Gisteravond was Sylvester Hoogmoed te gast bij radioprogramma Met het oog op morgen om te vertellen over zijn nieuwe boek De moeder van Ramses dat deze week is verschenen. In het gesprek, wat op gepaste wijze werd ingeleid door een nummer van Ramses Shaffy, vertelde de auteur van We zien wel over het hectische, mooie en vreemde leven van deze interessante vrouw. Zo kwam haar leven in allerlei hotels aan bod en haar levenslange connecties met de hoogste kringen van de samenleving. Ook sprak Hoogmoed over de scheidingsperiode tussen Olga Romanova en haar zoon Ramses Shaffy en de mogelijke redenen hiervoor. Verhalen die nooit aan het licht zouden zijn gekomen ware het niet voor een koffertje op een advocaturenbureau gevuld met foto’s, krantenknipsels en brieven van Ramses zijn moeder.

Klik hier om het fragment terug te luisteren.

Over De moeder van Ramses:

Over Ramses Shaffy hebben altijd de wildste verhalen de ronde gedaan en de werkelijkheid was vaak nog spectaculairder dan gedacht. Dat bleek weer eens toen er na de publicatie van zijn biografie We zien wel! een koffertje opdook vol correspondentie van zijn moeder, die altijd een mysterieuze figuur was gebleven. Alexandra Thérèse Wysocka zou een gravin van Pools-Russische afkomst zijn geweest. Maar ze beweerde in werkelijkheid niemand minder te zijn dan groothertogin Olga Romanova, de oudste dochter van tsaar Nicolaas ii.

Sylvester Hoogmoed schetst aan de hand van oude brieven en politierapporten het leven van deze ‘prachtige avonturierster’ – zoals een Australische krant haar destijds noemde. Na de Russische Revolutie belandde ze via nogal wat omzwervingen in Egypte. Vervolgens frequenteerde ze de duurste hotels aan de Côte d’Azur en in Parijs, een spoor van openstaande rekeningen en ongedekte cheques achter zich latend. Na Frankrijk te zijn uitgezet, zette ze haar leven op grootse voet voort in België en Zwitserland, gesteund door de uitstekende connecties die ze had in de hoogste kringen en vooral door haar onverwoestbare flair.

Over We zien wel:

Ramses Shaffy (1933-2009) was een begaafde acteur, liedschrijver en zanger, maar bovenal een fascinerende persoonlijkheid. Als zoon van de Egyptische consul in Parijs en een zelfverklaarde Russische tsarendochter had zijn leven vanaf het begin allure. Hoewel de melancholie nooit ver weg was, herinneren we ons in de eerste plaats zijn luide lach en opbeurende chansons. ‘Hoog Sammy, kijk omhoog’, ‘We zullen doorgaan’, ‘Zing, vecht, huil, bid, lach, werk en bewonder’.

Zijn oeuvre heeft de tand des tijds glansrijk doorstaan, getuige alle herdenkingsconcerten en hommage-cd’s de afgelopen jaren. Ook de verhalen over zijn overrompelende persoonlijkheid blijven fascineren. Er kwam een musical over Ramses en in 2014 een tv-serie, die vele onderscheidingen oogstte, waaronder een Gouden Kalf, een Nipkowschijf, de Prix Europa en een International Emmy Award. Redenen genoeg voor een aangevulde vierde druk van de biografie We zien wel!. Over zijn eerste successen als jeune premier bij de Nederlandse Comedie, het legendarische Shaffy Chantant, de lp’s, de optredens, de drank, de Bhagwan en hoe hij keer op keer als een feniks uit zijn as herrees.

‘Romantiseren hoeft niet, de kale feiten zijn al exotisch genoeg.’ Henk van Gelder in nrc Handelsblad ****

‘Veel van wat ik in deze biografie heb gelezen is nieuw voor mij. Sylvester Hoogmoed heeft niet alleen recht gedaan aan het bijzondere leven van Ramses, maar ook aan zijn enorme talenten.’ Liesbeth List

Sylvester Hoogmoed (1966) is politicoloog, schrijver en journalist. In 2011 verscheen zijn biografie We zien wel! Het wonderlijke leven van Ramses Shaffy. Verder publiceerde hij onder meer in De Groene Amsterdammer, de Volkskrant en Historisch Nieuwsblad. Ook presenteert hij een wekelijks chansonprogramma op de Concertzender.

Ook interessant



‘Grace’ besproken in de Volkskrant en getipt in AD MEZZA

‘Grace’ besproken in de Volkskrant en getipt in AD MEZZA

Vorige week werd Grace van Paul Lynch getipt in AD MEZZA en besproken in de Volkskrant. In Grace beschrijft Paul Lynch de Grote Hongersnood in 19de-eeuws Ierland. Volgens Hans Bouman…

Lees verder >
‘Hogere machten’ van Joost de Vries op de shortlist van de Libris Literatuur Prijs 2025

‘Hogere machten’ van Joost de Vries op de shortlist van de Libris Literatuur Prijs 2025

Joost de Vries maakt met zijn vorig jaar verschenen roman Hogere machten kans op de Libris Literatuur Prijs 2025. Volgens de jury is Hogere machten ‘zonder twijfel, Joost de Vries’…

Lees verder >
‘Sprakeloos’ van Tom Lanoye op nummer 5 in de Boekentop 50 van NRC

‘Sprakeloos’ van Tom Lanoye op nummer 5 in de Boekentop 50 van NRC

  Sprakeloos van Tom Lanoye staat op de 5de plaats in de lijst van de beste 50 Nederlandstalige boeken van de 21ste eeuw. De lijst werd samengesteld door de boekenredactie…

Lees verder >
Een interview met Dick Veerman in Trouw

Een interview met Dick Veerman in Trouw

Afgelopen woensdag verscheen er in Trouw een interview met Dick Veerman, Foodlog-hoofdredacteur en auteur van Daarom zijn boeren boos. Zijn boek biedt een brede en ook historische analyse van de…

Lees verder >
Joris Van Bladel te gast bij OVT en in gesprek met Knack

Joris Van Bladel te gast bij OVT en in gesprek met Knack

Afgelopen zondag was Joris Van Bladel te gast bij OVT om te praten over zijn nieuwe boek Land van het grote sterven: Hoe Rusland de westerse logica tart. In de…

Lees verder >
Astrid Roemer op longlist van de International Booker Prize 2025

Astrid Roemer op longlist van de International Booker Prize 2025

Over de gekte van een vrouw, in het Engels verschenen als On a Woman’s Madness, van Astrid Roemer maakt kans op de International Booker Prize. De International Booker Prize is…

Lees verder >
Wouter van Oorschot over Bob Dylan

Wouter van Oorschot over Bob Dylan

Op 20 februari 2025 was de Nederlandse release van A Complete Unknown, een biografische dramafilm over Bob Dylan, geregisseerd door James Mangold. De film vertelt het verhaal van de jonge…

Lees verder >
‘We moeten ‘misschien’ blijven denken’ van Esther Jansma genomineerd voor Herman de Coninckprijs

‘We moeten ‘misschien’ blijven denken’ van Esther Jansma genomineerd voor Herman de Coninckprijs

Zojuist werd bekendgemaakt dat de dichtbundel We moeten ‘misschien’ blijven denken van Esther Jansma (1958-2025) is genomineerd voor de Herman de Coninckprijs. Deze prijs is de belangrijkste Vlaamse onderscheiding voor…

Lees verder >