Afgelopen vrijdag verscheen er een uitvoerig interview met Rolinde Hoorntje in Trouw over haar debuutroman De Club. Het boek ‘houdt het nachtleven een bijtende spiegel voor. Het is een satirisch pleidooi tegen de vluchtigheid, versnippering en oppervlakkigheid,’ schrijft Joris Belgers. Hoorntje vertelt dat De Club deels gebaseerd is op haar eigen ervaringen in het nachtleven. Door deze avonturen weet zij als geen ander hoe het nachtleven een band kan scheppen tussen mensen. Maar Hoorntje belicht ook de minder plezierige kanten, zoals ‘de hypes, waar iedereen als een blinde kudde achteraan holt.’ Klik hier om het hele interview te lezen.

Over De Club:

Shane heeft altijd het idee gehad dat hij iets creatiefs zou moeten doen. Gewoon iets leuks, met muziek of met kunst. Na een flutstudie en vijf tijdelijke contracten op rij begint Shane voor zichzelf, als ontwerper. Via zijn studievriend Richard vindt hij zijn weg in de Amsterdamse nacht. Hij neemt zijn intrek in de Hub, een werkkamp voor creatieven die ook vastzitten in de start-upfase van hun leven. Al snel wordt hij onderdeel van een collectief dat feesten geeft in de Fabriek, de bekendste club van de stad.
Toch blijkt zijn nieuwe carrière een stuk minder creatief dan gedacht. Muziek, daar interesseren nog maar weinig mensen zich echt voor. In een tijd waarin niemand meer betaalt voor muziek is aandacht het nieuwe goud. Maar hoe kom je nog bovendrijven tussen de kattenkots en kinderfoto’s die elke dag het web op worden geslingerd?
De Club schetst hoe inhoud steeds meer terrein verliest aan vorm in de muziekindustrie. Het verhaal speelt zich af in het Amsterdamse nachtleven, maar is eigenlijk breder dan dat. Het gaat over de schadelijke effecten van de aandachtseconomie, waarin de directe relatie tussen maker en kunst steeds vaker ontbreekt en er steeds meer via reclame en grote bedrijven wordt gefinancierd. De Club is een tragikomedie over de dancescene, maar er ligt een persoonlijk verhaal aan ten grondslag over hoe narcisme wordt overgedragen van ouder op kind. De Club schetst op onderkoelde toon een zwart beeld van deze tijd.

Rolinde Hoorntje schrijft over elektronische muziek voor NRC Handelsblad en is een derde van collectief ZoZuidas. Na ZoZuidas en Project Dromenland bewijst zij opnieuw dat ze, door zich onder te dompelen in een subcultuur, een wereld kan schetsen waar je tijdelijk volledig deel van uitmaakt.

Ook interessant



Uitgeverij Prometheus standaard afbeelding

Erik de Lange genomineerd voor de longlist Libris Geschiedenis Prijs 2025

Met trots delen wij dat afgelopen zaterdag is bekendgemaakt dat Erik de Lange, auteur bij Uitgeverij Prometheus, met zijn boek De laatste dagen van Barbarije is genomineerd voor de longlist…

Lees verder >
‘Held in eigen verhaal’ van Iris Enthoven verschenen

‘Held in eigen verhaal’ van Iris Enthoven verschenen

Gisteren werd Held in eigen verhaal van Iris Enthoven feestelijk gelanceerd in de tuin van Prometheus, een bijzonder moment waarop vrienden, familie én helden uit het boek bijeenkwamen om te proosten. Afgelopen…

Lees verder >
Uitgeverij Prometheus standaard afbeelding

De Groene Amsterdammer en NRC schrijven over ‘De laatste dagen van Barbarije’ van Erik de Lange

Dit weekend verschenen er maar liefst twee recensies over De laatste dagen van Barbarije van Erik de Lange: Esha Guy Hadjadj schreef erover in De Groene Amsterdammer en Bart Funnekotter…

Lees verder >
‘Zwarte september’ van Sandro Veronesi en ‘ReinAard’ van Tom Lanoye in de top drie van HUMO

‘Zwarte september’ van Sandro Veronesi en ‘ReinAard’ van Tom Lanoye in de top drie van HUMO

Op de website van HUMO werden afgelopen weekend de tien beste boeken van 2025 tot nu toe bekendgemaakt. In de top drie pronkten twee, bij Uitgeverij Prometheus uitgegeven, boeken: Zwarte…

Lees verder >
Uitgeverij Prometheus standaard afbeelding

Minidocumentaire over ‘Engelland’ van A.H.J. Dautzenberg uitgezonden bij Omroep Brabant

Woensdag 18 juni werd er een minidocumentaire over de nieuwe roman Engelland van A.H.J. Dautzenberg uitgezonden bij Omroep Brabant. In een klein kwartier neemt Anton Dautzenberg de kijker mee naar…

Lees verder >
‘Schilfers’ van Lenny Peeters besproken in De Standaard der Letteren

‘Schilfers’ van Lenny Peeters besproken in De Standaard der Letteren

In april verscheen Schilfers van Lenny Peeters bij Uitgeverij Prometheus. Niet veel later verscheen er in De Standaard der Letteren een recensie geschreven door Bert van Raemdonck, die het boek…

Lees verder >
Recensie van ‘Een nieuw geluid’ van Gillis Dorleijn & Wiljan van den Akker in de Volkskrant

Recensie van ‘Een nieuw geluid’ van Gillis Dorleijn & Wiljan van den Akker in de Volkskrant

De dichter Sasja Janssen schreef afgelopen zaterdag een recensie over Een nieuw geluid van Gillis Dorleijn & Wiljan van den Akker in de Volkskrant. Ze verbleef ‘met plezier in het…

Lees verder >
Olivier van Beemen wint Brusseprijs 2025 met ‘Ondernemers in het wild’

Olivier van Beemen wint Brusseprijs 2025 met ‘Ondernemers in het wild’

Afgelopen zaterdag heeft onderzoeksjournalist Olivier van Beemen de Brusseprijs gewonnen met zijn boek Ondernemers in het wild. Deze prijs wordt sinds 2006 jaarlijks uitgereikt voor het beste journalistieke boek van…

Lees verder >