Afgelopen zaterdag publiceerde de Volkskrant een lovende recensie over Dit doet even pijn van Adam Kay en kende het boek vier sterren toe. Dit doet even pijn is een dagboek van een arts in opleiding. Dit vertelt je alles wat je wilt weten over het werk op een ziekenboeg – plus een aantal dingen die je liever níet had willen weten. Van een werkweek van honderd uur tot een vloedgolf aan lichaamssappen en beslissingen over leven en dood. Kay vertelt hilarisch en ontroerend over zijn leven als coassistent.

In de recensie schrijft recensent Ellen de Visser: ‘Ongenadig goed beschrijft arts-in-opleiding Adam Kay de ondoenlijke werkdruk in een Brits ziekenhuis.’ Grove en soms onsmakelijke anekdotes worden afgewisseld met aangrijpende scènes. De Visser vertelt dat ze zich tijdens het lezen soms afvroeg of de grappen die Kay en zijn collega’s maken niet getuigen van een gebrek aan respect, maar ‘toch is het dagboek van de jonge dokter zo fascinerend dat je doorleest, tot de allerlaatste aantekeningen in december 2010, om daar zo’n ontluisterend slot aan te treffen dat al die foute grappen opeens begrijpelijk worden.’ De Visser concludeert: ‘het is humor als overlevingstactiek.’

Klik hier om de volledige recensie te lezen.

‘[Kay] staat niet boven zijn patiënten, maar voert dapper zijn eigen doodgewone menselijkheid ten tonele.’ Sylvia Witteman


Over Dit doet even pijn:

Zeg je vrienden en familie maar vaarwel. Bereid je voor op een werkweek van 97 uur, beslissingen over leven en dood, een constante vloed aan lichaamssappen en een budget dat eerder gepast lijkt voor een turfsteker. Welkom in het leven van een arts in opleiding.
Tijdens de helse dagen en slapeloze nachten hield cabaretier en voormalig arts in opleiding Adam Kay jarenlang in het geheim een dagboek bij. Zijn verslagen van de frontlinies van het ziekenhuis zijn samengebracht in dit afwisselend hilarische, afschuwelijke en ontroerende boek. Dit doet even pijn vertelt je alles wat je wilt weten over het werk op een ziekenboeg – plus een aantal dingen die je liever níet had willen weten.
Mogelijke bijwerkingen: spontane lachstuipen en opwellende tranen.

Adam Kay (1980) werkte jarenlang als arts in opleiding, maar is tegenwoordig een succesvol cabaretier en scriptschrijver. Zijn debuut Dit doet even pijn werd direct een bestseller in Groot-Brittannië en is inmiddels in vijftien landen vertaald.

‘Zo grappig dat het pijn doet. De pijn en de humor zorgen samen voor iets wat heel erg goed, heel erg nobel en heel erg beminnelijk is.’
Stephen Fry

‘Eigenlijk ben ik geen dokter (ook al beweer ik soms van wel). Toch zou ik dit boek aan iedereen voorschrijven. Ik heb hardop gelachen, het is diep ontroerend en laat zien hoe je aan de gekte ontkomt als je aan de frontlinie van ons beminde maar beschadigde zorgstelsel werkt. Het is voortreffelijk.’
Jonathan Ross

‘Hilarisch en hartbrekend – ik brulde, huilde en stikte af en toe van het lachen. Dit boek doet even pijn, maar op een belangrijke en noodzakelijke manier.’
The Times

Ook interessant



Erik de Lange genomineerd voor de longlist Libris Geschiedenis Prijs 2025

Erik de Lange genomineerd voor de longlist Libris Geschiedenis Prijs 2025

Met trots delen wij dat afgelopen zaterdag is bekendgemaakt dat Erik de Lange, auteur bij Uitgeverij Prometheus, met zijn boek De laatste dagen van Barbarije is genomineerd voor de longlist…

Lees verder >
‘Held in eigen verhaal’ van Iris Enthoven verschenen

‘Held in eigen verhaal’ van Iris Enthoven verschenen

Gisteren werd Held in eigen verhaal van Iris Enthoven feestelijk gelanceerd in de tuin van Prometheus, een bijzonder moment waarop vrienden, familie én helden uit het boek bijeenkwamen om te proosten. Afgelopen…

Lees verder >
De Groene Amsterdammer en NRC schrijven over ‘De laatste dagen van Barbarije’ van Erik de Lange

De Groene Amsterdammer en NRC schrijven over ‘De laatste dagen van Barbarije’ van Erik de Lange

Dit weekend verschenen er maar liefst twee recensies over De laatste dagen van Barbarije van Erik de Lange: Esha Guy Hadjadj schreef erover in De Groene Amsterdammer en Bart Funnekotter…

Lees verder >
‘Zwarte september’ van Sandro Veronesi en ‘ReinAard’ van Tom Lanoye in de top drie van HUMO

‘Zwarte september’ van Sandro Veronesi en ‘ReinAard’ van Tom Lanoye in de top drie van HUMO

Op de website van HUMO werden afgelopen weekend de tien beste boeken van 2025 tot nu toe bekendgemaakt. In de top drie pronkten twee, bij Uitgeverij Prometheus uitgegeven, boeken: Zwarte…

Lees verder >
Minidocumentaire over ‘Engelland’ van A.H.J. Dautzenberg uitgezonden bij Omroep Brabant

Minidocumentaire over ‘Engelland’ van A.H.J. Dautzenberg uitgezonden bij Omroep Brabant

Woensdag 18 juni werd er een minidocumentaire over de nieuwe roman Engelland van A.H.J. Dautzenberg uitgezonden bij Omroep Brabant. In een klein kwartier neemt Anton Dautzenberg de kijker mee naar…

Lees verder >
‘Schilfers’ van Lenny Peeters besproken in De Standaard der Letteren

‘Schilfers’ van Lenny Peeters besproken in De Standaard der Letteren

In april verscheen Schilfers van Lenny Peeters bij Uitgeverij Prometheus. Niet veel later verscheen er in De Standaard der Letteren een recensie geschreven door Bert van Raemdonck, die het boek…

Lees verder >
Recensie van ‘Een nieuw geluid’ van Gillis Dorleijn & Wiljan van den Akker in de Volkskrant

Recensie van ‘Een nieuw geluid’ van Gillis Dorleijn & Wiljan van den Akker in de Volkskrant

De dichter Sasja Janssen schreef afgelopen zaterdag een recensie over Een nieuw geluid van Gillis Dorleijn & Wiljan van den Akker in de Volkskrant. Ze verbleef ‘met plezier in het…

Lees verder >
Olivier van Beemen wint Brusseprijs 2025 met ‘Ondernemers in het wild’

Olivier van Beemen wint Brusseprijs 2025 met ‘Ondernemers in het wild’

Afgelopen zaterdag heeft onderzoeksjournalist Olivier van Beemen de Brusseprijs gewonnen met zijn boek Ondernemers in het wild. Deze prijs wordt sinds 2006 jaarlijks uitgereikt voor het beste journalistieke boek van…

Lees verder >