Afgelopen zondag verscheen Madelon de Keizer bij radioprogramma OVT naar aanleiding van haar recent uitgekomen biografie van de dichter Albert Verweij, Als een meeuw op de golven. In het radio-interview gaat De Keizer in op Verweijs label van Tachtiger. Hier vertelt zij, na een prachtige voordracht van ‘Joris en de draak’, hoe Albert Verweij een eigen weg is opgegaan ten opzichte van zijn leermeester Willem Kloos, een groot vertegenwoordiger van de Tachtigers.

Volgens Madelon de Keizer begon Verweij te begrijpen ‘dat hij in de wereld stond en zich tot die wereld behoorde te verhouden.’ De verhouding van de dichter tot de wereld waren daarentegen in het oeuvre van Kloos niet aan de orde.  Voor De Keizer was dit erg interessant. In het interview vertelt zij namelijk hoe ze zich afvroeg wat de invloed van de moderniteit is geweest op de Nederlandse cultuur. Omdat Verweij zich bezighield met zijn verhouding tot de wereld, komt dit in zijn poëzie uitgebreid aan bod. Ondanks het feit dat hij volgens de Keizer ‘absoluut geen populair dichter’ was, zegt ze: ‘Dat doet niet af aan de kwaliteit van zijn gedichten zelf.’ Dit illustreert ze nogmaals met een indrukwekkende voorlezing van zijn werk.

Beluister hier het hele interview met Madelon de Keizer.


Over Als een meeuw op de golven:

Nog geen zeventien jaar oud was de Amsterdamse hbs’er Albert Verwey toen hij debuteerde met het gedicht ‘De Roze’ in een gerespecteerd literair tijdschrift. Kort daarna werd hij met Willem Kloos een van meest bewonderde vaandeldragers van de Beweging van Tachtig. Maar hij ontwikkelde zich snel. Na zijn breuk met Kloos in 1888 werd Verwey een strijdbaar dichter en literatuurcriticus, die uiteindelijk in de jaren dertig van de twintigste eeuw erkenning kreeg als een ‘waarlijk nationaal figuur’ en een schepper van waarden: een Dichter des Vaderlands!

Cultuurhistoricus Madelon de Keizer verdiepte zich in Verweys unieke en zeer omvangrijke archief en las de duizenden brieven die hij met beroemde tijdgenoten in binnen- en buitenland wisselde. Als een meeuw op de golven beschrijft zijn veelomvattende leven en werk aan de hand van zijn liefde voor zijn vrouw Kitty van Vloten en zijn vriendschap met de schilder Jan Veth, zijn hartsvriend en latere vijand Willem Kloos, zijn moeizame relatie met Lodewijk van Deyssel, zijn beroemde Duitse dichtersvriend Stefan George, zijn ‘pupil’ P.N. van Eyck en zijn bewonderaar Maurits Uyldert.

Uit deze eerste moderne biografie van Verwey komt een dichter en criticus naar voren wiens werk de grote veranderingen in de wereld van zijn tijd reflecteerde. Net als Huizinga toonde Verwey zich in de jaren dertig een sterk geëngageerd intellectueel. Zijn dichterschap blijkt ook nu nog actueel.

Madelon de Keizer (1948) is cultuurhistoricus en was verbonden aan het NIOD. Zij promoveerde cum laude in Leiden en publiceerde veel over de Nederlandse geschiedenis in de twintigste eeuw. Van haar hand verschenen onder meer De dochter van een gazan. Carry van Bruggen en de Nederlandse samenleving 1900-1930 (2006) en Frans Goedhart, journalist en politicus (1904-1990). Een biografie (2012).

Over Frans Goedhart, journalist en politicus (1904-1990):

‘De Keizer weet in haar biografie de onstuimige persoonlijkheid van Goedhart fraai tot leven te wekken.’
Vrij Nederland ****

 

‘Levendige biografie.’
de Volkskrant

Ook interessant



Uitgeverij Prometheus standaard afbeelding

Booker Prize-winnaar ‘Prophet Song’ van Paul Lynch verschijnt in Nederlandse vertaling

Op 22 maart verschijnt de Nederlandse vertaling van Prophet Song van de Ierse auteur Paul Lynch onder de titel Lied van de profeet. Het werk werd bekroond met de Booker…

Lees verder >
Het drielichamenprobleem van Cixin Liu vanaf 21 maart te zien op Netflix

Het drielichamenprobleem van Cixin Liu vanaf 21 maart te zien op Netflix

Op 21 maart a.s. verschijnt er een Netflix Original-serie van acht afleveringen gebaseerd op de boektrilogie The Three-Body Problem van auteur Cixin Liu. De serie is geproduceerd door David Benioff, D.B. Weiss (beiden…

Lees verder >
Pechtold en Snels te gast in Op1 naar aanleiding van verschijnen ‘Tot uw dienst’

Pechtold en Snels te gast in Op1 naar aanleiding van verschijnen ‘Tot uw dienst’

Afgelopen donderdag verscheen Tot uw dienst van Alexander Pechtold en Bart Snels. Diezelfde avond waren beiden te gast bij Op1, waar ze de aanleiding van het boek bespraken. Pechtold en…

Lees verder >
Uitgeverij Prometheus standaard afbeelding

Veel media-aandacht voor ‘Op het spectrum’ van Koen Bruning

Afgelopen dinsdag verscheen Op het spectrum van Koen Bruning. Het boek vertelt aan de hand van Koens persoonlijke ervaringen hoe het is om in deze samenleving autisme te hebben en…

Lees verder >
‘Die ene melding’ van Wil Thijssen in Op1

‘Die ene melding’ van Wil Thijssen in Op1

Afgelopen maandag werd er in de uitzending van Op1 uitgebreid aandacht besteed aan Die ene melding van Wil Thijssen. Naar aanleiding van het vertrek van Henk van Essen als korpschef…

Lees verder >
***** voor ‘Toneelspelen’ van Sarah Neutkens in Knack

***** voor ‘Toneelspelen’ van Sarah Neutkens in Knack

Afgelopen woensdag kreeg Toneelspelen van Sarah Neutkens vijf sterren van Knack, nadat het boek 6 februari j.l. verscheen. Recensent Marnix Verplancke: ‘Toneelspelen deed me denken aan de zwart-witfilms van de…

Lees verder >
Groot interview met Philip Huff in de Volkskrant naar aanleiding van verschijnen ‘Open’

Groot interview met Philip Huff in de Volkskrant naar aanleiding van verschijnen ‘Open’

Vandaag verschijnt de nieuwe roman van Philip Huff, Open. Naar aanleiding van het verschijnen van zijn nieuwe roman is Huff geïnterviewd door Nathalie Huigsloot. Het interview verscheen afgelopen zaterdag in…

Lees verder >
Uitgeverij Prometheus standaard afbeelding

●●●●● in NRC voor ‘Dag’ van Michael Cunningham

Donderdag 8 februari kreeg Dag van Michael Cunningham vijf ballen in NRC. Recensent Rob van Essen noemt het boek een ‘meesterlijke nieuwe roman van Michael Cunningham over de moeite die…

Lees verder >