Het Parool over Competentiestrijd in de muziektempel: ‘Een huwelijk met de nodige ups en downs’
Gisteren verscheen er een artikel in Het Parool over het recent verschenen boek van Bert Koopman, Competentiestrijd in de muziektempel. Het boek gaat over de geschiedenis van het Concertgebouworkest en haar relatie met het Concertgebouw. Uiteenlopende belangen van dirigent, orkest, bestuur en directie strijden voortdurend om voorrang. Competentiestrijd in de muziektempel legt het vergrootglas op deze dilemma’s, inventariseert zakelijke bijdragen aan artistieke successen en beschrijft hoe opeenvolgende chef-dirigenten –Mengelberg, Van Beinum, Haitink, Chailly en Jansons – hun stempel drukten op de bedrijfsvoering. Koopman schrijft over een strijd van meer dan een eeuw tussen artistieke ambities en zakelijke krachten.
Volgens Voermans schrijft Koopman uitvoerig over het eeuwige gedonder tussen de verschillende zakenbazen en muziekbazen en laat duidelijk zien waarom de uiteindelijke scheiding van het Concertgebouw en het Concertgebouworkest onvermijdelijk was. De daarvoor nauwe band tussen de twee en de duur daarvan, is iets ‘wat zelfs voor de ingewijde lezer verbazing wekt,’ aldus Voermans.
Klik hier om het volledige artikel te lezen.
Het Koninklijk Concertgebouworkest behoort tot ’s werelds beste orkesten en wordt geprezen om zijn stilistische flexibiliteit. Geen artistieke successen zonder zakelijke bijdragen. Deze thematiek staat centraal in Competentiestrijd in de Muziektempel.
Een symfonieorkest is een complexe organisatie: achter de schermen doen zich regelmatig conflicten voor. Uiteenlopende belangen van dirigent, orkest, bestuur en directie strijden voortdurend om voorrang. Dit boek legt het vergrootglas op deze dilemma’s, inventariseert zakelijke bijdragen aan artistieke successen en beschrijft hoe opeenvolgende chef-dirigenten – Mengelberg, Van Beinum, Haitink, Chailly en Jansons – hun stempel drukten op de bedrijfsvoering.
De auteur analyseert het verleden en blikt vooruit. Ook komt de verhouding tussen het Concertgebouworkest en Het Concertgebouw aan bod. Deze twee instellingen vormden tot 1952 één organisatie. De focus ligt hier op de verschillende rollen: als oprichter, naamgever, klankkast en werkgever van het orkest en, na 1952, als uitdager op zakelijk en artistiek vlak.
Competentiestrijd in de Muziektempel is het indringende, met verve geschreven verslag van een strijd van meer dan een eeuw tussen artistieke ambities en zakelijke krachten.
Bert Koopman is historicus met een journalistieke achtergrond. Hij was 25 jaar werkzaam bij Het Financieele Dagblad, onder meer als redacteur Bedrijfstakken en chef Kunst.