De Groene Amsterdammer wijdde vandaag een zestiental pagina’s aan het leven en oeuvre van Margaret Atwood. In een reeks artikelen van onder anderen Joost de Vries en Marja Pruis een aantal prominente thema’s uit het werk van de Canadese schrijver onder de loep genomen.

Zo schrijft Pruis een karakterschets van Atwood, waarin ze vooral opmerkt hoe moeilijk Atwood eigenlijk te typeren is. Volgens Pruis behoort ze met haar onbevangenheid tot ‘het zeldzame schrijverssoort dat zowel intensief wordt bestuurd als “gewoon” gelezen.’ De Vries vestigt op zijn beurt de aandacht op Atwoods dystopische verhalen, in het bijzonder de MaddAddam-trilogie. Door de dystopie te gebruiken als lachspiegel waarin de defecten van onze samenleving op satirische wijze worden uitvergroot, zo stelt hij, geeft Atwood een volledig eigen draai aan het genre.

Benieuwd naar meer inzichten over deze grande dame? De volledige serie essays over Margaret Atwood in De Groene Amsterdammer is hier terug te lezen.

Het merendeel van Atwoods fictieboeken, waaronder Alias GraceThe Handmaid’s Tale (Het verhaal van de dienstmaagd) en de MaddAddam-trilogie, is bij Uitgeverij Prometheus in Nederlandse vertaling verschenen. Van zowel Alias Grace als The Handmaid’s Tale verscheen vorig jaar (onder dezelfde naam) een televisieserie op respectievelijk Netflix en Hulu. Beide werden veel geprezen; The Handmaid’s Tale werd bekroond met vier Emmy’s en een Golden Globe. In 2017 kwamen beide boeken bij Prometheus opnieuw uit als speciale serie-edities.

De volgende boeken van Margaret Atwood zijn reeds bij Prometheus verschenen:

  • De MaddAddam-trilogie: Oryx en Crake, Het jaar van de vloed en MaddAddam
  • Alias Grace
  • De blinde huurmoordenaar
  • Boven water
  • Kattenoog
  • Roofbruid
  • De tent
  • Moreel verval
  • Het verhaal van de dienstmaagd
  • Payback
  • Stenen matras
  • Als laatste het hart

Margaret Atwood (Ottawa, 1939) wordt beschouwd als de ‘grande dame’ van de Canadese literatuur. Met haar talloze romans, gedichten en verhalenbundels heeft ze een miljoenenpubliek verworven. Haar werk is in meer dan veertig talen verschenen en De blinde huurmoordenaar werd in 2000 bekroond met de Booker Prize. Ze woont in Toronto.


Over Het verhaal van de dienstmaagd:

32 jaar na verschijning stond dit boek weer op de eerste plaats van de Amerikaanse bestsellerlijsten: Het verhaal van de Dienstmaagd.

Binnen de grenzen van de voormalige Verenigde Staten heeft een christelijke beweging de macht gegrepen. In deze nieuwe Republiek Gilead dient eenieder naar de letter van het Oude Testament te leven. Vanfred, de vertelster, behoort tot de nieuwe klasse der ‘Dienstmaagden’, die slechts één doel heeft: zich voort te planten. Alleen ’s nachts in haar sobere kamer is ze vrij om zich over te geven aan haar illegale herinneringen: het lezen van boeken, haar eigen naam, het nu irrelevant geworden begrip ‘liefde’.

In een sobere stijl, die afwisselend koele observatie, ontroering, wanhoop, hartstocht en wrange humor reflecteert, legt Vanfred het zwarte hart bloot dat schuilgaat achter de kalme façade van een reactionair establishment. Een regime dat bepaalde stemmingen in onze maatschappij tot een even logische als huiveringwekkende conclusie doordrijft: is dat een futuristisch schrikbeeld, of de ware nabije toekomst van Amerika?

Het verhaal van de Dienstmaagd verscheen in 2017 als een tiendelige tv-serie, met in de hoofdrollen Elisabeth Moss, Samira Wiley en Joseph Fiennes.

‘Margaret Atwoods gedurfdste werk tot op heden: een wrang toekomstbeeld van de maar al te aannemelijke resultaten van het huidige ongenoegen in de westerse maatschappij.’
Publishers Weekly

‘Een roman die perfect sommige van de duistere betrekkingen tussen politiek en seks belicht.’
The Washington Post Book World


Over Alias Grace:

Zestien jaar zijn voorbijgegaan sinds de mooie Grace Marks op haar zestiende achter de tralies verdween vanwege de koelbloedige moord op haar werkgever en diens huishoudster en minnares. Haar mededader kreeg destijds de doodstraf en werd opgehangen. De doodstraf tegen Grace werd door de rechtbank op het laatste moment omgezet in levenslang.

