Marte Kaan, psychotherapeute en schrijfster van Moeder natuur, was vorig weekend te gast bij MAX Nieuwsweekend. In Moeder natuur ging ze op zoek naar antwoord op de vraag ’tot in hoeverre moederliefde, dus de gevoelens van een moeder voor haar kind, natuurlijk zijn of tot in hoeverre dat een cultureel construct is’. Bij haar zoektocht kwam ze tot de conclusie dat een groot deel voornamelijk cultuur bepaald blijkt te zijn.

Kaan ziet een mogelijke uitweg van dergelijke culturele constructen in de lockdown. Wanneer de kunstmatige familierituelen – bijvoorbeeld de ‘familietour’ met kerst – tijdens de lockdown noodgedwongen stop worden gezet, hebben mensen opeens tijd om te beseffen wat ze er eigenlijk bij voelen. Volgens Kaan kunnen mensen de afstand juist fijn vinden of ‘je komt er meer achter wat je echte gevoelens zijn, dat is soms een schok en soms ook prettig’.

 

U luistert de uitzending hier terug.


Over Moeder Natuur:

We hechten ons aan onze ouders, aan onze geliefden, aan onze kinderen, en moeten hen ook steeds weer laten gaan, tot de dood ons definitief scheidt. Onze vroege hechtingsgeschiedenis is van grote invloed op al onze relaties. Toen Marte Kaan vanwege haar scheiding haar kinderen een paar dagen per week moest missen, vroeg ze zich af hoe dit hen zou vormen. Met een fascinatie voor de emotionele krachten die loskomen legt ze aan de hand van literatuur, film en wetenschap intrigerende psychologische en sociaal-culturele mechanismen bloot. Moeder Natuur toont wat het loslaten van je kinderen met je doet, waarom liefdeloosheid alles met liefde te maken heeft en hoe de afgrond van de dood ons kan bevrijden van een vals zelfbeeld. Al lijken we vaak willoos te zijn overgeleverd aan onze natuur, onze worstelingen zijn wel de bron van verhalen en ideeën die ons helpen verdragen dat we onze geliefden uiteindelijk zullen verliezen. En leren ons bovendien dat afscheid inherent is aan een hechte band.


Marte Kaan (1977) is schrijver en psychotherapeut. Eerder verschenen van haar Lang leve de liefde en Wij houden alleen van onszelf en, in de reeks Nieuw Licht, Onderbuik. Haar fictiedebuut Saboteur (2014) werd genomineerd voor de J.M.A. Biesheuvelprijs en de ANV Debutantenprijs.

Ook interessant



Karin Amatmoekrim wint de Nederlandse Biografieprijs 2024

Karin Amatmoekrim wint de Nederlandse Biografieprijs 2024

Op maandag 21 oktober ontving Karin Amatmoekrim de Nederlandse Biografieprijs 2024 voor haar biografie over Anil Ramdas, In wat voor land leef ik eigenlijk? De Nederlandse Biografieprijs wordt elke twee…

Lees verder >
‘Ondernemers in het wild’ van Olivier van Beemen vertaald naar het Frans en Duits

‘Ondernemers in het wild’ van Olivier van Beemen vertaald naar het Frans en Duits

Eerder dit jaar verscheen Ondernemers in het wild van onderzoeksjournalist Olivier van Beemen, over zijn onderzoek naar de organisatie African Parks. Een boek dat ook internationaal behoorlijk de aandacht trok,…

Lees verder >
Karin Amatmoekrim en Roelof van Gelder op de shortlist voor de Nederlandse Biografieprijs

Karin Amatmoekrim en Roelof van Gelder op de shortlist voor de Nederlandse Biografieprijs

Vandaag is de shortlist van de Nederlandse Biografieprijs 2024 bekendgemaakt. Zowel Karin Amatmoekrim met In wat voor land leef ik eigenlijk?Anil Ramdas, onmogelijk kosmopoliet als Roelof van Gelder met De…

Lees verder >
Profiel Ien Dales in De Groene Amsterdammer

Profiel Ien Dales in De Groene Amsterdammer

Onlangs verscheen Pontificaal sociaal van Sylvester Hoogmoed, een biografie over Ien Dales. In De Groene Amsterdammer schreef Sylvester Hoogmoed ook een kort profiel over Ien Dales, waarin hij haar carrière…

Lees verder >
**** voor ‘Hoop en bestemming’ van Natt och Dag in De Standaard

**** voor ‘Hoop en bestemming’ van Natt och Dag in De Standaard

Onlangs verscheen de nieuwe historische roman Hoop en bestemming van de Zweedse auteur Niklas Natt och Dag, over de beruchtste moord in de Zweedse geschiedenis, gepleegd door een voorvader van…

Lees verder >
Recensie ‘Museum van de Zilveren Eeuw’ in Trouw

Recensie ‘Museum van de Zilveren Eeuw’ in Trouw

Onlangs verscheen de nieuwe roman van Ernst Timmer, Museum van de Zilveren Eeuw, een fictief verhaal geïnspireerd door het grote plan voor een Nationaal Historisch museum. Gerwin van der Werf…

Lees verder >
Positieve recensies voor ‘Het compromis van Long Island’ van Brodesser-Akner

Positieve recensies voor ‘Het compromis van Long Island’ van Brodesser-Akner

De Amerikaanse Taffy Brodesser-Akner debuteerde in 2020 met haar succesvolle Fleishman zit in de problemen. Onlangs verscheen haar nieuwe roman Het compromis van Long Island, een roman over de Joods-Amerikaanse…

Lees verder >
Karin Amatmoekrim op Longlist Boekenbon Literatuurprijs 2024

Karin Amatmoekrim op Longlist Boekenbon Literatuurprijs 2024

In wat voor land leef ik eigenlijk van Karin Amatmoekrim staat op de longlist van de Boekenbon Literatuurprijs 2024. Deze prijs is de bekroning van het beste Nederlandstalige boek van…

Lees verder >