De Groene Amsterdammer wijdde vandaag een zestiental pagina’s aan het leven en oeuvre van Margaret Atwood. In een reeks artikelen van onder anderen Joost de Vries en Marja Pruis een aantal prominente thema’s uit het werk van de Canadese schrijver onder de loep genomen.

Zo schrijft Pruis een karakterschets van Atwood, waarin ze vooral opmerkt hoe moeilijk Atwood eigenlijk te typeren is. Volgens Pruis behoort ze met haar onbevangenheid tot ‘het zeldzame schrijverssoort dat zowel intensief wordt bestuurd als “gewoon” gelezen.’ De Vries vestigt op zijn beurt de aandacht op Atwoods dystopische verhalen, in het bijzonder de MaddAddam-trilogie. Door de dystopie te gebruiken als lachspiegel waarin de defecten van onze samenleving op satirische wijze worden uitvergroot, zo stelt hij, geeft Atwood een volledig eigen draai aan het genre.

Benieuwd naar meer inzichten over deze grande dame? De volledige serie essays over Margaret Atwood in De Groene Amsterdammer is hier terug te lezen.

Het merendeel van Atwoods fictieboeken, waaronder Alias GraceThe Handmaid’s Tale (Het verhaal van de dienstmaagd) en de MaddAddam-trilogie, is bij Uitgeverij Prometheus in Nederlandse vertaling verschenen. Van zowel Alias Grace als The Handmaid’s Tale verscheen vorig jaar (onder dezelfde naam) een televisieserie op respectievelijk Netflix en Hulu. Beide werden veel geprezen; The Handmaid’s Tale werd bekroond met vier Emmy’s en een Golden Globe. In 2017 kwamen beide boeken bij Prometheus opnieuw uit als speciale serie-edities.

De volgende boeken van Margaret Atwood zijn reeds bij Prometheus verschenen:

  • De MaddAddam-trilogie: Oryx en Crake, Het jaar van de vloed en MaddAddam
  • Alias Grace
  • De blinde huurmoordenaar
  • Boven water
  • Kattenoog
  • Roofbruid
  • De tent
  • Moreel verval
  • Het verhaal van de dienstmaagd
  • Payback
  • Stenen matras
  • Als laatste het hart

Margaret Atwood (Ottawa, 1939) wordt beschouwd als de ‘grande dame’ van de Canadese literatuur. Met haar talloze romans, gedichten en verhalenbundels heeft ze een miljoenenpubliek verworven. Haar werk is in meer dan veertig talen verschenen en De blinde huurmoordenaar werd in 2000 bekroond met de Booker Prize. Ze woont in Toronto.


Over Het verhaal van de dienstmaagd:

32 jaar na verschijning stond dit boek weer op de eerste plaats van de Amerikaanse bestsellerlijsten: Het verhaal van de Dienstmaagd.

Binnen de grenzen van de voormalige Verenigde Staten heeft een christelijke beweging de macht gegrepen. In deze nieuwe Republiek Gilead dient eenieder naar de letter van het Oude Testament te leven. Vanfred, de vertelster, behoort tot de nieuwe klasse der ‘Dienstmaagden’, die slechts één doel heeft: zich voort te planten. Alleen ’s nachts in haar sobere kamer is ze vrij om zich over te geven aan haar illegale herinneringen: het lezen van boeken, haar eigen naam, het nu irrelevant geworden begrip ‘liefde’.

In een sobere stijl, die afwisselend koele observatie, ontroering, wanhoop, hartstocht en wrange humor reflecteert, legt Vanfred het zwarte hart bloot dat schuilgaat achter de kalme façade van een reactionair establishment. Een regime dat bepaalde stemmingen in onze maatschappij tot een even logische als huiveringwekkende conclusie doordrijft: is dat een futuristisch schrikbeeld, of de ware nabije toekomst van Amerika?

Het verhaal van de Dienstmaagd verscheen in 2017 als een tiendelige tv-serie, met in de hoofdrollen Elisabeth Moss, Samira Wiley en Joseph Fiennes.

‘Margaret Atwoods gedurfdste werk tot op heden: een wrang toekomstbeeld van de maar al te aannemelijke resultaten van het huidige ongenoegen in de westerse maatschappij.’
Publishers Weekly

‘Een roman die perfect sommige van de duistere betrekkingen tussen politiek en seks belicht.’
The Washington Post Book World


Over Alias Grace:

Zestien jaar zijn voorbijgegaan sinds de mooie Grace Marks op haar zestiende achter de tralies verdween vanwege de koelbloedige moord op haar werkgever en diens huishoudster en minnares. Haar mededader kreeg destijds de doodstraf en werd opgehangen. De doodstraf tegen Grace werd door de rechtbank op het laatste moment omgezet in levenslang.

