Open’

Vandaag verschijnt de nieuwe roman van Philip Huff, Open. Naar aanleiding van het verschijnen van zijn nieuwe roman is Huff geïnterviewd door Nathalie Huigsloot. Het interview verscheen afgelopen zaterdag in…

Lees verder >
●●●●● in NRC voor ‘Dag’ van Michael Cunningham

●●●●● in NRC voor ‘Dag’ van Michael Cunningham

Donderdag 8 februari kreeg Dag van Michael Cunningham vijf ballen in NRC. Recensent Rob van Essen noemt het boek een ‘meesterlijke nieuwe roman van Michael Cunningham over de moeite die…

Lees verder >
‘De Gebroeders Maxilari’ van David Pefko op longlist Libris Literatuur Prijs 2024

‘De Gebroeders Maxilari’ van David Pefko op longlist Libris Literatuur Prijs 2024

Op 29 januari werd de longlist van de Libris Literatuur Prijs 2024 bekendgemaakt. De jury, onder leiding van Kim Putters, nomineerde De Gebroeders Maxilari van David Pefko voor de prijs.…

Lees verder >
Na ‘De Mol’ ook uitgebreide media-aandacht voor Kosters ‘De Belg’

Na ‘De Mol’ ook uitgebreide media-aandacht voor Kosters ‘De Belg’

Afgelopen week verscheen er in Het Financieele Dagblad al een groot interview met Michael Wolff, auteur van De Val, over de Amerikaanse mediamagnaat Rupert Murdoch. Nu is er ook brede…

Lees verder >