Gister verscheen een interview met Sjarrel de Charon in het NRC naar aanleiding van zijn boek De achterkant van Facebook. Hierin beschrijft de Charon zijn ervaring als Facebook-moderator (een Facebook-moderator filtert alle foto’s en video’s die Facebook-gebruikers als ongepast rapporteren), en de impact van alle ellende die hij hierdoor te zien kreeg. Tegen Reinier Kist vertelt de Charon:

‘Je shift eindigt om tien uur ’s avonds. Tijdens je werk heb je al een halve liter wijn gedronken en kalmeringstabletten geslikt. Vervolgens ga je nog een halve liter bier halen en een klein flesje wodka. Zo deden de meesten het op kantoor. Je wil jezelf verdoven (…) Eén van de zwaarste aspecten aan het werk is dat je je eigen moraal moet uitschakelen. Je bent een machine in dienst van Facebook. Het Facebookbeleid is heilig, hoe tegenstrijdig het soms ook lijkt.’

De Charon pleit dan ook voor nog meer toezicht en regelgeving, het internet laat nu teveel ruimte om agressie, pesterijen en andere narigheid vrij te etaleren. ‘Overheden en burgerrechtenorganisaties moeten met internetbedrijven om de tafel om te bedenken hoe het beter kan. Laten we hier alsjeblieft iets van leren.’

U kunt het hele interview hier teruglezen.


Over De achterkant van Facebook:

Als Sjarrel de Charon in juli 2017 aan de slag gaat voor Arvato Bertelsmann in Berlijn, heeft hij geen idee wat hem boven het hoofd hangt. Pas tijdens de introductietraining wordt hem verteld dat hij als content moderator voor Facebook en Instagram aan de slag zal gaan. Belangrijk werk: de content moderators hebben in de hand welke posts online blijven staan, en wat er van bovenaf verwijderd wordt.

Omdat De Charon een van de weinige Nederlanders is die dit werk aannemen, krijgt hij, als onderdeel van een voortdurend onderbezet team, dagelijks duizenden posts, foto’s en video’s onder ogen. Racisme, haat, zelfmoord, Syriëgangers, kinderporno, executies, pesterijen, zelfbeschadigingen, revenge porn en sadisme komen non-stop voorbij. Tijdens Sinterklaas, verkiezingen en demonstraties verdubbelt het aantal meldingen. Bij elke post moet hij kiezen: wat gaat te ver en wat moet hij volgens de richtlijnen – soms tegen beter weten in – laten schieten?

Dit ontstellend heftige werk houdt De Charon acht maanden vol. Als het hem teveel wordt, staat hij er alleen voor: Arvato noch Facebook is geïnteresseerd in het welzijn van zijn werknemers. Na zijn ontslag besluit Sjarrel: Nederland – of eigenlijk: de hele wereld – moet weten wat er hier gebeurt en hoeveel leed deze bedrijven op hun geweten hebben.

De achterkant van Facebook is een oproep en een aanklacht. De Charon is de klokkenluider.

Sjarrel de Charon werkte vanaf de zomer van 2017 acht maanden voor Facebook en Instagram in Berlijn. In september 2018 was hij te horen tijdens de radiodocumentaire ‘Facebook, een nachtmerrie’ van VPRO Radio Doc.

Ook interessant



Uitgeverij Prometheus standaard afbeelding

Erik de Lange genomineerd voor de longlist Libris Geschiedenis Prijs 2025

Met trots delen wij dat afgelopen zaterdag is bekendgemaakt dat Erik de Lange, auteur bij Uitgeverij Prometheus, met zijn boek De laatste dagen van Barbarije is genomineerd voor de longlist…

Lees verder >
‘Held in eigen verhaal’ van Iris Enthoven verschenen

‘Held in eigen verhaal’ van Iris Enthoven verschenen

Gisteren werd Held in eigen verhaal van Iris Enthoven feestelijk gelanceerd in de tuin van Prometheus, een bijzonder moment waarop vrienden, familie én helden uit het boek bijeenkwamen om te proosten. Afgelopen…

Lees verder >
Uitgeverij Prometheus standaard afbeelding

De Groene Amsterdammer en NRC schrijven over ‘De laatste dagen van Barbarije’ van Erik de Lange

Dit weekend verschenen er maar liefst twee recensies over De laatste dagen van Barbarije van Erik de Lange: Esha Guy Hadjadj schreef erover in De Groene Amsterdammer en Bart Funnekotter…

Lees verder >
‘Zwarte september’ van Sandro Veronesi en ‘ReinAard’ van Tom Lanoye in de top drie van HUMO

‘Zwarte september’ van Sandro Veronesi en ‘ReinAard’ van Tom Lanoye in de top drie van HUMO

Op de website van HUMO werden afgelopen weekend de tien beste boeken van 2025 tot nu toe bekendgemaakt. In de top drie pronkten twee, bij Uitgeverij Prometheus uitgegeven, boeken: Zwarte…

Lees verder >
Uitgeverij Prometheus standaard afbeelding

Minidocumentaire over ‘Engelland’ van A.H.J. Dautzenberg uitgezonden bij Omroep Brabant

Woensdag 18 juni werd er een minidocumentaire over de nieuwe roman Engelland van A.H.J. Dautzenberg uitgezonden bij Omroep Brabant. In een klein kwartier neemt Anton Dautzenberg de kijker mee naar…

Lees verder >
‘Schilfers’ van Lenny Peeters besproken in De Standaard der Letteren

‘Schilfers’ van Lenny Peeters besproken in De Standaard der Letteren

In april verscheen Schilfers van Lenny Peeters bij Uitgeverij Prometheus. Niet veel later verscheen er in De Standaard der Letteren een recensie geschreven door Bert van Raemdonck, die het boek…

Lees verder >
Recensie van ‘Een nieuw geluid’ van Gillis Dorleijn & Wiljan van den Akker in de Volkskrant

Recensie van ‘Een nieuw geluid’ van Gillis Dorleijn & Wiljan van den Akker in de Volkskrant

De dichter Sasja Janssen schreef afgelopen zaterdag een recensie over Een nieuw geluid van Gillis Dorleijn & Wiljan van den Akker in de Volkskrant. Ze verbleef ‘met plezier in het…

Lees verder >
Olivier van Beemen wint Brusseprijs 2025 met ‘Ondernemers in het wild’

Olivier van Beemen wint Brusseprijs 2025 met ‘Ondernemers in het wild’

Afgelopen zaterdag heeft onderzoeksjournalist Olivier van Beemen de Brusseprijs gewonnen met zijn boek Ondernemers in het wild. Deze prijs wordt sinds 2006 jaarlijks uitgereikt voor het beste journalistieke boek van…

Lees verder >