Sommigen denken dat ze onschuldig is, anderen dat ze gek is; Grace zelf zegt zich niets van de moorden te herinneren. Simon Jordan, jong zenuwarts en expert op het gebied van geheugenverlies, wordt in dienst genomen om achter de waarheid te komen.

In Alias Grace worden op schitterende wijze verschillende thema’s verbeeld: seks, geweld, immigratie, spiritualiteit en de relaties tussen vrouwen en mannen en tussen sociale klassen. In het brandpunt van deze rijke, fascinerende roman heeft Atwood een van de meest raadselachtige en beruchte figuren uit de Canadese geschiedenis geplaatst.

Nu bewerkt door Netflix als zesdelige serie met onder anderen Sarah Gadon, Edward Holcroft en Zachary Levi.

Alias Grace is een intense en intrigerende roman die wat mij betreft met kop en schouders boven de andere genomineerde boeken voor de Booker Prize uitsteekt.’
NRC Handelsblad

Alias Grace blijft fenomenaal, zoals alles van Atwood.’
Algemeen Dagblad

 

Ook interessant



Carlo Masala te gast bij Buitenhof voor zijn boek ‘Als Rusland wint’

Carlo Masala te gast bij Buitenhof voor zijn boek ‘Als Rusland wint’

Afgelopen zondag was de Duitse veiligheidsexpert en hoogleraar Internationale Politiek Carlo Masala te gast bij Buitenhof. In gesprek met presentator Twan Huys sprak hij over zijn boek Als Rusland wint,…

Lees verder >
Rosita Steenbeek te gast bij VPRO Nooit Meer Slapen

Rosita Steenbeek te gast bij VPRO Nooit Meer Slapen

Vorige week verscheen Over antieke wegen, het nieuwste boek van Rosita Steenbeek. Vandaag was Steenbeek te gast bij VPRO Nooit Meer Slapen. In het gesprek met Femke van der Laan…

Lees verder >
Nieuwe thriller ‘De Schaduwvrouw’ van Anna van den Breemer verschenen

Nieuwe thriller ‘De Schaduwvrouw’ van Anna van den Breemer verschenen

Vandaag is De Schaduwvrouw verschenen, de nieuwste thriller van journalist en schrijver Anna van den Breemer. Op de dag van publicatie schoof ze aan bij VPRO Nooit Meer Slapen, waar…

Lees verder >
‘Ruzland’, ‘De Belg’ en ‘Ondernemers in het wild’ op shortlist Brusseprijs 2025

‘Ruzland’, ‘De Belg’ en ‘Ondernemers in het wild’ op shortlist Brusseprijs 2025

Vanochtend maakte de jury van de Brusseprijs 2025 de shortlist bekend. Op de shortlist staan maar liefst drie titels van Prometheus. Wij feliciteren Olivier van Beemen (Ondernemers in het wild),…

Lees verder >
Emma Zuiderveen te gast bij Een uur cultuur voor haar debuutroman ‘De rest is naakt’.

Emma Zuiderveen te gast bij Een uur cultuur voor haar debuutroman ‘De rest is naakt’.

Afgelopen zondag ontving Eva Koreman van Een uur cultuur wetenschapper, dichter en schrijver Emma Zuiderveen in haar uitzending. Ze sprak met haar over De rest is naakt, Emma’s indrukwekkende debuutroman…

Lees verder >
Recensie van ‘Schilfers’ van Lenny Peeters in Het Parool

Recensie van ‘Schilfers’ van Lenny Peeters in Het Parool

Afgelopen donderdag verscheen in Het Parool een recensie van Schilfers, de tweede roman van Bronzen Uil-winnares Lenny Peeters. Journalist Dirk Leyman recenseerde het boek. ‘Wie haar eerste roman las, weet…

Lees verder >
Nathalie Paarlberg te gast bij Radio Kunststof over haar nieuwe boek ‘Je ogen zijn mooi’

Nathalie Paarlberg te gast bij Radio Kunststof over haar nieuwe boek ‘Je ogen zijn mooi’

Vandaag, 29 april, is bij Uitgeverij Prometheus het boek Je ogen zijn mooi van kunsthistorica Nathalie Paarlberg verschenen. In dit persoonlijke en indringende werk doet Paarlberg verslag van een drie…

Lees verder >
‘Land van het grote sterven’ en ‘Als Rusland wint’•••• in NRC

‘Land van het grote sterven’ en ‘Als Rusland wint’•••• in NRC

Land van het grote sterven van Joris van Bladel en Als Rusland wint van Carlo Masala ontvingen •••• in NRC. Afgelopen week verscheen er in NRC een stuk geschreven door…

Lees verder >