Sommigen denken dat ze onschuldig is, anderen dat ze gek is; Grace zelf zegt zich niets van de moorden te herinneren. Simon Jordan, jong zenuwarts en expert op het gebied van geheugenverlies, wordt in dienst genomen om achter de waarheid te komen.

In Alias Grace worden op schitterende wijze verschillende thema’s verbeeld: seks, geweld, immigratie, spiritualiteit en de relaties tussen vrouwen en mannen en tussen sociale klassen. In het brandpunt van deze rijke, fascinerende roman heeft Atwood een van de meest raadselachtige en beruchte figuren uit de Canadese geschiedenis geplaatst.

Nu bewerkt door Netflix als zesdelige serie met onder anderen Sarah Gadon, Edward Holcroft en Zachary Levi.

Alias Grace is een intense en intrigerende roman die wat mij betreft met kop en schouders boven de andere genomineerde boeken voor de Booker Prize uitsteekt.’
NRC Handelsblad

Alias Grace blijft fenomenaal, zoals alles van Atwood.’
Algemeen Dagblad

 

Ook interessant



Uitgeverij Prometheus standaard afbeelding

De Groene Amsterdammer en NRC schrijven over ‘De laatste dagen van Barbarije’ van Erik de Lange

Dit weekend verschenen er maar liefst twee recensies over De laatste dagen van Barbarije van Erik de Lange: Esha Guy Hadjadj schreef erover in De Groene Amsterdammer en Bart Funnekotter…

Lees verder >
‘Zwarte september’ van Sandro Veronesi en ‘ReinAard’ van Tom Lanoye in de top drie van HUMO

‘Zwarte september’ van Sandro Veronesi en ‘ReinAard’ van Tom Lanoye in de top drie van HUMO

Op de website van HUMO werden afgelopen weekend de tien beste boeken van 2025 tot nu toe bekendgemaakt. In de top drie pronkten twee, bij Uitgeverij Prometheus uitgegeven, boeken: Zwarte…

Lees verder >
Minidocumentaire over ‘Engelland’ van A.H.J. Dautzenberg uitgezonden bij Omroep Brabant

Minidocumentaire over ‘Engelland’ van A.H.J. Dautzenberg uitgezonden bij Omroep Brabant

Woensdag 18 juni werd er een minidocumentaire over de nieuwe roman Engelland van A.H.J. Dautzenberg uitgezonden bij Omroep Brabant. In een klein kwartier neemt Anton Dautzenberg de kijker mee naar…

Lees verder >
‘Schilfers’ van Lenny Peeters besproken in De Standaard der Letteren

‘Schilfers’ van Lenny Peeters besproken in De Standaard der Letteren

In april verscheen Schilfers van Lenny Peeters bij Uitgeverij Prometheus. Niet veel later verscheen er in De Standaard der Letteren een recensie geschreven door Bert van Raemdonck, die het boek…

Lees verder >
Recensie van ‘Een nieuw geluid’ van Gillis Dorleijn & Wiljan van den Akker in de Volkskrant

Recensie van ‘Een nieuw geluid’ van Gillis Dorleijn & Wiljan van den Akker in de Volkskrant

De dichter Sasja Janssen schreef afgelopen zaterdag een recensie over Een nieuw geluid van Gillis Dorleijn & Wiljan van den Akker in de Volkskrant. Ze verbleef ‘met plezier in het…

Lees verder >
Olivier van Beemen wint Brusseprijs 2025 met ‘Ondernemers in het wild’

Olivier van Beemen wint Brusseprijs 2025 met ‘Ondernemers in het wild’

Afgelopen zaterdag heeft onderzoeksjournalist Olivier van Beemen de Brusseprijs gewonnen met zijn boek Ondernemers in het wild. Deze prijs wordt sinds 2006 jaarlijks uitgereikt voor het beste journalistieke boek van…

Lees verder >
‘De onvoltooide rechtsstaat’ van Ybo Buruma besproken in de media

‘De onvoltooide rechtsstaat’ van Ybo Buruma besproken in de media

Afgelopen week verscheen bij Uitgeverij Prometheus De onvoltooide rechtsstaat, van prof. mr. Ybo Buruma, raadsheer bij de Hoge Raad. Met dit boek neemt Buruma afscheid van de Hoge Raad, waar…

Lees verder >
Griet Op de Beeck presenteert VPRO Zomergasten 2025

Griet Op de Beeck presenteert VPRO Zomergasten 2025

We zijn trots om aan te kondigen dat Griet Op de Beeck de presentatie van het nieuwe seizoen van VPRO Zomergasten op zich neemt.  Ze treedt hiermee in de voetsporen…

Lees verder >