Lunchinterview met Nowelle Barnhoorn in NRC
Afgelopen zaterdag verscheen er in de NRC een openhartig interview met Nowelle Barnhoorn over haar recent verschenen, tweede roman De Tweelingparadox. De Tweelingparadox vertelt het verhaal van de eeneiige tweeling Thomas en Mathis, die samen opgroeien in een haast idyllische omgeving en samen elkaars beste maatjes zijn. Maar waar Mathis zich ontwikkelt tot een grote, fitte man, is Thomas lichamelijk gehandicapt en gebonden aan zijn rolstoel door epileptische aanvallen. Wanneer hun levens zich van elkaar scheiden, worden de broers met nieuwe dilemma’s geconfronteerd.
In het interview met Rinskje Koelewijn spreekt Barnhoorn over de overduidelijke autobiografische elementen van haar tweede roman. Zo is zij zelf een helft van een eeneiige tweeling en hoewel zij zelf in perfecte gezondheid ter wereld kwam, is haar zusje meervoudig gehandicapt. Toch gaat haar boek over twee jongens, niet twee meisjes. ‘Het is makkelijker om vanuit een man te schrijven’, vertelt de auteur. ‘Natuurlijker. Mannen hebben vaak meer afstand tot emoties, en mij gaf het meer afstand om erover te kunnen schrijven. Het contrast tussen de twee lijkt groter als het jongens zijn. De één normaal, goed uitziend, succesvol. De ander blijft een jongetje. Onvolgroeid, niet in staat zich fysiek te uiten, geen begrip van de normale wereld.’ Daarnaast is ze van mening dat de omstandigheden misschien wel meer confronterend zouden zijn voor jongens van voor meisjes. ‘Hij is hulpeloos, kwetsbaar, aandoenlijk. Hij heeft zo’n totaal andere positie dan normale mannen.’ Lees hier het volledige interview met Nowelle Barnhoorn in NRC.
De Tweelingparadox werd warm ontvangen door de pers. Volgens recensent Douwe de Vries van Friesch Dagblad kent het boek vele ontroerende passages. ‘Barnhoorn heeft een bewonderenswaardig evenwicht weten te bereiken tussen haar soepele, soms humoristische stijl en het toch ernstige thema van de roman.’ De auteur zou de lezer met haar tragische verhaal de lezer een spiegel voorhouden. ‘Hoe lang en intensief moet je een gehandicapt kind beschermen voor de nieuwsgierige buitenwacht die niet weet om te gaan met gehandicapten? De auteur heeft deze levensvragen knap literair gestalte gegeven.’
Eerder ontving het boek al vier sterren van Volkskrant-recensent Arjan Peters. Peters schrijft dat Barnhoorn al in haar debuutroman Schemerdieren bewees dat ze beschikt over ‘een nonchalant ogende stijl waarmee ze ongemakkelijke situaties en vragen soepel aanvat.’ Volgens Peters weet Barnhoorn de tweeling sterk tegenover elkaar te plaatsen en voel je met beiden mee in hun missies tot zelfstandigheid. ‘Barnhoorn heeft een abonnement op ongemakkelijkheid, maar presenteert die zo trefzeker en droog dat ze de lezer in één moeite door vermaakt.’ Klik hier om de volledige recensie te lezen.
Daarnaast verscheen er een interview met de auteur in Opzij en was Barnhoorn te gast bij Radio NPO1 programma Spraakmakers.
Over De Tweelingparadox:
‘De Tweelingparadox dringt door tot de kern van wat het betekent om afhankelijk van elkaar te zijn. Ontroerend en bemoedigend – zeker voor iedereen die worstelt met zijn of haar familie.’
Abdelkader Benali
Thomas en Mathis groeien op in een idyllische, landerige omgeving. Als eeneiige tweeling begrijpen ze elkaar woordeloos en hebben ze geen andere speelkameraden nodig. Maar naarmate ze ouder worden, tekenen ook de verschillen tussen hen zich steeds duidelijker af. Waar Mathis uitgroeit tot een grote, fitte vent, blijft Thomas klein, spastisch en gebonden aan zijn bed en rolstoel. Terwijl Thomas het grootste deel van de dag op bed ligt, trekt Mathis de wijde wereld in. Als fotograaf bezoekt hij de plekken waar Thomas hardop over droomt. Terwijl Mathis op zijn reis steeds vaker geconfronteerd wordt met de verplichtingen die hij tegenover zijn broer voelt, is Thomas op zichzelf aangewezen. In hem groeien onontdekte krachten.
Nowelle Barnhoorn (1986) groeide op in het Friese dorp Hurdegaryp en deed de opleiding journalistiek in Zwolle. Inmiddels woont ze in Amsterdam, waar ze werkzaam is als freelanceredacteur en -journalist. In 2016 debuteerde ze met Schemerdieren, dat lovend werd ontvangen.
Over Schemerdieren:
‘Barnhoorn laat de lezer treiterend lang in het ongewisse in deze roman die opbouwt naar een grandioos gruwelijk en volstrekt onvoorspelbaar einde.’
Knack *****
‘Loepzuiver getekende personages.’
De Volkskrant
‘Schrijven, dat kan ze.’
Rob Schouten, Het Parool